Kreakom skal være mere fokuseret

Pia Osbæck,
journalist

I sidste uge holdt Kreativitet & Kommunikation generalforsamling, hvor Jens Peter Jensen blev genvalgt til formand. Bureaubiz har taget en snak med ham om, hvad han tror, fremtiden vil bringe.

Bureaubiz har taget en snak med Jens Peter Jensen i Vestergade hos Hjaltelin Stahl, der har 155 medarbejdere, og hvor han til daglig er CEO.

Men det er i hans egenskab som netop genvalgt formand for brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation (Kreakom), at vi mødes med ham for at høre lidt om, hvordan han ser på fremtiden, og hvordan Kreakom skal spille en rolle i den fremtid.

Jens Peter Jensen, eller JP, som han bliver kaldt, lægger ud med et mantra.

”Change happens slowly, suddenly. Det er et mantra, jeg har fået på nethinden, som jeg har hørt, da jeg var på besøg hos Google.”

Han uddyber:

”Når man ser tilbage på den digitale udvikling med f.eks. the World Wide Web, smartphones og selvkørende biler, så giver mantraet rigtig god mening. Tænk engang, Google startede i 1998, Facebook i 2004, YouTube i 2005. Den første iPhone kom i 2007, Instagram kom i 2010, men først med video i 2016.

JP fortsætter:

”Alle disse årstal føles som i går. Med alle disse tjenester tænkte jeg i starten: Arghh, mon det nu også vil virke? Og i løbet af kort tid. Vupti, så har de verdensherredømme.”

Virksomhederne skal differentiere sig på kundeoplevelser, og derfor er kreativitet og innovativ tænkning blevet en meget værdifuld valuta. Det er blandt andet derfor, at vi ser de store konsulenthuse købe bureauer op.

Voldsom forandring i de kommende år
Man har i flere år sagt, at udviklingen sker eksponentielt, og JP tror da også, at det vil gå hurtigere.

”Vores branche har jo altid været – og vil altid være – under forandring. Men personligt tror jeg, at den bliver rigtig voldsom de kommende år. Og jeg tror, at det bliver sådan, at alt, der kan automatiseres, bliver automatiseret,” siger JP og uddyber:

”Jeg tror og håber, at der stadig vil være mennesker inde over f.eks. den gode historie. Men: En computer stopfodret med millioner af gode historier, der har rørt mennesket til alle tider, en kunstig intelligens og en supercomputerkraft, der kan analysere alle detaljer og mønstre – er det helt utænkeligt, computeren kan komme meget tæt på?”

JP fortsætter:

”Jeg tror, automatiseringsbølgen vil ramme alle vores medlemmer [bureauer, red.] – i mere eller mindre grad, naturligvis. Og her skal vi som bureauer være klar til at forny vores forretnings-og indtjeningsmodel. For vi kommer til at få sværere og sværere ved at tjene penge på det ordinære og på det, der kan automatiseres.”

Hvis alt – eller næsten alt – bliver automatiseret, vil det være kreativiteten, der adskiller brands fra hinanden:

”Når alle går med på automatiseringsbølgen, vil det være det specielle, det innovative, det overraskende, kort sagt kreativiteten, der vil adskille os – sammen med evnen til at drive de kreative processer,” siger JP.

Det er kreativiteten, der skal differentiere kundeoplevelsen, mener JP og henviser til, at det netop er på grund af bureauernes force udi kreativitet, at konsulentvirksomhederne i disse år er interesserede i at opkøbe kreative reklamebureauer.

”Virksomhederne skal differentiere sig på kundeoplevelser, og derfor er kreativitet og innovativ tænkning blevet en meget værdifuld valuta. Det er blandt andet derfor, at vi ser de store konsulenthuse købe bureauer op,” siger JP, hvis bureau selv for nylig meldte ud, at det var solgt til konsulentfirmaet Accenture Interactive.

Hjaltelin & Stahl har solgt til den eneste rigtige køber

Han fortsætter:

”Konsulenthusene har hidtil tjent penge på at optimere virksomhedernes forretning, blandt andet gennem lean-processer. De har virkelig skåret ind til benet for at gøre virksomhederne effektive.”

Nu skal der tjenes penge på vækst, og det er innovation og produktudvikling, som giver de gode kundeoplevelser, der skal adskille virksomhederne fra hinanden, siger JP og tilføjer:

”Kreativiteten ligger sjældent i management consulting, for det kræver, at du kan tænke ud af boksen, og det er det, vi som bureauer er gode til.”

Højere priser for bureauets arbejde
Der er dog et problem, og det er, at bureauerne generelt ikke er dygtige nok til at tage sig ordentlig betalt for deres ydelser, og det skal ændres, mener JP:

”Bureauerne skal blive dygtige til at tage sig godt betalt for deres kreative ydelser, for de gode ideer og for rådgivningen. Bureauerne skal kigge på deres forretningsmodel og finde ud af, hvor de tror, de kan tjene flere penge fremover, og hvor de tror, de vil tjene færre.”

Kreakom skal være mere fokuserede
Bureauernes transformation skal også være et omdrejningspunkt for Kreakoms bestyrelse, når den skal kigge på de fremtidige tiltag for foreningen, siger JP:

”Vi skal i Kreakom blive mere fokuserede i vores tilbud til medlemmerne. Bl.a. skal vi blive bedre til at vejlede om den fremtid, medlemmerne skal forberede sig på. Vi skal lære dem om nye forretningsmodeller, f.eks. hvordan de lykkes med at få en værdibaseret pris for deres kreativitet. Og vi skal være meget bedre til at dokumentere værdien af det, vi laver, det har vi været katastrofalt dårlige til som branche,” siger JP og tilføjer, at også et emne som forhandlingsteknik er noget, Kreakom skal dygtiggøre sine medlemmer i.

”Bureauerne forbereder sig på vej ud i taxaen, mens modparten har forberedt sig til tænderne. Bureauerne skal blive meget mere professionelle på det punkt, og det skal Kreakom hjælpe med.”

Ny bestyrelse
Kreativitet & Kommunikations generalforsamling blev holdt torsdag den 28. marts, og følgende blev valgt til bestyrelsen:

Formand Jens Peter Jensen, CEO hos Hjaltelin Stahl

Næstformand Stine Halberg, chief int. media clients nordic hos Publicis Groupe

Næstformand Kim Boisen, CEO hos Robert/Boisen & Like-minded

Peter Sterup, CEO hos Primetime

Michael Bramsnæs, CEO hos The Competence Company

Karina Holm Henriksen, CEO hos We Love People

Anders Tranæs, CEO hos Envision

Morten Hershøj, CEO hos Another

Jonas Hemmingsen, CEO hos GroupM

Susanne Lund, group CMO hos EGGS Design

Kresten Schultz-Jørgensen, CEO hos Oxymoron

Claus Wittenborg, CEO hos Advance

Suppleant Petter Pablo Sommerfelt-Venegas, CEO hos Zupa & Agency Spring

Suppleant Christina Tønnesen, CEO hos Mensch.

Mona Juul, tidl. CEO hos Envision, nu konservativ folketingskandidat, trådte ud efter 10 år i bestyrelsen, herunder seks år som formand. Liselotte Lund-Rasmussen, COO hos Fireball, trådte ud efter fire år i bestyrelsen.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.