Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Den danske producent af plastikfrit tyggegummi, True Gum, vil gøre opmærksom på, at der er miljøskadelig plastik i almindeligt tyggegummi. Brandet går den aktivistiske vej i en ny kampagne, der er udviklet i samarbejde med Nord DDB.

De fleste er ikke klar over, hvad de tygger på, når de tygger tyggegummi. Det vil den danske producent af plastikfrit tyggegummi, True Gum, gerne lave om på.

Ifølge True Gum er det en branchehemmelighed, forbrugerne fortjener at kende. Plastikken fra tyggegummiet udgør nemlig et miljøproblem, da det anslås, at hver fjerde stykke affald, der bliver smidt i Danmark, er tyggegummi.

”Meget traditionelt tyggegummi laves på en syntetisk gummibase, som er en blanding af en række syntetiske stoffer og plastik. Det er der bare rigtig mange, der ikke ved. Hos True Gum synes vi, at tiden er kommet til at afsløre hemmeligheden,” lyder det i en pressemeddelelse fra Peter Juul Regnersgaard, medstifter og marketingdirektør hos True Gum.

For at sætte fokus på indholdet af plastik i traditionelt tyggegummi, var True Gum i starten af ugen på gaden med en aktivistisk kampagne: ‘The big plastic raid’. Kampagnen er udviklet af Nord DDB, som blev valgt som fast bureau i september. Tidligere  True Gum samarbejdet med Pong, der bl.a. stod bag brandets lanceringskampagne.

I den berlinske bydel Prenzlauer Berg tømte man i starten af ugen alle hylder i supermarkeder og kiosker for traditionelt tyggegummi.

Konkurrenternes produkter blev delt ud til tyskerne – dog i ny indpakning. Den nye indpakning skulle vise, præcist hvad tyggegummiet faktisk indeholder. Samtidig uddelte man True Gums eget plastikfrie alternativ.

– Folk tænker sikkert, at vi er skøre, når vi vælger at tømme en hel bydel i en af Europas største byer for tyggegummi. Vi gør det for at skabe noget opmærksomhed og larm om det faktum, at traditionelt tyggegummi, som mange bare smider på gaden, kan indeholde plastik og dermed skabe mere plastik forurening. Vi vil gerne bevise, at der findes en grønnere og mere bæredygtigt vej,” siger Peter Juul Regnersgaard.

Det er ikke tilfældigt, at Berlin blev valgt til den aktivistiske kampagne, siger True Gum i pressemeddelelsen. Her henter man over halvdelen af sin omsætninger og er til stede i 6000 butikker landet over.

Se kampagnefilm i forbindelse med begivenheden her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club