Ex-Beginr-boss skal booste Virtue i DK

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Virtue Scandinavia har ansat Peter Stampe til at gøre Virtue mere kendt på det skandinaviske marked. Bureaubiz har talt med den nyudnævnte commercial director samt Vice Scandinavias vice president, Anja Agerbo Thomsen, om bureauets nye mål.

I sidste uge kunne vi berette, at tomands-netværksbureauet Beginr drejede nøglen om. Den ene halvdel, Niels Alberg, stifter nyt analysebureau – og nu er det netop blevet offentliggjort, at bureauets anden halvdel, Peter Stampe, er blevet hyret af Vice’s bureau Virtue Scandinavia.

Peter Stampe skal stå i spidsen for både Virtue Scandinavias globale kunder og samtidig positionere bureauet blandt nordiske brands. Som commercial director får han det overordnede ansvar for client service, new biz, strategi og social media.

Peter Stampe fortæller, at han synes, at den tilgang som hans nye arbejdsgiver har til content og marketing, i hans øjne, er den allermest progressive, der findes lige nu.

Hvorfor synes du, at den er det?

”Jeg tror mange ikke ved, hvor sindssyg gode Virtue er til at aktivere alle de forskellige kanaler og bygge en marketingmotor, der akkumulerer effekt over tid.”


Peter Stampe fortæller, at han fra sidelinjen har set, “hvordan Vice og Virtue på rekordtid har gjort indtog på det nordiske marked og markeret sig som et indflydelsesrigt bureau.”

Han uddyber:

“Det, der udmærker Virtue her i Danmark, er deres uovertrufne set-up, der tillader dem at have en meget umiddelbar adgang til data, insights og know-how om en målgruppe, der er notorisk svær at nå. Dertil kommer deres agile produktions set-up og bagvedliggende erfaring som udgiver. Det kan give brands af alle størrelser noget, som de ikke kan få andre steder.”

Hvad er det specielle, som Vice/Virtue kan tilbyde?

”I min dialog med CMOs oplever jeg, at man rigtig gerne vil bygge bro mellem de aktive kampagner og den kontinuerlige optimering af kunderejsens kontaktpunkter. Jeg mener, at Vice/Virtue med deres kombinerede kompetencer indenfor social, content, data og kampagne står enormt stærkt til at kunne byde ind på opgaver, der kræver hele paletten.”

Virtue er et reklamebureau, der er del af den globale mediekoncern Vice Media, der har kontorer i 35 lande. Vice startede ud som et punk-magasin i Canada, men er nu et netværk af digitale kanaler, en tv-kanal, et produktionsselskab mm.

På verdensplan når Vice Media ud til flere hundrede milioner om måneden. I Danmark er der 800.000+ besøgende på Vices kanaler om måneden.

 

Hjemmefronten skal styrkes
Udmeldingen omkring Peter Stampes ansættelse lyder fra Vice/Virtue Scandinavia, at han skal b.la. skal arbejde for at gøre Virtue mere kendt på hjemmefronten – som et internationalt bureau, der også vil ekspandere lokalt.

Anja Agerbo Thomsen, der er vice president i Vice Scandinavia, fortæller:

“På kontoret i København er vi i dag mere end 15 forskellige nationaliteter og denne diversitet er fantastisk, men det er meget bevidst, at vi i denne omgang er gået efter en stærk lokal profil. Peter har erfaringen og netværket i Skandinavien til at kunne stå i spidsen for at styrke vores positionering herhjemme. Samtidig har han rig erfaring med at arbejde med internationale kunder, hvilket naturligvis er en forretning, der fortsat skal udvikles og en meget stor del af jobbet.”


“Peter har en stærk kommerciel forståelse, en lang erfaring med at sætte kundens behov på dagsordenen og så er han entreprenør, hvilket passer os rigtig godt”, fortæller Anja Agerbo Thomsen, vice president i Vice Scandinavia.

Men hvorfor er Virtue så ukendte på hjemmemarkedet, og hvordan vil man ændre på det?

Peter Stampe forklarer:

”På nuværende tidspunkt arbejder vi i høj grad med store internationale projekter, hvor arbejdet primært bliver vist på andre markeder end det danske. Det betyder naturligvis noget for kendskabet herhjemme. Derfor vil vi også gerne lave nogle flere projekter, som har afsæt i brands og publikum herhjemme.”

Anja Agerbo Thomsen, supplerer:

“En af vores allerstørste styrker som bureau, er  at vi er denne one-stop-shop, hvor du som kunde både kan købe ind i strategi, kreativ udvikling, in-house produktion samt medie og distribution. Men at vi har mange varer på hylderne er også en af vores største udfordringer. Vi skal blive bedre til at forklare alle vejene ind i butikken, for det kan ganske enkelt virke overvældende og forvirrende. Og det gør sig især gældende herhjemme.”

Men hvilke kunder vil fremover blive prioriteret højest –  de danske eller de internationale?

 Peter Stampe siger:

”Vi elsker alle vores kunder, så jeg vil ikke sige, at vi vil prioritere det ene over det andet. Men for os vil der være masser af stolthed i at få lov at tilføre vores learnings fra internationale projekter til danske forhold i højere grad end vi gør i dag. Og nu findes der jo også masser af danske og nordiske brands med internationalt mindset derude, og for dem bør vi være en oplagt partner.”

Hvad er målet for Virtue – har I nogle benchmarks for succes?

 Anja Agerbo Thomsen fortæller:

”I Skandinavien og globalt er vi allerede en kæmpe succes. Herhjemme er vi på få år vokset fra 5 ansatte til et stabilt niveau på 120 mennesker og vi driver en sund forretning. Vi vil naturligvis gerne fortsætte vores fine vækst og have en kernesund forretning, og det kræver at vi bevarer det momentum vi allerede har og ikke mindst fortsætter med at skabe positive resultater for vores kunder.”

Fra Beginr til Goliath
Selvom Peter Stampes ansættelse hos Vice/Virtue netop er offentliggjort, viser det sig, at han allerede har haft et par dages gang på sit nye bureau, der ligger tæt ved Nørreport og Kongens Have i København.

Afslutningsvis hører vi Peter Stampe, hvad han efter sin første tid på Vice/Virtue, vurderer, bliver den største forskel arbejdsmæssigt i forhold til hans foregående 5 år som selvstændig bureau-ejer.

”Kontrasterne er jo åbenlyse, men udgangspunktet er egentlig stadig det samme. Det handler om at tage udgangspunkt i kunden, og så hjælpe dem så godt som overhovedet muligt.”

Han fortsætter:

”Godt arbejde starter altid med gensidig tillid mellem bureau og kunde, og ambitionen om at ville gøre en forskel. Når det er sagt, så er næsten alt andet anderledes her. Den ene dag er folk på vej til Zimbabwe, mens andre ankommer fra et pitch i Shanghai.¨

“Her taler man ikke om at være international, man er det virkelig i sit inderste DNA. Alle her er passionerede, og tænker og agerer helt naturligt i forhold til content og moderne brug af kanaler. Det er en fornøjelse, at det er en flok så dygtige folk, man står på skuldrene af, når der skal udvikles ny strategi og koncepter”, slutter Peter Stampe.