Landbrug & Fødevarer: Det var en fodfejl

Sine Patulski,
redaktionsassistent

En intern video om re-branding af svin over for detailbranchen skulle aldrig have set offentlighedens lys. Landbrug & Fødevarer tager den buldrende shitstorm “i strakt arm”, og bureauet bag giver sig nu til kende.

På de sociale medier har der været mange kommentarer til en video fra Landbrug og Fødevarer, der skulle re-brande svin over for detailbranchen og som ikke skulle have været nået ud til offentligheden.

Bureaubiz har spurgt Mette Gammicchia, afdelingsleder i handel, marked og ernæring hos Landbrug & Fødevarer, om videoen var til intern brug.

Hun siger:

“Der er ikke noget hemmeligt ved videoen, men den er ikke målrettet forbrugere og der er ikke tale om en kampagne.”

Hvordan slap videoen ud?

“Videoen gik ud med et nyhedsbrev til en B2B målgruppe, der ikke kunne deltage i mødet.”

Videoen blev tillige lagt op Landbrug & Fødevarers Vimeo-kanal og er offentlig tilgængelig.

Mette Gammicchia siger endvidere:

“Det er en fodfejl at den er lagt ud tilgængeligt for alle, idet den er målrettet en specifik faggruppe, som vi løbende er i dialog med. Vi tager den omtale, vi får i strakt arm. Projektet med omdøbning af svin til gris har været i gang i flere år, så det er ikke en proces der stopper.”

Hvem er bureauet bag videoen?
Der var også en del kommentarer til en klumme på Bureaubiz og på Bureaubiz’ Facebook-side om videoen. Det blev bl.a. debateret, hvem bureauet bag filmen var:


Se hele Facebook-opslaget her

Nørgård Mikkelsen bekræfter i dag overfor Bureaubiz, at de står bag videoen. Client service director og partner hos Nørgård Mikkelsen, Camilla Nordqvist siger:

“Vi fik af vores kunde Landbrug & Fødevarer til opgave at indlede en intern kick-off for detail- og branchefolk med et indspark om grisen og ligesom sætte scenen for dagen på en debatskabende måde. Det gjorde vi ved at lave den her lille film, og bedømt på vores feedback fra kunden, så virkede den rigtig godt til det formål.”

Hun forsætter:

“Jeg vil gerne understrege, at den ikke er en kampagnefilm for Landbrug og Fødevarer. Det er en intern film til et specifikt arrangement, og det var aldrig meningen, at den skulle offentliggøres og distribueres bredt. Så vi er selvfølgelig rigtig ærgerlige over, at den ved en misforståelse blev offentliggjort og nu bliver set og fortolket i en helt anden kontekst end den, filmen var lavet til.”