Purpose driver bæredygtige business hacks

Julie Kolbeck,
redaktør

Ørsted, Arla og den svenske hurtigløber Icebug gæstede We Love Peoples Purpose-brunch på weekendens Folkemøde – det niende af slagsen. Det blev en brunch om bæredygtige business hacks og en længsel efter mere impact.

Der er langt mellem bureauerne på Folkemødet. Ikke desto mindre var We Love People traditionen tro vært på et arrangement, der – i tråd med Folkemødets fokus på FN’s verdensmål – inviterede topprofiler til en snak om purpose.

Sidste år handlede We Love Peoples Purpose-brunch om at ”Turde sige sit purpose højt?”, og det turde både Carlsberg og PFA samt Bornholms Mosteri.

Carlsberg: Det giver energi at sige sit purpose højt

I år tog We Love People purpose-snakken skridtet videre. Det er nemlig ikke længere nok at have et purpose, der rækker ud over bundlinjen. Det skal formuleres, og det skal invitere alle interessenter med i forandringen.

Derfor var den spørgende tilgang droppet og erstattet med opfordringen: ”Aktivér dit purpose”, og hos We Love People var CEO og partner, Karina Holm Henriksen, tilfreds med at åbne diskussionen om alt det, der er svært for virksomhederne lige nu:

”Der er et rødt ocean af luftige løfter hos de virksomheder og organisationer, der alene i år har lanceret 2030-planer. Det blå ocean består af bæredygtige produkter og handlemuligheder. Vi mener derfor, at det er vigtigt med konkrete eksempler – og at se grønne visioner blive til aktive handlinger og skabe den forandring, deres purpose formulerer,” siger Karina Holm Henriksen, CEO og partner i We Love People.

Icebug: Nemmere og lettere end forventet
Stifter af og CEO i Icebug, David Ekelund, oplyste, at han har lavet et business hack ved at skabe verdens første klimapositive udendørs skobrand.

”Bæredygtighed er drevet af det lange seje træk. Og man længes ofte efter resultater, der kan ses og mærkes.”


David Ekelund, stifter af og CEO i Icebug sammen med Christina Blak Creative director & partner hos We Love People.

Derfor forpligtede han virksomheden til at blive klimapositiv inden for to år. Målet blev nået på ét år, og det var nemmere og billigere, end han troede. Derfor op- og udfordrer han sine konkurrenter til at gå med i FN’s Climate Positive 2020 Pledge. For verden har brug for mere holdbare sko. Og så er det mindre vigtigt, hvem der laver dem.

”Hvis vi kan lykkes med at blive klimapositive, så kan de fleste brands lykkes med det samme – hvis de vil”.

”Forbrugerne eksperimenterer meget for tiden. Det kommer vi også til at gøre. Så ja, måske vil fremtiden byde på plantebaserede produkter fra Arla.” 

Arla: Fra bad guys til good guys
Arla vil være klimaneutral inden 2050, og de handler på visionen ved blandt andet at producere 1,1 mia. stk. genbrugsemballage, der vil reducere CO2-aftrykket med 7.330 ton årligt. Den største udfordring er at omstille andelsselskabet til bæredygtig mælkeproduktion. Det kræver opbakning fra de 10.300 ejere og landmænd, fordi CO2-udledningen især kommer fra gårdene.


Kristian Østerling Eriknauer, VP Corporate Responsibility i Arla

Kristian Østerling Eriknauer, VP Corporate Responsibility i Arla, fortalte omforskning i foder og klima for at finde løsninger til at nedsætte metanudslippet – og om fremtidsvisioner om at avle køer, der udleder mindre metan.

Indlægget udviklede sig til en livlig debat om landmændenes forvandling fra bad guys til bæredygtige good guys og om målgrupper, der eksperimenterer med plantebaserede mælkeprodukter og tvinger Arla ud i deres egne business hacks:

”Forbrugerne eksperimenterer meget for tiden. Det kommer vi også til at gøre. Så ja, måske vil fremtiden byde på plantebaserede produkter fra Arla.” 

Ørsted vil hjælpe verden med at omstille sig
Energivirksomheden Ørsted gennemgik for to år siden årtiets rebranding og er måske Danmarks bedste eksempel på grøn omstilling.

Bureaumand om DONGs nye navn: “Det er ikke opfundet, men fundet ind til”

I 2009 var 85 pct. af koncernens energiproduktion sort. Ambitionen blev derfor, at man inden for en 30 års tid ville vende brøken om, således at 85 pct. af produktionen ville være grøn – en ambition, man indfriede på blot 10 år.


Filip Engel, VP for Sustainability, Public Affairs og Branding.

VP for Sustainability, Public Affairs og Branding, Filip Engel, fortalte om tilblivelsen af et purpose, der rækker ud over Ørsteds egen bundlinje og formulerer et ‘shared perspective’ mellem virksomhed og omverden – nemlig visionen om en verden, der udelukkende kører på grøn energi.

Nu er udfordringen, hvad virksomheden skal stille til rådighed for at invitere interne og eksterne interessenter med i den forandring, som Ørsteds purpose formulerer.

“Vi har brugt ti år på at omstille os selv til grøn energi, så vi nu kan hjælpe verden med at omstille sig.”

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.