Ekstra 45 mio. kr. skal få internationale turister til København

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Regeringen har bevilliget ekstra penge til at tiltrække svenske, tyske, franske, italienske og amerikanske turister til den danske hovedstad. Wonderful Copenhagen og VisitDenmark spytter også i kassen. I alt bruges der op til 45 mio. kr. ekstra på at markedsføre København internationalt. Se kampagnefilmen her, som er en del af konceptet ‘Why not?’

I januar valgte Wonderful Copenhagen at sætte al international annoncering for at tiltrække turister på pause. Men nu hvor rejserestriktionerne er lempet gevaldigt, igangsætter Wonderful Copenhagen og Visitdenmark en kampagne i Norge, Sverige, Tyskland, Frankrig, Italien og USA.

Med en ekstrabevilling fra regeringen samt ekstra budgetter på op til i alt 45 mio. kr. igangsætter man ifølge en pressemeddelelse, en ”historisk stor kampagne for at få internationale turister tilbage til hovedstaden”.

De internationale gæster udgør hovedparten af turismen i hovedstaden, som derfor er afhængig af, at tiltrække andet end danske turister, som man gjorde i starten af juni med kampagnen fra & Co.

Erhvervsminister Simon Kollerup citeres for følgende i pressemeddelelsen:

”Jeg er rigtig glad for, at Wonderful Copenhagen og VisitDenmark nu i fællesskab sætter gang i den internationale markedsføring af hovedstaden. København er klar til at byde både danske og udenlandske gæster velkommen. Vi skal naturligvis stadig passe på hinanden, men København har masser af plads og gode oplevelser at byde på – både her i sommer og resten af året. Det skal vi ud at fortælle, så vi kan få endnu mere liv i byen, på hoteller, restauranter og museer.”

Og fra adm. direktør i VisitDenmark, Jan Olsen, lyder det:

”Det er rigtig positivt, at vi har fået mange ekstra midler fra regeringen og en bred vifte af Folketingets partier til den internationale markedsføring. Det gør, at vi nu er i stand til at lægge et historisk stort markedstryk på en lang række udenlandske markeder i forbindelse med den internationale markedsføring af København. Endvidere har det givet os mulighed for at komme ud i langt flere kanaler end sædvanligt som fx tv-reklamer.

Why not?
Kampagnen tager afsæt de kernefortællinger, som hovedstaden er særlig kendt for, og som gør hovedstaden særlig attraktiv som storbydestination, står der i pressemeddelelsen, som nævner følgende elementer: Mødet mellem det historiske og den moderne og innovative storby. En storby med et aktivt udendørsliv, eksempelvis på cykel eller på havnens rene vand, hovedstadens høje niveau af kultur- og gastronomioplevelser og fokus på grønne og bæredygtige løsninger.

Kampagnen, der består af en herofilm og 3 kortere temafilm (gastro, design og green living), er udviklet inden for kommunikationsrammen ’Why not’, som Fold7 i London står bag, og med afmeldingen ’Everyday Wonders of Copenhagen’. Uitch Iscratch har konceptualiseret og produceret filmene, som findes med det originale sprog til hvert marked.