Trend nr. 2: Metaverse – velkommen til den nye digitale verden

Tim Frank Andersen,
stifter af Liveshopper

Klumme: Tim Frank Andersen kommer med ti teknologiske forudsigelser for 2022. Her er den anden, hvor Tim Frank Andersen forudser, at vi vil se de første versioner af kommercielle metaverser i 2022.

Da Mark Zuckerberg annoncerede Facebooks navneskift til Meta, satte han ild til en tech-diskussion, der allerede var i gang: Hvordan vil internettets fremtid komme til at  se ud ? Går vi mod en ny digital verden kaldet metaverse?

Hvis du ikke aner, hvad jeg taler om, så se filmen: ’Ready Player One’. Eller endnu bedre: læs romanen ’Snow Crash’ fra 1992, hvor Neal Stephenson opfandt ordet metaverse med henvisning til en fristende virtuel verden, der kun er tilgængelig gennem eksempelvis VR-briller.

Når vi i dag taler om metaverses i dag, refererer vi til en fusion af sociale netværk, underholdning, spil og meget snart shopping. Fusionen giver mulighed for nye spændende oplevelser, som da Travis Scott gav koncert i Fortnite sammen med 12 mio. andre mennesker.

Travis Scott koncert i Fortnite

Mark Zuckerberg  beskriver metaverset som ”the internet that you’re inside of, rather than just looking at”. Han hævder desuden, at Facebook inden for fem år vil være et metaverse-selskab.

Men har vi ikke været der før? Hvis du tænker på Second Life, så er svaret ja. Tilbage i 2003 var Second Life en tidlig version af metaverset – et virtuelt rum, hvor flere brugere kunne være sammen. Selv Lego var med på bølgen i 2010, hvor de skabte et stort multiplayer-spil kaldet Lego Universe. Lego var desværre for tidligt ude, og de lukkede det ned igen i 2012.

Meget har dog ændret sig de seneste ti år. Vores computere og netværk er mange gange hurtigere i dag, VR-headset har nået en kvalitet og et prisniveau, der gør dem interessante for almindelige forbrugere – noget vi tydeligt så under sidste års julehandel. Ved hjælp af 3D-avatarer kan vi give os selv de fysiske egenskaber og personligheder, ve ønsker, og med din avatar kan du interagere med andre spillere på den måde, du ønsker. Med digitale valutaer kan du købe produkter i metaverset (NFT-teknologien giver dig ejerskab og mulighed for at handle digitale produkter). Sidst, men ikke mindst bruger vi alle utrolige mængder tid online.

Så 2022 er året, hvor vi er klar til at prøve et digitalt parallelunivers af igen.

Den nye verdensorden
Udover at Facebook arbejder på en fuld lancering af sin Horizon Worlds 2022 (i beta-version), konkurrerer mange andre metaverser også om opmærksomhed, og de kommer i mange forskellige udgaver.

Fortnite ser indtil videre ud til at være det bedste bud på et fremtidigt metaverse. Fortnite har flere end 350 mio. aktive spillere og genererede 5,1 mia. dollars i omsætning sidste år. En stor del af omsætningen kommer fra køb af limited-edition opdateringer til avatarer, de såkaldte skins. 

Andre metaverser som Upland, The Sandbox og Decentraland giver brugerne mulighed for at købe deres eget stykke digitale jord. I 2021 gav salg af digital jord den traditionelle ejendomshandel baghjul: I februar blev der solgt 52 grunde i The Sandbox for en samlet pris på 2,8 mio. dollars. Det blev overskygget af én 6.000 m2 stor ejendom i Decentralands fashion district, der blev solgt den 23. november for 2,4 mio. dollars.

Ejendomme i Decentraland

Vil du købe et stykkke jord i den digitale verden i dag, så koster det nemt 30.000 dollars og det er før du begynder at bygge hus på jorden! Da The Sandbox åbnede sin alfa-version den 29. november 2021, skulle man eje et stykke jord bare for at deltage i lodtrækningen om at få et Sandbox Alpha-pas.

Fashion i Metaland
Flere store modebrands er hoppet med på metaverse-vognen, for mens du er i metaverset, kan du jo lige så godt se fantastisk ud. Der er allerede stor interesse for at investere i digitale fashion items: Den 21. juni blev en digital Gucci Dionysos-taske solgt for 4. 115 dollars. Den fysiske version af den samme taske sælges til 3.400 dollars …

Guccis virtuelle sneakers

Gucci har også lanceret virtuelle ‘Virtuel 25 sneakers’, som kan købes for kun 17,99 dollars, og som kan bruges i en verden som Roblox – et metaverse, som blev børsnoteret i 2021, og som nu har en markedsværdi på 65 mia. dollars. Nike satser også hårdt på Roblox med det virtuelle Nikeland. Her kan du klæde din avatar i Nike fra top til tå. Derudover kigger Nike på at lancere NFT-sneakers som samleobjekter med deres swoosh på – de kaldes kryptokicks.

Nike i Roblox

Velkommen til metaverse
Hvordan vil metaverse udvikle sig? Ingen ved det, men aktivitetsniveauet er tårnhøjt, og mængden af energi, der bliver lagt i udviklingen, gør, at jeg er sikker på, at bevægelsen i retning af en 3D-version af internettet, som vi kan ’bo i’, bliver en realitet.

Jeg forudser, at vi vil se de første versioner af kommercielle metaverser i 2022, og jeg anbefaler brands og virksomheder at holde øje med disse nye digitale verdener.

Her er første trend: Trend nr. 1: NFT’er vil revolutionere kunst

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning