Fire klassiske og et spritnyt bureau skal dyste om Klasselotteriet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Som forventet har Klasselotteriet prækvalificeret fem bureauer. Fire af dem er helt klassiske bureaubrands, mens det femte er et spritnyt bureau, der for en måned siden endnu ikke havde et navn.

Fem bureauer er netop blevet prækvalificeret til at dyste om at blive leadbureau for Klasselotteriet og dermed stå for reklamebureauydelser på op til 14,4 mio. kr.

Det er der ikke nogen overraskelse i, idet at Klasselotteriet i juni meldte ud, at man efter sommerferien ville prækvalificere fem bureauer.

Fire af de valgte bureauer er klassiske bureaubrands, nemlig TBWA, Hjaltelin Stahl, Republica og Ogilvy.

Det overraskende ligger i, at Klasselotteriet også har prækvalificeret et bureau, der er så nyt, at det for en måned siden ikke havde noget navn. Det har det nu: TwentyTwenty Agency ApS.

Bag det nye bureau står Thomas Bjerg, der er tidligere stifter af Very ApS, som blev købt af Egmont, og fusionerede det med Patchwork, og dernæst skiftede navn til Belong.

Klasselotteriet har lagt vægt på referencer
Klasselotteriet modtog 23 ansøgninger, hvoraf 21 var konditionsmæssige, og i udbudsbekendtgørelsen står, at de fem bureauer, der er blevet prækvalificeret, var de, der via referencer har mest relevant erfaring med tilsvarende opgaver.

Der er således lagt vægt på hvilke fem bureauer, der via referencer har mest erfaring med tilsvarende. De fremhæves således:

  • TBWA Copenhagen har på baggrund af forretningsforståelse og nuanceret målgruppeindsigt formet kreative koncepter og kampagnestrategier, der har ændret opfattelsen af etablerede brands.
  • Hjaltelin Stahl er igennem holdningsbearbejdende kommunikation i stand til at onboarde et nyt segment til en forretning gennem koncept- og kampagneudvikling, baseret på en solid forretningsforståelse og et godt markedsindblik.
  • Republica har gennem sin indgående forretningsforståelse, markedsindsigt og mediaviden har skabt kreative strategier, kampagneplaner og eksekveringsløsninger, der både flytter brands og forretning.
  • TwentyTwenty Agency har gennem udvikling af kreativt koncept og kampagnestrategi formået at revitalisere et brand overfor eksisterende såvel som nye kunder.
  • Ogilvy Danmark har gennem sit arbejde med målgruppeindsigt og markedsforståelse udviklet koncepter og kampagnestrategier for etablerede brands med behov for fornyelse.

Klasselotteriet har været uden leadbureau siden aftalen med Advice og Isobar udløb. Udbuddet har et tilhørende mediebudget på 12-15 mio. kr. om året.