Et halvt år på et globalt Top5-bureau: Her er tre læringer og et par gode råd

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

De to creative directors, Clara Prior-Knock og Andreas Hoff, sagde i foråret farvel til Danmark. Nu gør de status over godt et halvt års intensiv indsats på LePub.

Creative directors på Amsterdam-bureauet LePub, der er nr. 4 på den aktuelle liste fra Warc over verdens bedste kreative bureauer.

Det klinger på alle plan flot. Interviewet med Clara Prior-Knock og Andreas Hoff foregår ikke desto mindre med de to siddende på et gulv klemt op ad en mur et par meter fra en elevatorskakt. Og de er ikke i Amsterdam, men i København.

Det er dog kun midlertidigt og skyldes, at teamet kortvarigt arbejder fra Publicis-kontoret i Danmark, og at der ikke var ledige lokaler på bureauet.

Interviewet fokuserer om deres netop høstede erfaringer fra LePub – og ikke på anekdoter fra bylivet i Amsterdam. Det sidste ville også blive en kort fortælling, for arbejdet på LePub har været så opslugende, at de ikke har set nævneværdigt af byen.

”Der er meget arbejde, og det var også, hvad vi forventede. LePub er et internationalt bureau med adgang til dygtige mennesker på samtlige poster. Og vi er imponerede over, hvor nice alle er omkring os,” siger Clara Prior-Knock.

“Alle lever, ånder og kæmper for det kreative – strategi, account, produktion. Vi er ca. 40 personer på bureauet, fordelt på 20 forskellige nationaliteter. Som matcher kundesiden godt, for vi laver udelukkende globalt arbejde,” siger Andreas Hoff.

Det bringer duoen frem til første læring:

”Find frem til det helt simple. Når man arbejder fra Europa til Asien og Sydamerika, bliver det hurtigt kompliceret. Derfor er det simple det mest effektive.” siger Clara Prior-Knock.

”Arbejdet skal være super simpelt, når det skal forstå på tværs af landegrænser. Og simplificering gælder ikke kun kreative idéer, men gør sig gældende på kryds og tærs af alle bureauets kompetencer,” siger Andreas Hoff og fortsætter:

”Anden læring er vigtigheden af samarbejde. Ikke bare internt, men også eksternt. Det handler om at arbejde sig frem til den bedste kreative idé i fællesskab. Her kører arbejdet i højere grad parallelt. Så altså Ikke overleveret til os og sluppet af andre. Det er en iterativ proces, hvor kreativ for eksempel informerer strategien og vice versa. Her er der ikke plads til egoer – alle byder løbende ind, og det er ligegyldigt, hvor idéen kommer fra.” 

Det kunne for den udenforstående godt lyde som rigtig meget arbejde …

”Vi vidste godt, at vi skulle arbejde meget – vi vidste nok ikke, at vi skulle arbejde  meget. For eksempel har vores seneste projekt haft et deck på over 1.000 slides med tanker og idéer,” siger Clara Prior-Knock og fortsætter: 

”Det er faktisk den tredje læring: Kvalitet gennem kvantitet. Vi oplever en villighed hele vejen rundt til at blive ved og ved. Både internt og eksternt. Kunder hos LePub har det okay med at skubbe en deadline, for de ved, at tiden bruges på at afsøge alle afkroge.”

Clara Prior-Knock foran den tidligere omtalte mur – med Andreas Hoff klemt ned i venstre hjørne, og undertegnede ovenover.

LePubs DNA er ifølge det danske team ikke kun kreativitet, men også fokus på håndværket.

”Jeg har aldrig oplevet så ekstrem en detaljegrad før. Antallet af hænder på en opgave, weekender, der bliver investeret, og kampagner, bureauet vælger at skyde om, vidner om at arbejdet altid kan blive bedre,” siger Andreas Hoff. 

Clara Prior-Knock tilføjer: 

”Som vores chef siger: Vi stopper ikke med at arbejde med idéen, bare fordi den er godkendt. Vi stopper først, når den er på YouTube.”

Få noget i mappen og tag afsted – eller bare tag afsted

Hvis andre kreative føler udlængsel – ikke efter at sidde ved elevatorskakten, men efter at arbejde internationalt – hvilket råd vil I give dem?

“To råd – som måske ikke hænger indbyrdes sammen. Få noget i mappen, så du kan vise dit håndværk og eventuelt også anerkendelsen af det. Det gode arbejde åbner døre,” siger Clara Prior-Knock. 

Andreas Hoff tilføjer:

”Det andet råd er: Kom afsted – om du vil til New York eller Amsterdam. Det betyder også noget at være til stede og mødes ansigt til ansigt. Det perfekte øjeblik er ikke altid, når man selv har tid.” 

Om lepub

  • LePub er åbnet af Publicis Milan, og startede i Amsterdam 2020. Siden er det ekspanderet med nye bureauer Sao Paulo, Mexico City, Cape Town, Singapore og Shanghai.
  • LePub Amsterdam har i dag omkring 40 ansatte.
  • Heineken er bureauets founding client, og LePub er en sammentrækning af pubben, hvor øllen drikkes, og Publicis-netværket.
  • LePub Amsterdams chief creative officer er Milos Obradovic, som er nr. 5 på Cannes Lions’ seneste liste over top-kreative i verden.