Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk
Holger Wilcks.

Dansk Annoncørforening lukkede i december sidste år og genopstod i januar i år som Danske Annoncører og Markedsførere. Holger Wilcks rykkede med og fortsatte som CEO, men stopper ved årets udgang.

Et aflyst awardshow blev det famøse strå, der knækkede ryggen på Dansk Annoncørforening. Ved en generalforsamling i sommeren 2020 blev det besluttet, at den 73 år gamle forening skulle opløse sig selv. 

I slutningen af oktober blev det så meldt ud, at foreningen ville genopstå i januar 2021 – nu med Dansk Erhverv i ryggen. Den adm. direktør skulle fortsat hedde Holger Wilcks, mens foreningen selv skiftede navn til Danske Annoncører og Markedsførere

Efter et år i dén konstellation har Holger Wilcks valgt at stoppe som adm. dir. for den nye forening. Det gør han med effekt fra årets udgang. 

Han tiltrådte som CEO for Dansk Annoncørforening i september 2018. Tidligere har han været i ledende marketingstillinger for bl.a. Sund & Bælt Holdning, Telenor og CBB. 

I forbindelse med Holger Wilcks fratrædelse gør den nye annoncørforening i en pressemeddelelse status over sit første år. Mens corona – og herunder det aflyste fysiske DDA i 2020, hvor man bl.a. mistede billetindtægter – var blandt de årsager, Dansk Annoncørforening gav som begrundelse for sin opløsning, mener Danske Annoncører og Markedsførere at være kommet fint igennem sit første år – corona til trods. 

”På trods af Covid-19, er det lykkedes på blot et år at samle 30 af Danmarks største og mest toneangivende annoncører om en forening, som, på trods af at den er ny, har markeret sig meget stærkt på vegne af dansk erhvervsliv,” lyder det fra bestyrelsesformanden, Michael Stein, der også takker Holger Wilcks for indsatsen. 

Han fortsætter:

”Nu er fundamentet for foreningen lagt, og vi har med den store indsats på en lang række politisk ‘tunge’, men ikke desto mindre helt afgørende områder for danske annoncører, vist, at vi har en eksistensberettigelse.”

Til glæde for Simon Kollerup
Der er endnu ikke udpeget en afløser for Holger Wilcks. Selv skriver den afgående direktør til Bureaubiz, at han har valgt at stoppe, fordi tiden slet og ret var til at søge nye udfordringer. 

I et opslag på LinkedIn skriver han, at kalenderen står åben efter d. 1. januar. Her lyder det også, at det har været en svær beslutning at stoppe – men at erhvervsminister Simon Kollerup måske vil kunne glæde sig over beslutningen.

“Jer, der kender mig, ved, at det ikke har været en nem beslutning, da jeg har været ivrigt, optaget af at sikre de bedst mulige rammer for danske annoncører og har kæmpet hårdt for at opbygge en forening med styrken til at levere. Spørg bare Simon Kollerup, som nok vil glæde sig over, at han slipper for flere mails fra mig.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club