Tre akademiske studier kan hjælpe danske bureauer med deres AI-strategi

Henrik Jensen
adm. direktør i Brandse & Co

Kun 38 pct. af bureauerne har en strategi for AI. Henrik Jensen, der er Ph.d. i innovation af forretningsmodeller inden for medier og bureauer, giver her et bud på, hvordan en AI-strategi kan se ud, baseret på tre studier.

Næsten alle bureauer bruger AI, men kun 38 pct. har en strategi var overskriften på en artikel i Bureaubiz i sidste uge. Tre nyligt publicerede akademiske studier kan måske hjælpe danske bureauledere med at få (videre)-udviklet deres AI-strategi.

Studie 1: 25 pct. hurtigere og 40 pct. bedre leverancer

Det første – og nok også mest omtalte – studie er fra Harvard Business School. Her lavede en række forskere et studie af 758 management konsulenter fra Boston Consulting Group.

Konsulenterne fik 18 forskellige konsulentopgaver. Nogle fik adgang til GPT-4. Andre gjorde ikke. Konsulenterne med adgang til GPT-4 løste opgaverne 25 pct. hurtigere og 40 pct. bedre end dem, som ikke havde adgang til GPT-4.

En af konklusionerne fra studiet er, at ikke alle opgaver med fordel (endnu) kan løses med AI. Så strategisk er det en god ide at komme i gang med at få analyseret alle bureauets leverancer: Hvor kan vi gøre det 25 pct. hurtigere og 40 pct. bedre? Og med hvilke AI-værktøjer?

AI betyder højere produktivitet og vækst

AI giver mulighed for en væsentlig bedre produktivitet og lønsomhed for de bureauer, som først får integreret AI i de daglige leverancer.

Der er en påvist sammenhæng mellem det gode bureauarbejde, højere kundetilfredshed og økonomisk vækst. De bureauer, som med hjælp af AI kan levere 40 pct. bedre arbejde, vil uvilkårligt over tid vækste mere end gennemsnittet.

Guru’en inden for strategisk ledelse af professionelle rådgivningsvirksomheder er professor David Maister fra Harvard. Han er citeret for at sige”When everybody has the same strategy, it is all about execution

Oversat til AI og den danske bureaubranche betyder det: Integrér AI i bureauets daglige leverancer og få dermed skabt bedre resultater for både kunder og bureauet. Så hurtigt så muligt.

Studie 2: Det hybride bureau vinder

Revisorer og advokater har arbejdet med deres AI-strategi længere end de fleste danske bureauer. Journal of Management Studies offentliggjorde tidligere i år et studie af 34 engelske revisor- og advokatvirksomheder, som i årene 2018-20 begyndte at arbejde med AI.

Forskerne konkluderede, at virksomhederne havde tilpasset sig overraskende hurtigt. Tilpasningen var sket ved at redefinere services, omorganisere arbejdsprocesser samt integrere en række nye teknologiske partnere.

Nye teknologiske værktøjer og kompetencer er et afgørende succeskriterie. At bureauet bliver lidt mere en ”AI-teknologi-virksomhed”. Hybrid betyder en krydsning eller blanding. Det engelske studie peger på, at succesfulde danske bureauer vil være en blanding af det, som de er gode til i dag, kombineret med nye AI-baserede værktøjer og kompetencer.

De klassiske prismodeller kommer under pres

Studiet fra Journal of Management Studies nævner ikke noget om prismodeller. De gængse prismodeller i den danske bureaubranche er baseret på medarbejdernes tidsanvendelse i form af timer. Et studie fra konsulenthuset Bain viser, at 40 pct. af arbejdet hos professionelle rådgivningsvirksomheder kan automatiseres med AI.

De klassiske prismodeller kommer under pres. Løsningen er, at bureauer i stigende grad udbyder produkter (som er uafhængigt af tidsforbruget). Bureauer skal i stigende grad tænke som Software-as-a-Service (SaaS)-virksomheder for at fastholde noget af den merværdi, AI skaber for bureauets kunder.

AI er en disruptive innovation

AI er det Harvard-professoren Clayton Christensen i midten af 90’erne døbte en disruptive innovation. Begrebet dækker over en udvikling, hvor ny teknologi forandrer eksisterende værdikæder og skaber en ny markedsplads. En markedsplads hvor de etablerede aktører og services udskiftes over tid.

En disruptive innovation kræver forandringsledelse. At flytte bureauet fra den nuværende tilstand og ind på den nye AI og mere teknologibaserede markedsplads kræver større forandringer af organisationen.

Studie 3: Hvilke bureauer vil ikke overleve?

Journal of Service Theory and Practice offentliggjorde i starten af 2023 et studie af 19 ejer-ledede mindre og mellemstore italienske revisor-virksomheder.

Studiet påviste en række barrierer for virksomhederne i forbindelse med deres digitaliseringsproces. De opstår, når bureauets ledelse har begrænsede teknologiske kompetencer, bureauet ikke i dagligdagen anvender de nye AI-baserede værktøjer, og når bureauet ikke investerer de nødvendige ressourcer i de nye AI-baserede muligheder.

To ud af fem danske bureauledere er enige i, at AI vil medføre lukninger af bureauer. De bureauer som kommer til at lukke, vil have ovenstående karakteristika. Omvendt vil de bureauer, som arbejder med ovenstående barrierer, tilpasse sig til den nye markedsplads.

Det går stærkt, men er ikke for sent

Her ovenpå Chat-GPTs et års fødselsdag er vi det, forskerne kalder på vej fra awareness-fasen og ind i exploration-fasen. Vi har erkendt, at fænomenet AI kommer til at få stor betydning for branchens aktører. Og vi er gået i gang med at udvikle en strategi for, hvordan bureauet skal konkurrere på den nye markedsplads.

Det går stærkt, men det er ikke for sent at komme i gang. Og hvis det går som det plejer, er det ikke de bureauer, som er forrest her og nu, som bliver vinderne.

Hvordan kunne en AI-strategi se ud?

Hvis vi kan generalisere de tre akademiske studier til den danske bureaubranche, vil en robust AI-strategi betyde, at bureauet i 2024 begynder at levere leverancerne hurtigere, bedre og billigere.

Hvis bureauet derudover med succes kan introducere nye og mere produktificerede prismodeller samtidig med, at de kan tiltrække og fastholde medarbejdere med AI-kompetencer, begynder det at se rigtig fornuftigt ud.

Og hvis det så kan toppes med en stærk og meningsfyldt vision, som kan flytte bureauet ind på den nye AI- og mere teknologibaserede markedsplads, er der store chancer for, at værdien af bureauet vil være stigende i de kommende år.

En forudsætning for at det lykkes, vil som altid være kvaliteten af bureauets ledelse. Det er og bliver den vigtigste forklaringsfaktor for bureauers succes.

Og hvis du har lyst til at dykke ned i de tre akademiske studier kan du se dem her:

https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4573321: Tre akademiske studier kan hjælpe danske bureauer med deres AI-strategi https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joms.12936: Tre akademiske studier kan hjælpe danske bureauer med deres AI-strategi https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JSTP-06-2022-0132/full/html: Tre akademiske studier kan hjælpe danske bureauer med deres AI-strategi

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning