DSB: Annonce ramte ikke bullseye 

Peter Engholm,
journalist

Denne uges mest debatterede printannonce er et juletilbud fra DSB. Raffineret retro-romantik? Måske. Der er i al fald skruet lidt for meget op for stereotyperne, medgiver DSB.

En annonce tirsdag i bl.a. Politiken udløste i denne uge en del debat. Ikke for budskabet, der konstaterer, at ”I toget er der plads til masser af hygge inden jul” – ledsaget en rød splash: ”Max 99,- Fx Kbh-Aarhus”.

Kommentarerne fokuserede udelukkende på billedsiden, der viser en mor, en far, en pige og en dreng i en togkupé. Ingen elektronik, tværtimod: Pigen sidder med en Rubiks terning, drengen fletter en julestjerne, og mor ser henført på far.

”DSB har fundet et reklamebureau, som har glemt at vende kalenderbladet siden 1959”, var Facebook-ordene fra Søren Anker Madsen, der er pressechef på Lindhardt og Ringhof samt revytekstforfatter.

”Det ligner jo noget, man kunne have fundet i Søndags-BT engang i 70’erne (…) Er det bevidst og raffineret retro-romantik fra statsbanernes side?,” lød spørgsmålet på LinkedIn fra Jakob Staalby, tekstforfatter og tidligere kreativ direktør på Ogilvy.

Og er det et bjerg, der anes i baggrunden på strækningen Kbh-Aarhus?

Hvad siger DSB?
Kommentarerne om bjerget går til DSB i form af kommunikationschef Niels-Otto Fisker.

DSB’s kommunikationschef, Niels-Otto Fisker, mener ikke, at annoncen rammer plet. Men han mener heller ikke, at den rammer helt ved siden af.

Han kridter banen op på følgende vis:

”Strategisk vil vi hellere tale mennesker end tale tog. Og her taler vi om, hvad man kan på rejsen. Vi fokuserer på mennesker og mangfoldighed – men billedsiden i denne annonce er lige lovlig stereotyp.”

Han tilføjer, at bjergtoppen reelt er en trætop, der passeres i skyndingen. Billedet er taget i forbindelse med en optagelse til en film, der først viser kvinden og manden – og speakeren foreslår kærestetur – og siden zoomer ud og får pigen og drengen med – og speakeren bringer familietur på bane.

Så billedet er bogstaveligt talt taget ud af en sammenhæng?

”Det vil jeg ikke bruge som undskyldning. Jeg kan blot konstatere, at det næsten ligner et stockfoto. Og formuleringen med retro-romantik er for så vidt relevant, fordi den udtrykker tvivl,” siger Niels-Otto Fisker.

Han understreger, at DSB med interesse lytter til holdningerne til kommunikationen. Og han konkluderer, at annoncen for så vidt er godkendt – men der er plads til forbedringer:

”Jeg tror, alle godt kan se, hvad det handler om: julehygge og et juletilbud. På dén måde virker annoncen og er inden for skiven. Men den rammer ikke bullseye. Dertil er den for stereotyp. Kan det gøres bedre? Ja, det sker næste gang,” siger Niels-Otto Fisker.

Bag annoncen står Togbureauet, som i 2017 vandt DSB’s udbud om reklamebureauydelser.

Relaterede artikler