Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden går væk fra det succesfulde Help af dane-univers, der de seneste år har mindet danskerne om at beskytte sig mod sol. Budskabet er det samme, men nu er det skåret ud i pap. Se kampagnefilmen her.

Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden er ude med en ny kampagne, der skal indprente solrådene i danskernes bevidsthed. Budskabet er præcist det samme, som det har været i solkampagnerne i Help a Dane-universet – hvor udenlandske aktører er blevet sat på sagen for at beskytte knapt så solstærke danske turister – men er i stedet baseret på et ordspil og sat i en dansk ramme. Samarbejdspartneren er stadig &Co., der er det kreative bureau bag kampagnen. 

Help a Dane-universet blev søsat i 2017 og har inkasseret et hav af priser – bl.a. en bronzeløve i Cannes. Se eller gense filmen her:

Dorthe Dahl, ansvarlig for mediekampagner om sol og alkohol hos Kræftens Bekæmpelse, siger i en pressemeddelelse, at man har valgt at bevæge sig væk fra det prisvindende Help a Dane-univers pga. corona: 

”Det har været en enormt stor fornøjelse at arbejde med Help a Dane-universet og få hjælp fra hele verden til at minde danskerne om solbeskyttelse, når de rejser på ferie sydpå. Men efter covid-19 er tiden nu en anden, og vi har derfor valgt at gå i en retning, der ikke involverer udlandet, og som også er kædet sammen med de film om solråd, vi på vores website bogstavelig talt har skåret ud i pap.”

Den nye kampagne er en minifortælling lavet i mocumentary-stil (fiktion i dokumentarform, red.), der skal skære solrådene ud i pap for danskerne. En tydeligvis død papegøje er omdrejningspunktet på et set, hvor en reklamefilm med titlen ‘Solrådene skåret ud i papegøje’ skal skydes.

Den døde papegøje kan af gode grunde ikke sige sine replikker, hvorfor vi følger forsøgene på at finde på en løsning fra reklamefilmens instruktør, der spilles af skuespiller Christoffer Prisholm.

Det er en metafilm om solrådene, der i alt bliver gentaget 8 gange i løbet af knap tre minutter. Senior art director hos &Co. og kreativ bag kampagnen, Kristoffer Winther, forklarer, at metalaget i reklamen er med til at camouflere solrådene.

Rationalet er, at man gennem humor rask væk kan gentage solrådene – uden at blive den løftede pegefinger overfor danskerne.

Han uddyber: 

”Vi skal en gang for alle have printet ‘skygge, solhat og solcreme’ ind i hovedet på danskerne, og hvem kunne være bedre til at gentage solrådene end en papegøje? Ingen, tænker vi. I hvert fald ikke, hvis det er en papegøje, der kan tale. Derfor valgte vi at skære solrådene ud i pap…egøje.”

Filmen er udviklet i samarbejde med produktionsselskabet Klub Moderne, der specialiserer sig i komik

Kampagnen kører frem til juli på Solkampagnens Facebook-side og fra Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal. Sideløbende kører et vidensbaseret PR-spor, hvor der deles viden fra Kræftens Bekæmpelses seneste undersøgelse om danskernes solvaner, oplyser &Co. til Bureaubiz.

Kort inden skoleferiens start lanceres en film i pap-universet, der skal oplyse danske forældre om solbeskyttelse af børn. 

Se kampagnefilmen her. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club