”Det ligger i et bureaus natur at blive opkøbt.”
Sådan sagde medstifter af Shape, Nicolas Linde, i forsommeren, da Waterland Private Equity købte majoriteten af app-bureauet. Målet er inden for fem år at skabe et 1500-medarbejdere stort fællesskab med ligesindede app-bureauer.
Og det er den rette vej at gå, hvis man ellers følger læren fra en analyse af 126 danske bureauhandler. Det samme kan siges om Nordlid, der er resultatet af 2017-fusionen mellem RelationshusetGekko og Increase:
Nordlid lagde i sidste uge på Bureaubiz åbent sine erfaringer ud. Først nogle år efter fusionen kunne frugterne så småt høstes – og vel at mærke først efter, at man havde skiftet kurs. Den oprindeligt besnærende tanke om, at to vidt forskellige bureauer i forening kunne brede sig over dobbelt så meget marked, blev droppet – og fremgangen kom, da Nordlid tonede rent flag som customer experience-bureau.
De 126 danske bureauhandler er blevet trevlet igennem af Brandse & Co, og adm. direktør Henrik Jensen opsummerer først ganske kort:
”Halvdelen af alle opkøb og fusioner går galt. Det er også tilfældet for bureauer, dog med nogle nuancer. Det er, når bureauer med forskellige services eller på forskellige markeder går sammen, at det for alvor går galt.”
“Når to bureauer, som laver det samme, går sammen …”
Henrik Jensen uddyber – lidt mere opløftende:
”Når to bureauer, som laver det samme, går sammen i en fusion eller et opkøb, går det godt.”
Over en længere årrække var der i snit to bureauhandler pr. måned i Danmark, og Brandse & Co kiggede på bruttoavance og overskudsgrad – og det blev man ved med, idet udviklingen i performance blev noteret i både år 1, år 2 og år 3 efter fusion eller opkøb.
”Der var tydeligt, da en håndfuld reklamebureauer en overgang hver især købte mindre digitale bureauer. Kigger man i Bureaubiz’ BureauTrends-rapporter på deres finansielle performance, kan man se, at det var en dårlig forretning for aktionærerne. De økonomiske nøgletal og dermed værdien af bureauet blev mindre efter handlen,” siger Henrik Jensen.
Han bakker Nordlids strategiskift og fordybende fokus op, og roser Shape for tilgangen:
”En strategi, der omfatter eksisterende kompetencer og et eksisterende marked, lægger op til konsolidering,” siger Henrik Jensen.
Konsolidering har ikke den samme sexy klang som ekspansion og nye markeder …
”Det er muligt, men det er ikke desto mindre her, vi kan se en positiv udvikling i performance,” siger Henrik Jensen.
BureauTrends er en årlig rapport, der rummer en nøgletalsanalyse, en liste over årets mest prisvindende bureauer, den årlige CMO trendanalyse samt Året der gik.
Nøgletalsanalysen bygger på 407 bureauer, og rapporten rummer konkrete nøgletal på hovedparten.
BureauTrends udkommer til september og koster kr. 4.950,- ex. moms for det første eksemplar og kr. 500,- ex. moms/styk, for de efterfølgende eksemplarer.