Re-branding koster Republica millioner

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Republicas bevægelse fra reklamebureau til full-service-kommunikationsbureau kostede i 2016 bureauet millioner. Adm. direktør Susanne Lund er fortrøstningsfuld.

De tørre tal alene giver ikke just anledning til optimisme: Årets resultat efter skat hos Republica faldt sidste år med næsten 80 pct. til 1,373 mio. kr. fra 6,793 mio. kr. i 2015.

Bruttoavancen dalede med mindre dramatiske 4 pct., og adm. direktør Susanne Lund er da også fortrøstningsfuld.

Forklaringen på den økonomiske tilbagegang skal nemlig findes i en igangværende re-branding, hvor Republica bevæger sig fra at være et taktisk reklamebureau til et full-service-kommunikationsbureau – og den slags koster.

”Vi har hele tiden været bevidste om, at sådan en transformation ikke er omkostningsfri. Vi har investeret meget for at blive en seriøs spiller på markedet for strategiske reklamebureauer, og vi er ikke i mål endnu, men vi er kommet langt,” siger Susanne Lund til Bureaubiz.

Opkøb og omorganisering
Konkret har Republica blandt andet styrket sin kreative afdeling og omorganisereret den, så ansvaret ligger hos de enkelte teams frem for hos en kreativ direktør. Den strategiske afdeling er ligeledes blevet styrket, og man har oprettet React som en kreativ talenthub og Kollektivet for de dygtigste senior-kreative.

Endelig købte Republica i 2015 digitalbureauet Konstellation som led i transformationen hen imod et bredere og mere strategisk orienteret bureau.

”Vi kan noget nu, som vi ikke kunne tidligere, fordi vi kommer ind tidligere i værdikæden. Vi starter med brandet og er både strategisk og kreativ partner for vores kunder. Det handler altså ikke kun om taktik, men om image og strategi,” fortæller Susanne Lund, der selv har netop dette med i bagagen.

Helhedsorientering er fremtiden
Dermed lægger hun sig op ad den helhedsorientering, som Jesper Kunde tidligere på året efterlyste i reklamebranchen anno 2017.

”Jeg oplever, at mange bureauer nedprioriterer strategi og planning, fordi det kan være svært at tjene penge på strategien. Men hvis du ikke har en god strategi, har du ikke et godt projekt. Vi vil gerne løse et problem frem for at fortælle en historie,” forklarer Susanne Lund.

Hun peger på samarbejdet mellem strategi og kreativitet som afgørende for i første omgang Republicas, men også branchens fremtid:

”Vi prøver at nytænke den bedst mulige måde at få kreative bureauer til at arbejde på. Det er en proces på kryds og tværs, og jeg tror, at flere kommer til at gå den vej.”

Det går fremad, men…
Trods det seneste års tilbagegang på både top- og bundlinje ser Republica-direktøren lyst på fremtiden for det nye Konstellation & Republica.

”Vi har alle de rigtige parametre for at lave et stærkt bureau. Det går fremad, og udviklingen er positiv, men vi er stadig i gang med en transformation,” siger Susanne Lund, der af samme grund ikke ønsker at lægge konkrete måltal frem.

Hun peger imidlertid på en række nomineringer – blandt andet til Creative Circle Award – som en kvalitativ parameter for succes, ligesom Republica er kommet godt ind i 2017 med en række nye kunder, hvoraf flere selv har taget den indledende kontakt.

Nye i porteføljen er blandt andre PurePharma, Stofa/SydEnergi og Waves Shopping Center, og hertil kommer nye strategiske opgaver for Coop.

Nøgletal for 2016 (i parentes 2015)
Nettoomsætning: 166,234 mio. kr. (190,916)
Bruttoavance/dækningsbidrag: 69,672 mio. kr. (72,534)
Årets resultat: 1,373 mio. kr. (6,793)
Overskudsgrad: 1,3 pct. (4,7)
Antal medarbejdere: 91 (88)