Af Finn Graversen, journalist
Christian Preisler, director brand & marketing, Telia

Den store del af Telias marketingbudget retter sig mod privatmarkedet, og her har man besluttet at sige farvel til Hjaltelin Stahl - som dog beholder nogle mindre opgaver.

Et af bureaubranchens lange samarbejder brydes nu op. Telia har efter en pitch valgt at indlede et nyt samarbejde med Kunde & Co. Det drejer sig om opgaven at være lead-bureau på privat-budgettet, der udgør den klart største del, og således også der, hvor Telias primære fokus ligger.

Hjaltelin Stahl beholder opgaverne for CallMe, Telia Enterprise og dialogmarkedsføring, men bureauet må altså sige farvel til broderparten af opgaverne.

Samarbejdet mellem Telia og Hjaltelin Stahl går helt tilbage til 2004. Der har dog været et lille intermezzo. Primo 2013 gik Telia i pitch for at få en ny kommunikations-platform, hvor Hjaltelin Stahl valgte ikke at deltage. Resultatet blev et samarbejde med We Love People, men det holdt kun godt et år. I 2014 vendte Telia tilbage til Hjaltelin Stahl.

Det er Christian Preisler, som har styret processen hos Telia. Han blev i starten af i år udnævnt til director brand & marketing, men han er langt fra en ny Telia-mand, idet han har været hos selskabet siden 2015 og desuden også var hos selskabet fra 2011 til 2014.

Christian Preisler kender således også Hjaltelin Stahl særdeles godt, og det er på den baggrund, at han taler om bureauet som en meget værdsat partner for Telia.

“Vi har haft et meget tæt samarbejde – måske et af de tætteste i branchen – og Hjaltelin har skabt flotte resultater for os. Men vi står i en situation, hvor der kommer til at ske nogle forandringer i vores positionering – hvad vi vil stå for over for hvem – og i den sammenhæng har vi hørt nogle forskellige bud, som har ført til beslutningen om at flytte budgettet til Kunde & Co,” siger Christian Preisler.

Telia er dog endnu ikke så langt i processen, at han vil fortælle nærmere om, hvad der kommer til at ske.

Hjaltelin Stahl har også givet et bud i processen, men herudover vil Christian Preisler ikke sige mere om deltagere.

“Der har ikke været tale om en stor pitch med omfattende opgaver. Vi kender markedet godt og vidste ret præcist hvem, vi ville – og kunne – tale med. Det har været en ret kort og komprimeret proces, hvor vi har haft en række samtaler og fået nogle bud på processen om branding og positionering. Og det har været super inspirerende,” siger Christian Preisler.

Tabet af Telia kommer oven på en periode, der har budt på en række kundetab for Hjaltelin Stahl sideløbende med, at bureauet er blevet mere og mere integreret i Accenture Interactive efter det spektakulære salg i starten af 2019.

Sidste år mistede man Synoptik og Scandlines, mens det i sommer blev et endegyldigt farvel til Ikea, hvor bureauet i sidste fase kun var involveret i den mere taktiske markedsføring. Det havde man dog gjort så effektivt, at det blev til en Grand Prix i Advertising Effectiveness Award her i efteråret.

Christian Preisler har ikke oplevet, at bureauet har forandret sig efter salget til Accenture Interactive.

“Bureauet har været det samme, de har holdt deres fokus, og vi har haft fuld adgang til de nøglepersoner, vi ønskede. Hvis salget har medført forandringer, har det snarere været til det bedre,” siger Christian Preisler.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club