Hill+Knowlton og Burson lukker Halo Agency

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Hill+Knowlton Strategies og Burson-Marsteller trækker sig ud af Danmark og lukker i den forbindelse fusionsbureauet Halo Agency efter godt et år.

WPP-bureauerne Hill+Knowlton Strategies og Burson Cohn & Wolfe trækker sig ud af Danmark og lukker Halo Agency.

Det fremgår af en kort meddelelse fra bestyrelsen i bureauet, der sidste år blev til som en fusion mellem Hill+Knowlton Strategies og det tidligere Burson-Marsteller.

”Vi er stolte af det arbejde, vi har udført i Danmark og de mange talentfulde medarbejdere, der har været med på vores rejse. Jeg vil gerne takke alle vores kunder og kollegaer – nuværende og tidligere – for deres tillid og indsats,” lyder det fra bestyrelsesformand Henrik Halvorsen.

Halo Agency ventes helt lukket med udgangen af 2018.

Beslutningen om at lukke bureauet og trække sig ud af Danmark kommer ifølge bestyrelsen efter en strategisk gennemgang af Hill+Knowlton Strategies’ og Burson Cohn & Wolfes forretninger i Europa, Mellemøsten og Afrika (EMEA).

“Bestyrelsen arbejder nu tæt sammen med kunderne i Halo Agency om at få overført deres kommunikationsaktiviteter til andre markeder eller til en affilieret partner på det danske marked,” hedder det videre.

Røde tal på bundlinjen
Meddelelsen kommer blot en måned efter aflæggelsen af fusionsbureauets første årsregnskab i eget navn – et regnskab med røde tal på bundlinjen.

Bureauledelsen fremhævede i sin årsberetning en svær markedssituation, og adm. direktør Nikolaj Buchardt pegede over for Bureaubiz på forventelige startvanskeligheder i forbindelse med sammenlægningen af to selskaber og opstarten af et nyt:

“Resultatet afspejler et år, hvor vi fusionerede to internationale selskaber og har haft fokus på at opbygge en ny virksomhed med et nyt og anderledes målrettet tilbud til markedet. Det tager tid og koster kræfter.”

Han var ikke desto mindre optimistisk i forhold til 2018.

Store ambitioner
Ambitionerne var da også store, da Halo Agency formelt lanceredes i september 2017.

”Vores målsætning er at være en fast del af de største kommunikationsbureauer i Danmark – og gerne kravle endnu længere op mod toppen inden for en kort årrække,” lød det dengang fra Nikolaj Buchardt.

WPP lagde tidligere på året Burson-Marsteller sammen med Cohn & Wolfe, og Burson Cohn & Wolfe blev med den øvelse angivelig et af verdens største globale kommunikationsbureauer med flere end 4.000 medarbejdere i 42 lande.