Af Kim Jong Andersen, Juryformand v. Danish Digital Award
Collage: Getty Images m.fl.

Kim Jong Andersen, juryformand i Danish Digital Award, svarer igen på Jesper Andersens kritik af bureaupriserne med: "Awardshows er med til at sætte barren, motivere yngre talenter og holde alle til ilden på både kunde- og bureausiden."

I sidste uge bragte Bureaubiz en artikel på baggrund af Jesper Andersens oplæg til PR-Tigeren, hvor han kritiserede bureaupriserne for at være narcissistisk rygklapperi. Nedenfor giver Kim Jong Andersen, juryformand i Danish Digital Award, nu svar på tiltale.

Bureaupriser har tre værdifulde formål
Awards i den kreative branche tjener faktisk en del værdifulde formål:

For det første er holdingselskaberne vilde med dem, fordi awards faktisk påvirker valueringen af deres aktier. Analytikerne tolker dem nemlig som et udtryk for produktkvalitet.

Når nogle af selskaberne pt. rasler med sablerne, er det ikke fordi, de ikke kan lide at vinde awards, men fordi de skal optimere omkostningerne i en tid, hvor holdingselskaberne er under et voldsomt pres og derfor går procurement benhårdt efter at få trimmet de dyreste som Cannes Lions.

For det andet er det for længst bevist – også under dette års Cannes Lions i et studie foretaget af McKinsey – at der er en direkte sammenhæng og årsag-virkning mellem at investere i kreativ, prisvindende kommunikation og opnå større effekt af denne.

Dette er især gældende ud fra et forretningsmæssigt perspektiv, da de brands, der konsistent hæver sig over gennemsnittet, hvad angår kreativ kommunikation på alle væsentlige forretningsparametre, performer bedre (vækst, markedsandel, CLV, aktiekurs).

Ace Metrix’ ‘undersøgelse’ giver jeg ikke meget for. At ‘almindelige forbrugere’ rater banal kommunikation højere kommer ikke som en overraskelse. Det gør de som regel, fordi det velkendte føles mere trygt. Men det er ikke det samme, som at det virker bedre, når det kommer til stykket.

Nogle af de mest elskede og effektive kampagner gennem tiderne, har notorisk været nogle af de mest hadede, når de skulle bedømmes af forbrugerne i reklametests og fokusgrupper.

For det tredje er awardshows med til at sætte barren, motivere yngre talenter og holde alle til ilden på både kunde- og bureausiden.

Professionel anerkendelse er eftertragtet og de bedste cases er en uvurderlig kilde til ikke alene inspiration, men til at tilskynde, at flere virksomheder bekender sig til kreativitet, som den eneste måde at overleve på i en overkommunikeret verden.

Fearless Girl er stadig et fantastisk koncept
Selvfølgelig er det uheldigt, at State Street Global Advisors ikke selv kunne leve op til deres eget, erklærede formål. Det ændrer ikke på, at Fearless Girl er et fantastisk koncept.

Der er i øvrigt mange virksomheder, der har et formål, de sjældent er i stand til at udleve 100% i praksis, men det ændrer stadig ikke ved, at de virksomheder der er mere purpose-driven end gennemsnittet fortsat performer bedre på væsentlige forretningsparametre, hvilket bl.a. danske Voluntas har påvist.

”Jesper Andersen – din kritik er forfejlet”
Summa summarum: Jesper Andersen – kommunikationsmåling – din kritik er forfejlet og som repræsentant for en af branchepriserne må jeg blot melde hus forbi.

Det forekommer ikke særlig sandsynligt, at en perlerække af danske virksomheder og ledere ønsker at være deltagende i f.eks. Danish Digital Award, hvis det ikke var fordi, at de udmærket kan se den åbenlyse værdi af at bidrage til at sætte standarden og opnå nogle lige så værdifulde læringer i processen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club