Månedens Youngstars: Klara og Christoffer

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

De har hele pakken, lyder det fra &Co, som har kåret månedens Youngstars i maj. Klara Vilshammer og Christoffer Boas sigter højt og har Ashton Kutcher på kornet!

12 hold med i alt 17 unge præsenterede tirsdag den 2. maj deres kreative arbejder for et tungt dommerpanel hos &Co. Scenen var sat af Young Creatives og arrangementet det tredje i rækken under navnet ’Ansigt til ansigt med bureauerne’ for unge kreative.

Fra &Co deltog Martin Storgaard, Kristian Eilertsen, Johan Køhler, Rune Petersen, Muggie Ramadani, Peter Strange Echwald, Jeppe Hansen, Claus Salling, Robert Cerkez, Tue Hovmand Rossel og kreativ direktør Thomas Hoffmann, som er imponeret over deltagernes niveau.

Han glæder sig over ”et superstærkt felt af unge kreative på vej ind i branchen” og hæftede sig sammen med resten af dommerpanelet ved den portfolio, som Klara Vilshammer Christiansen og Christoffer Fejerskov Boas præsenterede.

”De har ’hele pakken’. Alt fra nytænkende digitale ideer til fantastisk traditionelt print. Og deres evne til at tænke i insights og så eksekvere kreativt på dem er så lækkert at se. Man bliver sgu glad. Og så er de begge to nogle meget likeable unge mennesker, man har lyst til at arbejde sammen med. Så et kæmpe tillykke til dem skal der lyde fra alle os på &Co og Bold Cph,” siger Thomas Hoffmann.

Feedback fra branchens skarpe hjerner
Klara Vilshammer og Christoffer Boas på henholdsvis 27 og 23 år er i gang med deres bachelorprojekt på tredje og sidste år af Kreativ Kommunikation ved Danmarks Medie- & Journalisthøjskole. Ved siden af studiet arbejder de freelance for Robert/Boisen & Like-minded.

Klara og Christoffer er allerede lidt af nogle ‘hot shots’. Tidligere på året vandt de guld i EuroBest for unge og de var også vindere i den ene af to ungdomskategorier – ‘The Young Ones Advertising Portfolio’ i The One Show. Se her

Til arrangementet hos &Co præsenterede den kreative duo både gamle og nye projekter og var især glade for muligheden for at få feedback på projekter, som indtil da ikke havde været vist for andre før.

”Young Creatives’ ’Ansigt til ansigt’ er et supergodt initiativ, der på en dejlig uformel måde gør det muligt at komme ud og mærke atmosfæren rundt omkring på bureauerne. Vi kendte ikke så mange på &Co i forvejen, så det var fedt at møde flere derinde og få muligheden for at vise vores arbejde frem for nogle af branchens skarpeste hjerner,” lyder det fra vinderteamet.

Selv fremhæver Klara Vilshammer og Christoffer Boas projektet ’The Responsible Beer’, der opfordrer Carlsberg til at gå fra ord til handling, når det handler om ansvarlig alkoholindtagelse.

”Så meget reklame er tomme budskaber, som vi jo så skønt blev mindet om af sidste måneds Pepsi-reklame, så det er altid interessant at lave noget, der er mere håndgribeligt. Og forhåbentlig læser de med inde hos Carlsberg, så projektet kan blive til noget i virkeligheden.”

Lov til at lege
Helt så højtravende behøver det dog ikke være. På spørgsmålet om, hvorfor de har valgt reklamebranchen, svarer Klara Vilshammer og Christoffer Boas:

”Vi har begge to valgt reklamebranchen, fordi vi i bund og grund får lov til at lege hver eneste dag. Vi får lov til at lave det, vi elsker, hvilket er at være kreative på en konstruktiv måde. Vi har sagt til os selv, at hvis vi bare kan få folk til enten at smile eller tænke, så har vi gjort noget rigtigt.”

Og målsætningen er til at tage og føle på:

”Vores mål for de næste fem år er helt enkelt at få Ashton Kutcher til at tweete om mindst én af vores idéer. Meget gerne flere.”

Drop opdelingen af kompetencer
Formålet med ’Ansigt til ansigt’ er at hjælpe unge kreative med at få en fod indenfor i reklamebranchen, og Klara Vilshammer og Christoffer Boas har også gjort sig tanker om, hvilken udvikling de som næste kreative generation gerne ser i branchen:

”Der er mange steder, især i udlandet, som stadig regner med, at man er ren ’Art Director’ eller ’Copywriter’. Men i dag, hvor det ikke længere kun handler om tekst og billeder, virker det lidt arkaisk stadig at dele kompetencer så stringent op. Selvom vi selvfølgelig har områder, hvor vi er stærkest, ser vi som udgangspunkt hele processen i sammenhæng. Hvis vi selv kunne vælge, ville vi nok kalde os selv for kreative problemløsere. Det er i hvert fald det, der bedst beskriver den måde, vi går til opgaverne på.”

Young Creatives præsenterede ’Ansigt til ansigt’-konceptet i februar. Tilmelding til næste og fjerde arrangement i rækken kommer til at blive mulig via Young Creatives’ Facebook-side.