Mensch overtager Visit Færøerne fra Liquidminds

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Den prisbelønnede kampagne for Visit Færøerne og Atlantic Airways, har udover et nyt bureau, fået en efterfølger. I den nye kampagne live-oversætter færinger for at hjælpe turisterne i landet til at lære lidt af sproget. Se den nye film her.

Liquidminds og det færøske bureau Sansir har med Visit Færøerne og Atlantic Airways kampagne SheepView360 vundet et hav af priser, heriblandt Cannes Guld og Sølvløver i Cannes, Clio Awards, DDA, PR-Tigeren og senest tre Rambuk.

Nu skifter kunden imidlertid Liquidminds ud med Mensch. Men selvom bureauet er udskiftet, er manden ikke. Rune Hørslev er nemlig relativ nytiltrådt kontaktdirektør på Mensch og han togVisit Faroe Islands med sig, da han stoppede hos Liquidminds.

Og allerede i går var Mensch sammen med Sansir ude med en ny kampagne for Visit Færøerne og Atlantic Airways. Rune Hørslev fortæller, efter netop at være vendt hjem efter fire dage på Færøerne, at på de første 24 timer har kampagnen skabt over 4.000 film og er nået ud til over 102.000.000 mennesker globalt.

Kampagnen tager udgangspunkt i, at mange udenlandske turister giver udtryk for, at de gerne vil kunne sige nogle få sætninger på færøsk, mens de er i landet.

“Da det færøske sprog ikke er integreret i Google Translate, har vi valgt igen at tage sagen i egen hånd ved at skabe Faroe Island Translate”, siger Rune Hørslev.

Han fortæller, at sprogkyndige færøske frivillige står klar til at live-oversætte for alle, der ønsker at lære lidt færøsk. De skal blot indtaste en sætning på hjemmesiden www.faroeislandstranslate.com og så vil en færing kort efter filme en live-oversættelse via sin mobiltelefon.

Alle oversættelser bliver herefter uploadet til hjemmesidens database, der således løbende vil inkludere flere og flere oversættelser. På den måde bliver databasen større og større.

“Faroe Islands Translate er både en service til alle de gæster, der besøger Færøerne, og en motor for et indblik i den færøske kultur, sprog, folk og omgivelser. Og så er det sjovt, at vi endnu en gang kan skabe gigantisk trafik helt uden mediekøb,” siger Rune Hørslev og fortæller, at medier som BBC og Yahoo allerede har omtalt kampagnen.