Månedens Digitalent: Bjarke Mads Sejersen

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

E-handelschefen i Saint-Gobain Distribution Denmark bliver som den første kåret som digitalt talent af et enigt branchepanel.

Inden sommerferien lancerede Kforum og Bureaubiz, i samarbejde med Kim Jong, platformen Digitalentet til at hylde bureau- og kommunikationsbranchens største unge talenter. Der kom et hav af indstillinger, men branchepanelet var ikke i tvivl om, hvem der skulle løbe med æren som verdenshistoriens første Digitalent.


Kforum, Bureaubiz og Jong står bag den månedlige kåring: Digitalentet.

Æren af at være det første Digitalent er tilfaldet 32-årige Bjarke Mads Sejersen, som er e-handelschef i den internationale byggematerialekoncernen Saint-Gobain Distribution Denmark, hvor Bjarke er ansvarlig for alt eCommerce på tværs af bd.dk (Brødrene Dahl) og Optimera.dk, som samlet omsætter for mere end en milliard om året i eCommerce alene i Danmark.

Bjarke Mads Sejersen er indstillet af Christian Egemose Agger, hans tidligere chef i Saint-Gobain og nu head of digital & business transformation i Satair, samt Jimmi Eriksen, partner and director campaign services at Magnetix Linked by Isobar.

Begrundelsen bag indstillingen af Bjarke Mads Sejersen lyder:

”Udover at være et fantastisk behageligt menneske er Bjarke en af de absolut dygtigste indenfor sit felt – måske i verden. Han formår at se innovative, digitale løsninger og ikke mindst at eksekvere på dem.”

Indstillingen fortsætter:

”Bjarke har været primær driver af det nye redesignede bd.dk (Brødrene Dahl), som bl.a. har øget konverteringsraten med 6-7 procentpoint og som for nyligt vandt to e-handelspriser. Netop Bjarkes tekniske forståelse har gjort, at bd.dk i dag er i top fem over de mest avancerede tekniske platforme i verdenen. Ikke dårligt af en 150 år gammel VVS-grossist.”

Branchepanelets begrundelse til udnævnelsen får du efter et portræt af Digitalentet Bjarke Mads Sejersen.


VVS-Artikler og byggematerialer er måske ikke det mest sexede i verden. Men for Bjarke er det vigtigste ikke hvad han sælger, men hvordan han sælger.

Portræt: Digitalentet Bjarke Mads Sejersen

Når man sidder overfor Bjarke Mads Sejersen, som er 32-årig e-handelschef i byggematerialekoncernen Saint-Gobain, tænker man hurtigt, at denne mand altid må have vidst, hvad han ville og 100 procent målbevidst er gået efter det. Men intet kunne faktisk være længere fra sandheden.

I en stor del af Bjarkes liv var det nemlig langt fra det digitale, men derimod kano-kajaksport på højt niveau, der fyldte alt. En dag som 21-årig valgte Bjarke dog et sejl-stop, fordi han ville have sig en uddannelse.


En fortid som som kanokajakroer på højt niveau har givet Bjarke en latent trang til altid at komme først i mål. Det gælder også i forhold til at være i front med innovative digitale løsninger.

Bjarke fortæller:

”Jeg havde aldrig excelleret fagligt i hverken skolen eller gymnasiet, så jeg sad pludselig og var lidt desperat, fordi mit snit ikke rigtig kunne få mig ind på noget, som jeg havde lyst til. Så jeg anede faktisk ikke, hvad jeg skulle gøre”.

Valget endte med at stå mellem at studere til sygeplejerske eller studere informationsvidenskab på universitetet. Bjarke valgte det sidste, selvom et fagligt tungt universitetsstudie ellers ikke lige lå i kortene.

Mødet med den akademiske verden gik dog overraskende godt, husker Bjarke:

”Da jeg starter på informationsvidenskab, begynder jeg for første gang rent faktisk at læse pensum – og jeg fandt ud af, at når jeg gjorde noget ud af mit studie, så var jeg faktisk virkelig dygtig fagligt og kunne sagtens få topkarakterer”.


Da Bjarke for første gang i sit liv begyndte at læse til sine fag, gik det op for ham, at han var boglig begavet.

Vejen ind i det digitale
Et studiejob hos Dagbladet Børsen som først researcher, dernæst i deres business development afdeling, fik Bjarke videre til et job som webanalytiker i konsulenthuset eCapacity, der arbejder med digital strategi.

Man skulle tro, at det var alle teorierne og uni-lærdommen, der gjorde Bjarke dygtig udi det digitale. Men en stor del af hans digitale tæft og hands on-skills kom faktisk fra det praktiske arbejde, som han lavede ved siden af studiet i sit selvstartede side-geschæft, webutopiaDK, hvor han hjalp mindre kunder med at optimere deres WordPress-sites.

Bjarke fortæller:

”Håndværkeren er sandsynligvis rigtig god til f.eks. at slå et bræt i en væg. Men han er ikke nødvendigvis skarp til at drive forretning – og slet ikke på internettet. Så jeg hjalp erhvervsdrivende med at strukturere deres hjemmesider – og viste dem f.eks., hvordan man bedst fulgte op på et salg.”

Bjarke fortsætter:

”Jeg lærte helt bestemt nogle interessante teorier på universitet, men størstedelen af mine digitale færdigheder byggede jeg op via mit arbejde hos eCapacity og ved at læse blogs på nettet, så jeg kunne ruste mig til at hjælpe mine kunder bedst muligt”.

Fra WordPress til Adobe
Det var dog et helt andet program end WordPress, som skulle blive Bjarkes største styrke. Nemlig Adobes Marketing Cloud værktøjer.

Som Bjarke sidder og arbejder med digital strategi i eCapacity, bliver han løbende bedre og bedre til Adobes analyseværktøjer. Det går faktisk så vidt, at Bjarke og hans kolleger pludselig står som de førende eksperter i Adobe værktøjerne på europæisk plan. Bjarke var blevet bedre til Adobe end mange af Adobes egne konsulenter.

”Vi var ligesom dem, der var. Så vi fik lavet en samarbejdsaftale med Adobe om, at vi tog rundt i Europa og implementerede unikke løsninger samt trænede deres dygtigste kunder i deres mest avancerede værktøjer. Det var der en stor interesse for fra Adobes side, fordi vi fik deres kunder til at vokse.”


Bjarke foran Saint-Gobain, som han valgte at arbejde for, fordi de forstår de digitale muligheder og tør at tage digitale chancer.

Springet til Saint-Gobain
En overgang bliver Bjarke sammen med en partner fra eCapacity udstationeret i London for at starte kundeaktiviteter op. Her arbejdede han bl.a. for bSkyb under Sky Networks, hvor han for en stund kom over på kundesiden og hvor han blandt andet hjalp med at skabe en optimeringskultur og arbejde med personaliseret indhold og 1:1 targeting på et højere niveau.

Da Bjarke en dag får tilbudt muligheden for at overtage stillingen som e-handelschef hos Saint-Gobain, slår han til, selvom han på dette tidspunkt også havde en god portion andre jobmuligheder på hånden.

Bjarke fortæller, hvad der fik ham til at gå efter jobbet i Saint-Gobain:

”Grunden til, at jeg valgte Saint-Gobain, var, at de var ekstremt gode til at forstå de digitale muligheder, investere i dem og tage digitale chancer. Noget der også tiltrak mig, var den helt særlige måde, hvorpå de handler med deres B2B kunder. Uanset hvilket touchpoint kunden har, ved du præcis, hvem kunden er, hvilket giver nogle ekstremt spændende datamuligheder – og åbner for muligheden for at lave noget personaliserede oplevelser udover det sædvanlige. Så jeg så Saint-Gobain som et ideelt sted til at øge mine egne kompetencer.”

Fremsynede løsninger
I skrivende stund har Bjarke arbejdet i Saint-Gobain i snart fire år. Her hjælper han VVS-grossist-virksomheden Brødrene Dahl, byggemateriale-markedet Optimera.dk og ventilations-virksomheden Øland.dk med deres e-handel.

En af grundene til, at Bjarke er blevet kåret til månedens Digitalent er, som beskrevet i indstillingen, hans prisvindende arbejde for Brødrene Dahl, som er udført i samarbejde med bureauerne Vertica og Magnetix.

Om netop det arbejde fortæller Bjarke:

”Sammen med Vertica og Magnetix har vi arbejdet på projektet i halvandet år, og jeg er ekstremt stolt over resultatet. Især fordi vi er lykkedes med nogle teknologivalg, der er enormt ambitiøse.”


Landing page på bd.dk, der har vundet to e-handelspriser.

Bjarke forklarer om noget af det særlige ved det nye bd.dk-site:

”Sitet fungerer som en software-applikation, som du har installeret på din computer. Den loader ikke siden, kun de givne elementer, hvilket gør det til en utrolig hurtig og ’nativ’ oplevelse at navigere på det. Som var det en app på en telefon.”

Du kan prøve det lynhurtige site her:

”Hele sitet er bygget op, så vi har strakt Adobes personaliseringsværktøjer til deres yderste formåen. Og så har vi arbejdet ud fra at muliggøre continuous deployment, hvilket betyder, at vi nu kan implementere nye features på sitet i utrolig højt tempo.”

Selvom Bjarke blandt andet bliver kåret til august måneds Digitalent på baggrund af Brødrene Dahl-casen, er han ikke sen til at hylde andre for deres part i processen:

”Jeg har et fantastisk team af folk, der brænder for det digitale, bag mig. Vores digitale afdeling består ikke af CBS’ere og gamle konsulenter, men af folk, der har det digitale DNA, og som på alle mulige måder har bevist, at de kan noget”.

Bjarke fremhæver også samarbejdet og den vilje, der har været til projektet, hos både Vertica og Magnetix, som ekstraordinær.


Et godt team er det vigtigste bag en succes, mener Bjarke. Derfor prøver han også at sørge for at alle bag succesen bliver set. Her fejrer holdet bag bd.dk deres to vundne  e-handelspriser.

Fremtids-skridt
Nu hvor Bjarke allerede har været rundt i verden samt vundet priser og anerkendelse, hvad er så de næste ting på hans to-do-liste?

”Det kunne være rigtige spændende at give vores andet brand Optimera samme digitale momentum, som vi har formået med Brødrene Dahl. Og fordi vi er en del af Saint-Gobain, er der mange spændende muligheder i nordisk og europæisk samarbejde.”

”På den tekniske front er jeg personligt meget interesseret i AR (Augmented Reality, red.), og hvordan denne teknologi kan implementeres og bruges kommercielt i fremtiden. Derudover tænker jeg, at der er et enormt stort potentiale i omnichannel-tanken og i at få digitaliseret hele mødet mellem vores kunder og det digitale i den fysiske verden.

Men min allerstørste motivation er faktisk at sørge for at have dygtige og motiverede kollegaer, for det er ad den vej, vi vil opnå de bedste resultater i fremtiden,” siger Bjarke.


Bjarke brænder for at lave digitale løsninger, der er så state-of-the-art at konkurrenterne har svært ved at følge med

Branchepanelets begrundelse
Dette er branchepanelets grundlag for kåringen af Bjarke Mads Sejersen som Digitalent:

“Vi har valgt at kåre Bjarke Mads Sejersen som Digitalent, fordi han har været en bærende kraft i at udvikle en af de fremmeste og mest prisvindende e-handelsplatforme ikke alene indenfor B2B-segmentet, men i Danmark i det hele taget. Derudover har han bidraget til at fortsætte udviklingen ved at integrere brugen af omnichannel-data som en væsentlig løftestang. Bjarke kombinerer på fornem vis sin tekniske indsigt med sine analytiske evner og flair for godt online købmandsskab.”

Panelet, der har kåret Bjarke Mads Sejersen til august måneds digitale talent – Digitalentet – består af:

  • Henrik Busch, partner, Blackwood Seven
  • Benedikte Larsen, head of digital communications, Novo Nordisk
  • Caroline Deichmann-Bendixen, Global Head of Digital Content & Activation, Arla Foods
  • Lasse Jensby Dahl, managing director, Designit
  • Trine-Maria Kristensen, konsulent
  • Jakob Langemark, CEO, Hello Group
  • Steffen Lundgren Kristensen, group marketing director, Kompan
  • Peter Svarre, konsulent
  • Michala Svane, VP for salg og marketing i Tivoli
  • Timme Bisgaard Munk, chefredaktør Kforum og Bureaubiz
  • Jeanette Fangel Løgstrup, senior executive vice president, group marketing & communications, Danske Bank
  • Nana Bule, director, marketing & operations (COO, CMO) hos Microsoft

Du kan læse hvordan du nominerer en person, som du mener har udmærket sig digitalt her.