Ny direktør vil gøre Republica top-of-mind

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Der har været stille omkring Republica længe – rigtigt længe. Nu bryder reklamebureauets nye direktør Niels Henrik Eriksen tavsheden og løfter sløret for sine og Republicas fremtidsvisioner. Det handler om profilering og i sidste ende om at gøre sig mindre afhængig af Coop.

Da den afgående direktør Susanne Lund med udgangen af februar 2018 for sidste gang lukkede døren til sit kontor hos Republica, havde de færreste nok forestillet sig, at det skulle komme til at stå tomt i mere end et år.

Først i maj 2019 var afløseren dog fundet i skikkelse af Niels Henrik Eriksen, der forlod en stilling som marketingdirektør i Nets for at puste støvet af direktørkontoret og nyt liv i Republica.

Niels Henrik Eriksen er langt fra grøn i bureauverdenen: Han indledte karrieren hos Kunde & Co og stiftede ContentCPH, inden han vendte tilbage til Kunde & Co en årrække som direktør og partner for derefter at skifte til kundesiden og Vestas og sidenhen altså Nets.

Ny adm. direktør til Republica

Nu er den nye direktør på plads i Republica og klar til at fortælle om sine visioner for bureauet.

”Hvis man kigger tilbage, har Republica været et markant bureau i det danske bureaulandskab, og det er vi i mindre grad nu. Vi skal tilbage og være et bureau, man gerne vil arbejde med – man skal se, hvad vi kan, og at det bringer værdi.”

Mange kender Republica, men færre ved ifølge Niels Henrik Eriksen, hvad bureauet egentlig er.

Jagten på nye kunder
Trods et højt kendskab er der altså et uudnyttet potentiale for Republica – et potentiale, han som ny direktør skal være med til at forløse.

Vi skal tilbage og være et bureau, man gerne vil arbejde med.

Susanne Lund stod igennem sine tre år i Republica i spidsen for bureauets transformation fra et mere snævert detailbureau til et full-service-reklamebureau – en bevægelse, som blev understøttet af købet af digitalbureauet Konstellation i 2015.

Transformationen blev dyr for Republica, som set med økonomiske briller dog kom forholdsvis hurtigt tilbage på ret kurs efter blandt andet at have slanket organisationen.

Ud af Coops skygge
Niels Henrik Eriksen begynder på sin vis, hvor Susanne Lund slap, nemlig med snuden i full-service-sporet og med at arbejde for at gøre det Coop-ejede bureau attraktivt for såkaldt eksterne kunder.

Republica skal ikke være et nichebureau – vi skal være et bureau, der favner bredt.

Det handler i høj grad om kommunikation. Om profilering. Og om at lægge afstand til opfattelsen af, at Republica er Coops bureau.

”Der har været lidt stille omkring Republica, og jeg vil gerne, at vi gør mere ud af den aktive profilering af bureauet. Kompetencerne er der, men vi skal arbejde mere med at profilere os. Vi er åbne for nye kunder!”

Ikke et nichebureau
Lad det være sagt med det samme: Coop er Republicas største og vigtigste kunde. Når man hos Republica taler om at øge andelen af ”eksterne kunder”, mener man altså kunder uden for Coop-koncernen.

Dette arbejde blev i al stilfærdighed sat i gang i 2018 og intensiveres nu, blandt andet ud fra en stærk overbevisning om, at Republica kan gøre en forskel over et bredere spektrum.

”Republica skal ikke være et nichebureau – vi skal være et bureau, der favner bredt og kan hjælpe de marketingansvarlige med at få maskinen til at køre og kalibrere den i forhold til forretningsstrategien,” siger Niels Henrik Eriksen.

”Vi skal gøre os umage”
Han understreger, at Coop ikke er selvskreven som kunde i Republica. Lige så vel som Republica har andre kunder, eksempelvis DSB, benytter detailgiganten en bred vifte af bureauer.

”Forretningen fra Coop falder ikke bare ned i turbanen – vi skal gøre os umage. Coops betydning for Republica skal måske nok være mindre over tid, men det skal ikke være fordi, vi får mindre forretning fra dem. Det skal være fordi, vi får mere forretning fra andre.”

Coops betydning for Republica skal måske nok være mindre over tid.

Republica er et datterselskab under Coop og altså en selvstændig virksomhed, på hvilken Coop alene øver indflydelse på bestyrelsesniveau. Og selv om ejerforholdet var med i hans overvejelser i forhold til at takke ja til jobbet som ny direktør i Republica, endte bureauets ejerforhold med at tælle på plussiden:

”Coop repræsenterede mest en mulighed for at arbejde med en interessant ejerkreds, der gennem årene har vist vilje og parathed til at drive tingene videre. Det virker for mig mere interessant end at sidde og referere til en ejer i USA, der vil se på nøgletal hver fredag.”

Adgang til unikke data
Niels Henrik Eriksen har blandt ejerne også mødt en vilje til at skærpe Republicas profil, ikke mindst på det digitale område.

”Digital spiller allerede en kæmperolle for os og vores kunder, og der står ikke noget til hinder for, at udvikler os yderligere på området. Republica er langt med det digitale, og det tror jeg ikke, folk er klar over, så det er lige så meget et kommunikationsspørgsmål.”

Republica arbejder i dag med blandt andet kunstig intelligens og maskinlæring og drager herudover fordel af Coops særlige ejerforhold med 1,8 millioner medlemmer, som hver eneste dag efterlader sig vitale digitale spor.

”Det er jo unikt for os at få indsigt i og rummer nogle muligheder, man ellers ikke havde haft i forhold til data. Sammen med vores kompetencer på det digitale område betyder det, at vi kan hjælpe annoncører med at udkomme med deres produkter etc. baseret på læring og adfærd.”

Republica er med Niels Henrik Eriksens ord altså meget mere end tilbudsaviser.

”Alle jager klik og konvertering, men faktum er også, at man er nødt til at arbejde øverst i tragten med brandpræferencer etc. Jeg tror, vi har en fordel i at forstå hele tragten – vi har jo ikke lavet andet, så vi har måske lidt mere at komme med.”

Forstå kundens virkelighed
Selv kommer han med erfaring fra både bureau- og kundesiden – en erfaring, som flere hos Republica i øvrigt besidder, og som ifølge Niels Henrik Eriksen også bør være en parameter i profileringen af Republica.

”Man ser ofte rådgivere give en masse gode råd til ting, der i virkelighedens verden ikke er implementerbare, eller som aldrig bliver til noget, fordi de ikke har forstået kundens virkelighed. Du er som rådgiver nødt til at forstå, hvordan en organisation drives og forandring skabes.”

Det gør selvfølgelig noget ved en virksomhed at stå uden direktør i så lang tid.

Udfordringen er typisk, uddyber han, at få eksekveret:

”Der er mange gode grunde til, at tingene i en virksomhed nogle gange ikke bliver lavet eller løst, og her skal vi som rådgivere kunne tilbyde sparring. Man kommer jo som annoncør til et bureau for at få hjælp til noget, man ikke selv kan.”

Ingen leder – ingen udvikling
På de indre linjer har Niels Henrik Eriksen brugt sine første måneder i Republica på at lære virksomheden og folkene i den at kende, blandt andet gennem en-til-en-samtaler med hver eneste af bureauets flere end 60 medarbejdere.

”Det gør selvfølgelig noget ved en virksomhed at stå uden direktør i så lang tid. Der var et behov for ledelse og har naturligt nok ligget nogle ting, som har skullet besluttes, men jeg er faktisk overrasket over den gode stemning,” fortæller han.

Man har holdt gryden i kog og trådt vande, men der bliver selvfølgelig ikke sat nye ting i søen i en periode uden en direktør.

Den lange periode uden en øverste leder har også betydet en for udenforstående uvant stilhed omkring Republica det seneste halvandet år.

”Man har holdt gryden i kog og trådt vande, men der bliver selvfølgelig ikke sat nye ting i søen i en periode uden en direktør.”

Driften har kørt, men udviklingen har stået stille, og det er her, Niels Henrik Eriksens fokus lige nu ligger.

”Jeg ser det lidt sådan, at jeg fået lov til at låne nøglerne til Gården og bringe den godt videre. Og her er alle byggestenene til et stærkt brand.”

Republica i tal

Nøgletal for 2018 (i parentes 2017)
Nettoomsætning: 144,136 mio. kr. (149,560)
Dækningsbidrag: 71,503 mio. kr. (70,550)
Bruttoresultat: 63,398 mio. kr. (60,563)
Driftsresultat: 9,463 mio. kr. (9,807)
Årets resultat: 7,072 mio. kr. (7,390)
Medarbejdere i gns.: 68 (70)

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.