Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Foto: Getty Images

Lønnen i bureaubranchen ligger langt over gennemsnitsindkomsten i Danmark. Visse små bureauer præsterer skyhøje lønninger, og de store er generelt solidt og godt placeret. (Opdateret)

Opdateret 27/9 med præcision af personaleomostninger.

Bureauerne i Danmark tjente sidste år sammenlagt 4,681 mia. kr., hvoraf godt 4 mia. kr. gik til personaleomostninger og herunder aflønning af branchens knap 7.100 ansatte.

De danske bureauer med de højeste gennemsnitlige personaleomkostninger – løn, pension, sundhedssikring etc. –  er dog ikke blandt de ti økonomisk højest rangerende.

Vil man finde branchens højeste lønninger, skal man således hverken kigge på top-ti over bureauer med de største overskud eller på listen over de ti bedst tjenende bureauer. Det fremgår af Bureaubiz’ årlige analyse af nøgletallene for 252 reklame-, digitale, media-, PR-, dialog- og designbureauer i Danmark.

Småt er (sommetider) godt
Generelt er det på de små bureauer, at man finder såvel de højeste som de laveste lønninger.

Ifølge årsregnskabet høstede de to medarbejdere hos eventbureauet Eventforce sidste år knap 3 mio. kr. hver, og går man op i den lidt større afdeling, i bureauernes 2. division, var det også godt at være ansat hos Friday i 2016.

I hvert fald lød den årlige personaleomostninger for PR-bureauets 11 medarbejdere på 1.149.914 kr. i gennemsnit.

Med en gennemsnitsløn på 1.163.741 kr. for 26 medarbejdere topper Designit lønningslisten blandt de bureauer, der i Bureaubiz’ analyse kategoriseres i 1. division.

Langt over landsgennemsnittet
I bureauernes superliga – der udgøres af de 32 bedst tjenende danske bureauer – er de højeste gennemsnitlige personaleomkostninger mere end det dobbelte af den gennemsnitlige danskers løn.

Ifølge Danmarks Statistik lå den gennemsnitlige bruttoindkomst for personer over 14 år sidste år på 312.600 kr. eller 26.050 kr. måneden.

Til sammenligning tjente de 34 medarbejdere hos Uncle Grey i snit 777.765 kr. i 2016 svarende til en månedsløn på næsten 65.000 kr. før skat og inklusive diverse goder.

Hos Ogilvy lød de gennemsnitlige personaleomkostninger på 728.510 kr. om året, ligesom Impact, &Co og Vertic alle ligger omkring de 700.000 kr.

Læs meget mere i Bureaurapporten ’17 med nøgletal på 252 bureauer. Køb af rapporten giver samtidig adgang til Bureaubiz’ nye onlineunivers Bureaubiz Pro med en stribe digitale værktøjer. Bestil her.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev