Nord DDB har længe været åbne med sine kreative ambitioner, men har forinden også været længe uden slagkraftige kreative resultater. Disse resultater tikker ind … ved den franske Riviera af alle steder.
Og for en handlende idé for et amerikansk ølmærke.
Inden Cannes Lions åbnede fysisk, var der anerkendelse til Chillboards, som Nord DDB har udført for Corrs Light. I kreativitets-festivalens ypperste kategori, Titanium, belønnede juryen casen med en nominering.
Efter festivalen er åbnet, er anerkendelsen fortsat: Mandag aften vandt Nord DDB en bronze-løve i Outdoor, og tirsdag aften var det officielt: En sølv-løve i kategorien Industry craft.
Senior art director på Nord DDB, Anders Kure, siger:
“Det er mega-dejligt at få en løve – endnu en løve – for et projekt, der betyder meget for os. Som art director skal det ikke være nogen hemmelighed, at jeg er særlig stolt over, at det lige præcis er i Craft Typography, da det på sin vis er hele essensen af projektet. Altså hvordan vi kunne lave tekstannoncer, der rent fysisk – og signifikant – kunne køle en bygning ned uden at gå for meget på kompromis og læsbarhed.”
Han tilføjer:
“Vi endte med en hyper-funktionel og fleksibel font, der har en overfladedækning på ca. 96 pct.”
Cannes Lions 2022 – danske løver
Grand Prix
Digital craft
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Sølv
Industry Craft
- Nord DDB
Chillboards
Coors Light
Bronzeløve
Outdoor
- Nord DDB
Chillboards
Coors Light
Dertil kommer:
Guld
- Young Lions Design
Jonas Hjort og Marcus Mahecha, begge fra Kontrapunkt
Cannes Lions 2022 – danske shortlister
Brand experience & activation
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production, Dentsu x - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production - Copyrighter
Copyrigther by Indieframe
Uncle Grey
Creative strategy
- Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra - Empty Chairs
Børns Vilkår
Uncle Grey
Creative commerce
- CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production - CIRKULÄR
IKEA
Accenture Song, Marketsquare, Dentsu x, Pegasus Production
Mobile
- Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Titanium
- Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Health & wellness
- Non-profit / foundation-led education & awareness
Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co., New Land, Copenhagen VFX, The Image Faculty og Orchestra
Outdoor
- Ambient outdoor
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Single market campaign
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl. - Corporate purpose & social responsibility
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl.
Digital Craft
- Real-time contextual content
Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Data visualisation
Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue - Innovative use of technology
Backup Ukraine
Polycam x Unesco Danmark
Virtue
Industry Craft
- Brand & communications design
Chillboards
Coors Light
Nord DDB m.fl.
Film Craft
- Direction
Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for sikker trafik
&Co. og New Land - Sound design
Audika – love your ears
Audika
&Co. og New Land
Young Lions Print
- Pernille Reichstein (SeLigeMig) og Nanna Gjerstrup (Hjaltelin Stahl)