Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk

Millionerne raslede ud af pengekassen for det re-brandede Republica i 2016, men med blandt andet ’effektiviseringer og besparelser’ kom bureauet tilbage på sporet i 2017.

Bevægelsen fra at være et taktisk reklamebureau til et full-service-kommunikationsbureau kostede Republica dyrt i 2016, hvor overskuddet skrumpede med mere end 5 mio. kr. svarende til 80 pct. af 2015-resultatet.

”Vi har hele tiden været bevidste om, at sådan en transformation ikke er omkostningsfri. Vi har investeret meget for at blive en seriøs spiller på markedet for strategiske reklamebureauer, og vi er ikke i mål endnu, men vi er kommet langt,” sagde nu tidligere adm. direktør Susanne Lund dengang til Bureaubiz.

Nu er Republica så et stort skridt nærmere målet, i hvert fald for så vidt angår økonomien.

Af det netop aflagte årsregnskab fremgår, at bureauet kom ud af 2017 med et overskud på 7,39 mio. kr. Dermed er Republica tilbage på sporet fra 2015, hvor man erhvervede digitalbureauet Konstellation som led i transformationen mod mere helhedsorientering.

Det er ifølge bureauledelsen et udtryk for, at transformationen virker. Konstellation & Republica fik i 2017 flere nye kunder som Waves, FDB Møbler og Coop CSR samt endelig Nordlid-samarbejdet om DSB som kronen på værket. Sidstnævnte får dog først økonomisk virkning fra 2018.

Markant færre folk
Og så har Republica haft sparekniven fremme i det forgange år. Der har ifølge ledelsesberetningen i det forgange år været gennemført ”en række effektiviseringer og besparelser, som også afspejler sig i det positive resultat.”

Republica skriver i en pressemeddelelse, at effektiviseringen vedrører ”indførelsen af nye processer, tilpasning af organisationen, fokus på kerneforretningen og deraf reduktion af faste omkostninger”.

Man har over for Bureaubiz ikke ønsket at uddybe, hvad de nævnte effektiviseringer og besparelser omfatter, men det står klart, at medarbejderstaben skrumpede fra 91 i 2016 til 70 i 2017. Hver femte medarbejder er således stoppet på bureauet i årets løb.

Ny direktør på vej
Republica vil nu fortsætte de gode økonomiske takter og blandt andet ”kapitalisere på igangsatte tiltag fra 2017 for herigennem at opnå en større bredde og dybde i karakteren og omfanget af bureauets opgaver”.

”Vi står med en velkørende forretning og et stærkt forretningskoncept, hvilket giver os et godt afsæt for yderligere at kunne investere i bureauets fremtid i 2018. Samtidig kan vi glæde os over, at vi er kommet rigtig godt fra start i år,” lyder det fra Henrik Kirketerp, der er konstitueret adm. direktør.

Han har taget over for Susanne Lund, der tidligere på året tog sin afsked hos Republica til fordel for en direktørstilling i norske Eggs.

Økonomichef Peter Damhus Mehlsen oplyser Bureaubiz, at ”processen omkring at finde en ny direktør er i gang” og at man vil melde ud, når der er nyt at berette.

Nøgletal for 2017 (i parentes hhv. 2016 og 2015)
Nettoomsætning: 149,561 mio. kr. (166,234) (190,916)
Bruttoavance: 70,55 mio. kr. (69,672) (72,534)
Driftsresultat: 9,809 mio. kr. (2,167) (9,006)
Årets resultat: 7,39 mio. kr. (1,373) (6,793)
Gns. antal ansatte: 70 (91) (88)

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer