Kreative blev klippet ud af Løvens Hule

Peter Engholm
25@mail.dk

D&AD-vinderne Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen tog deres indeklimamåler Canairi til Løvens Hule. Det får seerne imidlertid ikke at se.

Den gule kanariefugl, Canairi, der måler indeklimaet er flere gange blevet beskrevet på Bureaubiz – herunder crowdfundingen på 3,2 mio. kr. og selve idépersonerne; Andreas Kofoed Sørensen og Hans Augustenborg. Sidstnævnte takkede pænt af som kreativ hos UncleGrey for at gøre sideprojektet til et fuldtidsjob. 

Og både Canairi og et af andet af Hans Augustenborgs sideprojekter er blevet anerkendt af D&AD i Side Hustle-kategorien, hvor Augustenborg i årets konkurrence er blevet udnævnt som dommer.

Til gengæld bliver Canairi ikke beskrevet for en større skare i DR-succesen Løvens Hule. 

Opfindelsen blev ellers fundet værdig til at blive kastet for løverne og præsenteret for de potentielle investorer, og der var udtalt interesse – både spørgelyst og et konkret tilbud:

”Vi havde to min. til vores pitch og fik at vide, at der var afsat 45 min. til Q&A. Og hvis løverne ikke var interesseret, behøvede det ikke tage mere end fem min. Vores Q&A tog halvanden time,” siger Hans Augustenborg til Euroman. 

Hans Augustenborg og Andreas Kofoed Sørensen bad om 800.000 kr. for 5 pct. af Canairi. De blev tilbudt det dobbelte – 1,6 mio. kr. for 10 pct. af Canairi – af Jacob Risgaard, der ifølge iværksætter-teamet mente, at Canairi ”enten ville gå helt galt eller blive det største i Løvens Hule-historien”. 

Euroman beskriver hele Løvens Hule-oplevelsen, som endte med dobbelt-lidt: Ikke alene takkede de nej til tilbuddet, de endte også med at blive klippet ud af programmet – og dermed gå glip af opmærksomheden.

De er dog ikke uden en investor, for dagen før optagelsen til Løvens Hule havde Augustenborg og Sørensen afgivet 10 pct. af Canairi til Brand New Ventures.

Til gengæld kom det bag på makkerparret, at de ikke er med i udsendelsen:

”Vi har indkøbt et stort produktlager, smurt hele marketing-setuppet, ansat customer supporter og forberedt annoncetekster som ’De 10 procent, Risgaard ikke fik, får du i rabat,” siger Hans Augustenborg til Euroman. 

Andreas Kofoed Sørensen beskriver, hvad der skete efter optagelserne: 

”Vi skulle ud til Brøndby Strand og aflevere en kanariefugl, vi havde lånt til optagelserne. Derefter kørte vi på tanken, købte cigaretter og et pølsehorn og kørte på Beach Club i Ishøj og fik et par fadøl. Og så slukkede hjernen.”

Hans Augustenborg konstaterer, at de nu kan ”fokusere 100 procent på forretningen uden at skulle få et sug i maven hver torsdag, når en ny episode lander.”

Læs hele interviewet i Euroman med Canairi-stifterne i Løvens Hule.