Coop er i gang med at gøre sig den dyreste erkendelse af alle

Poul Mikkelsen
brand & designbureauet Revue

Virksomhedsstrategi handler 100 pct. om mennesker. Alle ansatte er mennesker. Alle samarbejdspartnere er mennesker. Alle investorer er mennesker og måske vigtigst af alt, alle dem der skal tro på virksomheden og købe produkterne, er menensker. Når man lever af menneskers hverdag, er man nødt til at have et ægte hjerte for mennesker.

Forleden meddelte Coop, at de lukker Irma og tager sidste skridt væk fra kontakten til forbrugerne. OG melder sig ind i en kamp, der ikke alene er imod deres brand mission, men som Salling Group er dømt til at vinde. Man kan ikke drive en virksomhed så tæt på menneskers hverdag uden at have et hjerte for deres liv.

Med samme logik fortsætter Dansk Landbrug kaoskursen med at udpinte lavkvalitetsprodukter, så vi er nødt til at importere kvalitetssvinekød fra Spanien.

Det er ikke blevet bedre at at ændre navnet til Gris.

Og på samme boldbane står Kurt Skare og undrer sig over, at de supermarkedskæder, der er forbrugerorienterede, ikke vil byde deres kunder 13 år gammelt kød.

Selvom det med forbrugerøjne er uforståeligt, er det et spejl af noget meget menneskeligt.

Det er svært at se sig selv. Kun de færreste og mest reflekterede er i stand til det.

Det gælder både de stærke og svage sider og i begge tilfælde nedbryder man sit selvværd og personlige potentiale.

Hvis man kun har en økonomisk, logistisk baggrund, bør man i det mindste have erkendelsen af, at der findes noget vigtigt, man ikke forstår sig på, og væbner sig med folk, der har disse indsigter. Det er der heldgivis mange CEO’s, der gør. Det er dem, der klarer sig bedst.

For som virksomhed eller brand, så går den ikke uden nysgerrighed.

Man har et stort ansvar som virksomhedsleder i at optimere potentialet i markedet. Sikre aktionærernes penge og medarbejdernes tryghed.

Der er ikke plads til manglende selverkendelser eller tvivl om kompetencer, ressourser og om retning for, hvor man skal hen.

Desværre interesserer de fleste virksomhedsledere sig mest for de lineære parametre. Måske fordi, at de som økonomer føler sig trygge her. Optimere strategibenene. Logistik. Produktion. Distribution. Ressourcer.

Man kan også komme langt resultatmæssigt ved at være dygtig til det. Det er elementære ledelsesdiscipliner.

Hvis man derimod er ambitiøs og ønsker at sikre virksomheden på den lange bane, så er man nødt til at interessere sig for en masse andre ting. Kundernes liv og situtationer. Produkterne og deres fortællinger.

Udviklinger i markedet. Virksomhedens fokus. Hvordan man sikrer, at virksomheden har en fremtid og giver mening.

Det er en ældre fortælling, som ikke desto mindre er et klasseeksempel på, hvor effektivt det er, når en virksomhed går fra at være selvoptaget til at interessere sig for hvilken rolle, de spiller i den helt store og lille personlige iscenesættelse.

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning