Per Pedersen: “Grey var det ringeste reklamebureau”

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Når Per Pedersen, global creative chairman hos Grey Group, gæster This-konferencen til september, vil han blandt andet kaste lys over bureauverdenens massive udfordringer de kommende år. Udfordringer, som Grey kender alt for godt.

Per Pedersen – vinder af 300+ reklamepriser, herunder 100+ Cannes Lionser speaker på kreativitetskonferencen- og festivallen This, der løber af stablen til september.

Her vil han blandt andet dykke ned i de store udfordringer, som bureau- og reklame verdenen står overfor lige nu og hertil komme med sit bud på vejen ud af krisen. Få et dybere indblik i denne Pro-artikel.

Per Pedersen taler af erfaring
For nogle år siden, da Per Pedersen stadig sad i Uncle Grey i København, mødtes han med en stor kunde, der tilkendegav, at ’Grey var verdens dårligste bureau’.

Per Pedersen var for så vidt enig i kritikken:

”For nogle år siden var Grey det ringeste reklamebureau. Virkelig det ringeste. På alle parametre. Vi vandt ingenting og tjente ingen penge. Bureauet var ved at dø. Simpelthen,” siger Per Pedersen og tilføjer, at han på det tidspunkt i og for sig kunne være ligeglad, da han sad i danske Uncle og “lavede fede, kreative projekter”.

Hvordan fik I løst det?

”Vi lavede hele lortet om. Hele kulturen. Alt. Vores redning blev et sæt antiregler, herunder blandt andet en ’rulebreaker’-mentalitet og forståelsen af at ’change is constant’,” siger Per Pedersen.

Ifølge Per Pedersen er det nemlig kun idioter, der følger reglerne:

”Det har jeg lært af Jens Jørgen Thorsen, en gammel, weird kunstner, der malede Jesus med sin pik. Han havde den regel, at når han malede noget, og det så begyndte at ligne noget, så vendte han maleriet om og malede videre. Og hvis det så stadig lignede noget – måske tegnede der sig et ansigt eller et hus – så rev han billedet i stykker. Og det er det, man skal turde gøre – også selvom man har brugt lang tid på det.”

Han fortsætter:

”Det er grundreglen: Det øjeblik, du gør noget til en regel oppe i dit hoved, så har du allerede underskrevet din egen dødsdom. Så snart du tænker for langsigtet, lidt for firkantet i din konceptforståelse, lidt for historisk baseret i din medieplan, så er du fucked.”

Ønsker du et dybere indblik i de udfordringer, som reklame- og bureauverdenen står over for i de kommende år, eller har du bare brug for nogle gode råd og værktøjer til at overkomme kreative udfordringer, så slå vejen forbi Aarhus til september, hvor Per Pedersen gæster This-konferencen.

Billetpriserne til This i Aarhus stiger d. 30. maj 2018.