Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Wonderful Copenhagen valgte i starten af året &Co. til at hjælpe med at udvikle en kampagne, der skal markedsføre hovedstaden over for danskerne. Den nye kampagne er netop skudt i gang. Se kampagnefilmen her.

I januar valgte Wonderful Copenhagen at sætte al international annoncering for at tiltrække turister på pause. Turistdestinationen ville fokusere på at trække danskerne til deres egen hovedstad.

Det valgte man &Co. til at komme med et bud på. Og kampagnefilmen er klar nu – med budskabet om, at jyderne og fynboerne skal komme til hovedstaden til sommer og få en portion københavner-kærlighed. 

Kampagnevideoen tager udgangspunkt i en undersøgelse, som viser, hvordan jyder og københavnere opfatter hinanden. Kampagnen er bygget op op omkring fordomme om københavnerne og fordomme til København – bygget op med humor.

”Det har været en sjov og anderledes opgave at skulle reklamere for København til resten af Danmark. Alle i målgruppen kender jo ’produktet’ i forvejen, og mange har været her før – og sikkert også flere gange. Så kampagnens afsæt blev i stedet en temperaturmåling af danskernes forhold til København og især københavnerne. Vi ved, der er en friktion dér, som gav os en god anledning til at invitere folk herover igen til en rigtig god oplevelse – med masser af dét, vi valgte at kalde københavnerkærlighed,” siger Tue Rossel, senior tekstforfatter, &Co.

Det er ikke fordi, man ikke vil have sjællænderne til København, men de er blevet adresseret tidligere på året, siger kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen, Tine Kastrup-Misir:

”Hovedstadens turisme er hårdt ramt af fraværet af internationale gæster, så danske gæster spiller en stor rolle for hovedstaden. I foråret lagde vi ud med kampagner målrettet de lokale i hovedstaden og resten af Sjælland. Og nu rammer vi også Vestdanmark med den nye kampagne, som vi både kører kommercielt på digitale platforme og samtidig gennem webinars hjælper hovedstadens aktører til at tage del i via deres egne platforme og indsatser.”

Kampagnen skal, indtil videre, køre hele sommeren – både på Facebook, YouTube, TV 2 Play og Discovery Digital.

Kampagnen er koblet til VisitDenmarks nationale kampagneindsats.

Det var tilbage i januar, at Wonderful Copenhagen valgte &Co. til at lave en ny fortælling om København til danskerne. Samtidig satte man de internationale kampagner i bero grundet corona og valgte at fokusere på at markedsføre hovedstaden overfor danskerne.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club