Debatten de sidste uger om brugen af TikTok har drejet sig om sikkerhed, og om hvordan vi muligvis har et sikkerhedsproblem, og at TikTok-data potentielt kan ryge direkte til et totalitært regime i Kina, er et alvorligt problem.
De andre store sociale medier har også et data-problem, hvor vi rent faktisk ikke er sikker på, at de behandler vores data korrekt. Jurister diskuterer, om de agerer helt lovligt, og lovgiverne i EU lægger større og større pres på Facebook, Instagram, TikTok, Youtube mm.
Når vi konstant angribes af annoncer, der er nøje tilpasset, serveret og evalueret efter vores personlige adfærdsdata, er det tvivlsomt om det rent faktisk er en lovlig forretningsmodel. Juraen er jo altid et skridt, og i dette tilfælde mange skridt, efter den teknologiske udvikling. De er ikke dømt endnu, men vi kan godt forvente større kontrol, indgreb, bøder imod de stærke teknologi-giganter, også selvom de ikke har rødder i Kina. Jeg vil dog mene, at data-sikkerhed ikke er det største problem, vi har med TikTok og de andre sociale medier.
De sociale medier har desværre et langt større, iboende problem, og dermed ansvar, som vi skal udfordre dem på. Danskerne bruger nu mere tid på digitale medier end på traditionelle medier (tv, radio mm), ifølge den nye medieanalyse fra DR. For de unge (12-18 år) er TikTok det suverænt største medie, nu med 2,5 times DAGLIGT brug! Og det er her det største ansvar ligger.
For samtidig med denne voldsomme digitalisering af tid og social samvær, ser vi også, at de unges mistrivsel stiger voldsomt. De unge kæmper med at leve med sociale medier, deltage i, modtage indtryk fra, måle sig med og deltage i. Der er mange problemer der følger med, som ikke er midlertidige, ikke kun begrænset til de yngste, og er grundlæggende indbygget i forretningsmodellen bag de sociale medier. Det er især skadeligt for unge (som er storforbrugerne), især de sårbare unge. Derfor bør vi også i øget grad lægge et pres på dem, så TikTok og de andre sociale medier lever op til deres ansvar.
I TikTok’s moderland Kina har de tænkt sig om, og har ikke tilladt TikTok! De bruger i stedet en lignende app (Douyin) med stor succes. Her der lagt begrænsninger på, at de unge kun kan bruge den 40 minutter om dagen, ikke mellem 22-06, og også begrænset i weekenden. Det vigtigste er dog, at de styrer indholdet i en langt mindre skadelig retning, og har videoer om videnskab, museer og undervisning.
”Den der rider på tigeren, oplever, at det er svært at stå af”, siger et kinesisk ordsprog, som vi må sande i dette tilfælde også gælder for TikTok og de sociale medier i bred forstand. Vi skal blive bedre til at leve med dem, lægge pres på dem, så de gør mindst mulig skade. Ikke mindst fjerne det direkte skadelige indhold, som unge piger og drenge tager skade af at se og lytte til.
Der gøres allerede noget fra tech-giganterne side. Kunstig intelligens fjerner hver dag tusindvis af skadelige indlæg, som feks. selvskader, hadsider, indlæg fra politiske tosser, racister, fantaster mm, og mange af dem fjernes, før de er udgivet. Men der er stadig meget skadeligt indhold, og vi skal gøre mere i Danmark. Vores lille sprogområde halter bagud i udviklingen af de robotter der rydder op, og feks er der ikke ansat dansk-sprogede ‘opryddere’ hos TikTok, Meta (Facebook/Instagram) og Google (YouTube).
Desuden kunne vi gøre mere for at udvikle indhold der udvikler og uddanner, socialiserer og sikrer at de unge ser noget bedre indhold.
De sociale medier lever af annoncer, betalt at virksomheder, og heri ligger også et ansvar, som rækker længere end at sælge flere varer til de unge. I Danske annoncører og markedsførere lancerer vi derfor GARM (Global Alliance for Responsible Media) i Danmark, som er et globalt projekt, der i tæt samarbejde med de sociale medier, skal forbedre ‘oprydningen’ af skadeligt indhold på de sociale medier. Vi skal bruge hjælp fra danske virksomheder, der vil hjælpe med dette, og en opfordring skal derfor lyde til alle de virksomheder der bruger TikTok, Facebook, YouTube, Instagram osv, om at deltage i dette arbejde på at få ryddet op, fjernet skadeligt indhold og ikke mindst fremme det gode indhold. Tag fat i os, så vi kan få bedre styr på denne tiger, vi rider på.
Thomas Kragh er direktør for DAOM (Danske annoncører og markedsførere). Læs mere om DAOM & GARM her.