Mediabureauet OMD oplever et stort behov hos annoncørerne for at få sparring, rådgivning og eksekvering omkring e-commerce. Derfor har man nu etableret enheden OMD eCommerce.
”I OMD arbejder vi løbende med at udvikle OMDs kompetencer og rådgivning, så vi er i stand til at omsætte den digitale udvikling til muligheder og forretningsmæssig fremdrift for de virksomheder vi arbejder for. I takt med at annoncørerne bliver dygtigere og dygtigere, rykker vi tilsvarende vores service-offering til et nyt niveau. Lanceringen af OMD eCommerce er et naturligt skridt i forlængelse af dette, siger OMDs adm. direktør, Bo Damgaard.
Han fortsætter:
”OMD eCommerce rettes mod det store udbud af virksomheder i Danmark, der har et online salgs- og distributionsled, som de arbejder fokuseret med. Det gælder både de virksomheder, der arbejder som rene ehandelsvirksomheder, og de detailvirksomheder, der arbejder på at skabe en sammenhængende kundeoplevelse på tværs af deres fysiske og digitale distributions- og afsætningsled.”
I spidsen for den nye enhed, hentede man allerede tilbage i maj Katrine Kjær fra et job som eCommerce manager hos Vestas. Hun har været med til at opbygge e-handelsforretninger flere steder, bl.a. i Sydney hos The Iconic, der er den australske pendant til Zalando.
Katrine Kjær kommer fra Vestas
”OMD eCommerce er lanceret som et ’red team’ for at sikre en markedsledende rådgivning, der er helt på forkant med udviklingen på området. Vi arbejder data- og evidensbaseret, så vi kan redegøre nuanceret for det, der virker – og det, der ikke virker. Det digitale er et kapløb, der vindes af de omstillingshurtige. En afgørende årsag til at nye virksomheder er i stand til at opnå fordele – og fastholde – fordele over etablerede spillere er, at de er meget bedre til at innovere. Derfor er vores operation bl.a. også at tracke, ændre og udføre regelmæssige test-and-learn eksperimenter, siger Katrine Kjær, der har titel af client service director, eCommerce.
Katrine Kjær bliver sammen med 3 andre medarbejdere den faste stab hos OMD eCommerce.
Hvad så med Resolution?
I 2013 etablerede Omnicom Media Group enheden Resolution, der dengang i Bureaubiz bl.a. blev beskrevet som ”en integration af alle de datadrevne discipliner inden for digital markedsføring, som er helt afgørende for en succesfuld forretningsmæssig fremdrift for virksomheder med e-commerce.”
Forskellen på Resolution og OMD eCommerce er dog klar, siger Bo Damgaard:
”Resolution beskæftiger sig med indkøb og optimering af alle datadrevne digitale kanaler, herunder betalt search, SEO og web analytics, mens OMD eCommerce rådgiver omkring e-handel. Det er klart, at de to enheder kommer til at arbejde integreret sammen og derfor er de også tæt knyttet til hinanden.”
Resolution startede i sin tid ud med også at arbejde med programmatic, men den del er nu flyttet ind i OMD.