Af Martin Rohde CEO & Partner, Culture Works
Kilde: Getty Images.

Klumme: Der er et paradigmeskifte i gang. En verdensomspændende ændring i erhvervsbilledet, der vil transformere den kreative i klassen fra comic relief til big boss.  Her får du 3 tegn på, at du godt pakke slips og stilletter væk, og indstille den kreative konfettikanon.

Yes, det følgende kan måske afføde et par undrende blikke fra dine kollegaer. Men luk lige øjnene i et par sekunder, og tænk tilbage på din folkeskole- og gymnasietid.

Tænk på ham eller hende, der ikke havde skidegodt styr på den tunge matematik og ikke kunne sin renæssance i søvne, men som til gengæld var god til de mere kreative aspekter. Såsom at bygge en killer præsentation til et projekt, dyrke innovationsfagene, rent faktisk gå op i håndarbejde og nørde design i alle tænkelige afarter.

Alle pile peger nemlig på, at det er dem, der i fremtiden kommer til at sætte retningen rundt omkring i landets virksomheder.

Hvilke pile, tænker du nu. Lad os kigge på dem:

Pil 1. Vi er allerede på vej – Dansk Erhverv’s rapport
For nyligt udgav Dansk Erhverv en rapport, der viste, at de kreative erhverv – herunder TV, reklame- og designindustrien, omsatte for 326,9 mia. kroner i år. Det svarer til 8,3 procent af hele den samlede omsætning i alle brancher i Danmark. Samtidigt viste rapporten også, at omsætningstallet har været stødt stigende gennem de sidste fire år. Med andre ord er grundlaget for paradigmeskiftet allerede i fuldt kreativt flor. Like it or not.

Pil 2. Top tre efterspurgt ydelse i 2020 – World Economic Forums undersøgelse
Det er langt fra kun Dansk Erhverv, der er ude med rapporter om kreative erhverv. Da den anerkendte og uafhængige interesseorganistion World Economic Forum i 2017 bragte sin Human Capital Report, fremgik det, at kreativitet i 2020 vil ligge på 3. pladsen over mest efterspurgte kompetencer. Højere end eksempelvis Judgment and Decision Making på en 7. plads og Negotiation på en 9. plads.

Hvorfor mon? Det er nok en helt klummeserie for sig selv. Men for alligevel at smide en kommentar: i takt med robotternes fremmarch stiger behovet for kreativitet også. Altså folk i kreative jobs, der kan tænke de nyskabende, innovative og uforudsigelige tanker.

Dem der kan spotte en kulturel tendens og gøre den værdifuld for et brand. Det er nemlig stadig et uberørt potentiale for robotterne at kunne reflektere over sig selv og sin tilværelse, og på den måde komme på morgendagens løsninger.

Sagt med andre ord: Robotkreativitet kræver kunstig selvbevidsthed. Som arkitekt og keynote speaker Indy Johar sagde under Creativity World Forum 2017: “Don’t use people as bad robots. Every single human is creative.”

Nå ja! Fun fact: World Economic Forum er ofte mediet, som de mest hardcore business-personer henviser til. Slået på hjemmebane.

Pil 3. Af kreative unge til kreative unge – Guldkornet fra Vice
Der tales og skrives meget om den unge generation, der udfordrer levegrundlaget for både den kreative branche og medieditto’en. De gider betale for redaktionelt indhold, gider ikke online annoncer på hjemmesider for slet ikke at tale om flow-tv.

Med andre ord forkaster milleniumgenerationen de velkendte forretningsgange. Fordi hvordan fanger vi de unge, og vigtigere – hvordan eksponerer vi dem for det kreative produkt? Mange kalder det helt umuligt. Men som Frederik Andersen, CEO for Vice Scandinavia, så fint sagde under Creativity World Forum 2017:

“Indholdet skal bare være det rigtige og fremlagt på den rigtige måde. Hvis du gerne vil fange unge mennesker, så hyr unge mennesker.”

Av, du kære garvede medieperson, der kæmper en kamp for at holde de traditionelle fortællemetoder i hævd, men kontinuerligt mister læsere og seere til innovative medier som Vice. Men i Culture Works kunne vi ikke være mere enige med Frederik Andersen.

Mellem linjerne ligger nemlig et sindssygt skarpt statement: Unge mennesker kommer med frisk energi og en anderledes, kreativ tilgang, der netop er et produkt af deres generation. Det har Vice bygget en verdensomspændende forretning på, og er nu ét af de mediehuse, der ridder forrest på de transformative bølger.

Den kreative legeplads er større end aldrig før. Der er vækst i den kreative sektor, og de kreative produkter får konstant større indflydelse på verdensplan. Hvordan du vælger at omsætte potentialet, er op til dig. Men et centralt punkt er at få sat det rigtige hold. Og her er én ting sikkert:

Du skal i fremtiden kigge i retningen af andet end salgstal og regneegenskaber, når du rekrutterer. Det er den kreative og nytænkende side af dine medarbejdere, der bliver penge værd, og det er med udgangspunkt i de egenskaber, at din forretning vil udvikle sig.

Det står faktisk skrevet i fremtiden allerede. Ikke mejslet i granit, men med farverig konfetti.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club