Mød Kristina May Pries: Bureaudirektøren, der tager sin egen medicin

Peter Engholm,
journalist

Kræftens Bekæmpelse har valgt AM til at levere en ny visuel identitet. Bureauets opgaver spænder vidt; rom for Rammstein og brandrådgiver for Arne Jacobsen-familien. Direktøren hedder Kristina May Pries, og både hun og bureauet er i stigende grad bevidste om at følge de råd, de selv giver kunderne.

Afsættet for en samtale med Kristina May Pries er hendes rolle som virksomhedsejer og direktør i design- og brandingbureauet AM, der netop er blevet valgt af Kræftens Bekæmpelse til en gennemgribende visuel identitet rundt om den ikoniske sløjfe.

Bureauet favner vidt, og det gør Kristina May Pries også: Interviewet er klemt inde mellem hendes møde med en kendt dansker om hans digitale branding og en podcast-optagelse, den 12. i rækken, om hvad design kan.

Alle tre aftaler gennemføres i øvrigt med sønnen Fjord hængende på kroppen i en vikle. Han er fem måneder gammel og hendes fjerde barn.

Kristina May Pries er med sit egne ord ”en hypergeneralist”: uddannet keramiker, derefter uddannet møbel- og rumdesigner – med industriel design i form af en lampe som afgangsprojekt.

Hun var grafiker hos Kontrapunkt i seks år, men var reelt mest interesseret i bureauets forretning og kundernes forretningsstrategier. Det var årsagen til hendes farvel – og afsættet til at stifte sit eget bureau.

”Jeg har lært en række håndværk, men har aldrig dedikeret mig til et enkelt felt. Jeg ser mere på tværs af fag og fokuserer på, hvad kunderne kan få ud af at forbinde elementerne. For det er, når vi breder kreativ tænkning ud, at design og branding bliver ekstremt brugbart. Og jeg bliver hele tiden mere bevidst om alt dét, design kan,” siger Kristina May Pries.

“For os er det ikke Arne Jacobsen, der er kunden, men Jonna og Tobias. Hos 1423 er det Thomas og Glenn. Det er aldrig bare en account, men altid menneskene først.”

Bureauet AM ejes sammen med Simon Nellemann, der er kreativ direktør:

”Simon er en gudsbenådet designer. Egentlige makkerpar ses ikke så tit inden for designbranchen – så meget desto mere taknemmelig er jeg for vores makkerskab. Jeg kan jo ikke konkurrere med en mand, der er så dygtig – så jeg er mere blevet strategen, der sammen med Simon kan se, hvordan design og branding kan løse vores kunders udfordringer,” siger Kristina May Pries.

”Er blevet strateg” … det lyder ikke som en plan?

”Jeg har aldrig haft én. Jeg har altid set på forretningsmuligheder og er af natur meget åben. Det er derfor, jeg er begejstret for samarbejder og for at møde andre mennesker. Jeg er så privilegeret at tale med de sejeste, mest begavede og inspirerende mennesker, og jeg har altid haft mange kaffemøder. Det er netop nogle af dem, jeg gør til mine ”Design kan …”-podcasts. Jeg optager kaffemøderne. Jeg bringer konkurrenter og forskellige ender af branchen sammen, og jeg nyder læringen. Denne viden vil jeg gerne dele med andre,” siger Kristina May Pries.

Og hvad er så historien med rommen til Rammstein?

”1423 er et rombrand fra Fyn. De var fem personer til at begynde med, nu er de omkring 20. Vi er vokset op sammen, forretningsmæssigt, og AM står for alt deres design, herunder også rommen til Rammstein, som var et sjovt og udfordrende projekt,” siger Kristina May Pries.

AM er oppe på 12 medarbejdere, og skal ifølge direktøren ikke være store.

Det er ikke første gang, at en bureaudirektør bedyrer, at man ikke skal være større …

”For mit vedkommende skyldes det, at jeg ikke ville kunne være en nærværende leder, hvis vi var 30 medarbejdere – eller en nærværende sparringspartner, hvis vi havde betydeligt flere end de cirka 50 on-going kunder, som vi har i dag.”

Blandt AM’s medarbejdere ses en kunsthistoriker – på fuld tid. Det har sin forklaring:

”AM har Arne Jacobsen-familien som kunde. Vi bistår med at tænke og fremtidssikre brandet som en aktuel designforretning, hvilket er mundet ud i en række spændende projekter undervejs – herunder at lave Arne Jacobsens identitet samt at få styr på hele Arne Jacobsens værk og bygge den tilhørende digitale værksamling. Det kræver en kunsthistoriker,” siger Kristina May Pries og tilføjer:

”Du bliver ikke brandrådgiver på baggrund af en totimers workshop. At bygge et brand og håndtere en kulturarv – hvilket er tilfældet med Arne Jacobsen – kræver, at man lærer kunden – og menneskerne hos kunden – at kende. For os er det ikke Arne Jacobsen, der er kunden, men Jonna og Tobias. Hos 1423 er det Thomas og Glenn. Det er aldrig bare en account, men altid menneskene først.”

Flotte ord, men har du sagt farvel til en kunde, hvis ikke denne holdning blev delt?

”Ja, det har jeg. Hvis ikke den gensidige respekt for mennesket og faget skinner igennem, så er der ikke rigtig noget at basere et samarbejde på.”

Samarbejder kan og bør, mener Kristina May Pries, også være imellem bureauer. Og et af disse har været nærliggende: Med reklamebureauet The Unicorn, hvor en af de tre stiftere er Kristina May Pries’ mand, Thomas Pries. The Unicorn og AM samarbejder p.t. blandt andet om et cocktailbrand for Carlsberg.

“Vi får i snit tre uopfordrede ansøgninger hver eneste dag”

Det er Kristina May Pries, der som direktør skal tiltrække kunder til AM. Heller ikke her er der en snorlige plan … og så alligevel.

”Vi er selvfølgelig bevidste om at have en bred sammensætning af kunder. Små og yngre virksomheder kan vi rådgive og hjælpe med at bygge brandet fra bunden, og for store virksomheder kan det være videreudvikling og fokus på subbrands. Der er også altid en lille håndfuld pro bono-projekter. For kun ved at kunne præsentere hele paletten – og tilbyde en variation i arbejdet – kan vi tiltrække talenter. Og vi får i snit tre uopfordrede ansøgninger hver eneste dag,” siger Kristina May Pries.

Variationen findes også ved siden af bureauet:

”Ved siden af AM har vi oprettet PM, der er rugekasse for alle vores egne produkter og koncepter. Her ligger blandt andet nogle bogprojekter samt virksomheden Poster Family, som er et tiltag, hvor plakater fungerer som motivation og inspiration for familier,” siger Kristina May Pries og tilføjer:

“Vi kan simpelthen ikke lade være med at sætte ting i søen og har derfor skabt PM som AM’s “after dark”.”

Hendes nysgerrighed og begejstring er på det seneste – i en alder af 39 år – blevet tilsat et skvæt voksen tilgang.

”Jeg har altid været interesseret i hele forretningen, så jeg er gået ind i flere bestyrelser. Her rækker min intuitive tilgang ikke helt. Jeg er ikke god til regler, men som bestyrelsesmedlem er det vigtigt at kunne dem. Derfor har jeg for nylig taget en egentlig bestyrelsesuddannelse,” siger Kristina May Pries.

Samme modne tilgang går igen i det snart seks år gamle AM:

”Vi har rådgivet mange startups, og vi taler med kunder om styrkerne ved en klar strategi. Nu tager vi vores egen medicin. Derfor har vi netop fået en professionel bestyrelse, der skal hjælpe os med vores egen fremtid, strategisk set, og samtidig bevare bureauets kultur,” siger Kristina May Pries og tilføjer:

”Tilgangen ændrer sig imidlertid ikke – hverken bureauets eller min: at gøre det muligt for vores kunder at kommunikere i øjenhøjde med deres målgrupper samt at demokratisere godt design.”

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.