Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Foto: Getty Images

Bureaubranchen bliver stadig bedre til at tjene penge, men investeringer og omstruktureringer kostede på bundlinjen i 2016, som blev et oprustningens år for de danske bureauer.

Det går godt med indtjeningen i de danske bureauer: I 2016 tjente reklame-, digitale, media-, PR-, dialog- og designbureauer i Danmark i alt 4,681 mia. kr., og det er en klar forbedring fra et ellers positivt 2015, hvor bøtten vendte efter nogle lidt træge år.

At der over en bred kam kommer flere penge i kassen, afspejles dog ikke helt på bundlinjen.

Alt imens væksten i bruttoavance – altså bureauernes omsætning fratrukket deres vareforbrug – sidste år lå godt 8 pct. højere end i 2015, voksede resultatet af den primære drift kun med 3,8 pct.

Det fremgår af Bureaubiz’ årlige analyse, som offentliggøres i denne måned.

Digital oprustning koster
I regnskabssæsonen har pilen gang på gang peget på investeringer og generel omstilling som forklaring på diskrepansen mellem væksten i indtjening og overskud.

Man har rustet op og rokeret om for at møde kundernes behov for navnlig digitale løsninger, og det har kostet på bundlinjen.

”Den digitale transformation er en realitet i hele branchen og ikke mindst hos alle vores kunder. Vi forventer, at vores branche vil gennemgå endnu større forandringer i de kommende år, og vi vil øge vores investeringer i nye kompetencer både gennem opkøb og fortsat udvikling af vores talenter,” lyder det således fra GroupM’s nordiske direktør Jonas Hemmingsen.

Flere nye kolleger
Nogenlunde samme melding kom fra blandt andre DDB og Blackwood Seven i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskaberne for 2016, og også på medarbejdersiden er der tale om oprustning:

Alle bureautyper fik flere ansatte i 2016, hvor de gennemsnitlige personaleomkostninger lå på niveau med 2015, og lønandelen blev en smule større.

De bredeste skuldre
Af de 252 bureauer, som analysen omfatter, stod godt en ottendedel for mere end halvdelen af den totale fortjeneste: De 32 bedst tjenende bureauer præsterede en samlet bruttoavance på 2,576 mia. kr. af de 4,681 mia. kr.

Tilsvarende stod de 178 reklame- og digitale bureauer til sammen for en indtjening på godt 3,2 mia. kr. svarende til mere end to tredjedele af bureauernes totale bruttofortjeneste.

Udpluk fra branchen
Nu til et kig på status blandt udvalgte bureautyper.

Mediabureauerne trak fra i 2015 og havde fortsat god vind i 2016, hvor de omsatte for i alt 6,623 mia. kr. og hævede den samlede bruttoavance med 14 pct. til 711 mio. kr. Flere mediabureauer kom ikke desto mindre ud af året med et smallere overskud end året før, og den samlede bundlinje blev således barberet ned med 17 pct. i 2016.

Reklamebureauerne tabte terræn i 2015, men lader til at have stabiliseret sig i 2016 med flere ansatte og en samlet bruttoavance, der var en anelse højere end det foregående år.

Kunde & Co. er fortsat landets største reklamebureau, men Envision, der i november blev opkøbt af rådgivningsvirksomheden First Chair Group, viste muskler med fremgang på både top- og bundlinje i 2016.

PR-bureauernes overskud voksede ganske betragteligt i 2016, hvor det samlede resultat af den primære drift udgjorde godt 49 mio. kr. efter en stigning på 13,5 pct. i forhold til året før. Operate er ligesom året før det største af analysens 40 PR-bureauer.

Læs meget mere i Bureaurapporten ’17 med nøgletal på 252 bureauer. Køb af rapporten giver samtidig adgang til Bureaubiz’ nye onlineunivers Bureaubiz Pro med en stribe digitale værktøjer.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club