Af Peter Engholm, journalist

En håndfuld medarbejdere og hænderne fulde. Simon Engstrøm har lagt sig fast på et bureau, der har en anderledes tilgang til bureau-funktionerne.

Seligemig har siden etableringen i 2010 haft et af bureaubranchens mere selvironiske navne. Bureauet har aldrig været stort, men har gennem tiden landet markante kunder som HBO og Arbejdernes Landsbank.

Stifteren, Simon Engstrøm, parkerede bureau-aktiviteterne, da han i sommeren 2018 blev executive creative director på Hjaltelin Stahl. Da coronaen to år senere krævede nedskæringer, stoppede Simon Engstrøm og helligede sig en række vidt forskellige kreative projekter.

Forskelligheden fortsætter, men nu i faste rammer. Ikke som kreativ direktør på andres bureau, men i en ny version af Seligemig, hvor bureauet igen er aktivt – med nye kunder og nye medarbejdere.

”Tiden på Hjaltelin Stahl var vanvittig lærerig. At være i så stort et set-up gav mig perspektiv og en større forståelse for, hvad et stort sted kan – og nok også, hvor et lille bureau kan gøre en forskel for kunderne. Der er kommet nye og vigtige forretningsområder til – særligt bæredygtighed og CSR, som er højt prioriteret i Seligemig,” siger Simon Engstrøm.

De kreative: En bassist, en radiovært og en kunstner
Der er også forskel på de små bureauer, og Simon Engstrøm har bevidst sammensat holdet på en ny måde, der adskiller sig fra det gængse:

”Funktionerne er stadig de samme, strategi, koncept, copy og art direction, men Seligemig skal være et sted, der ser tingene på en anden måde og udfordrer med både løsninger og de ansættelser, der er bag funktionerne. Derfor skal det ikke være klassisk bureau-erfaring, der fylder mest på cv’et, og det er med til give noget andet. Jeg har bevidst sammensat holdet på baggrund af forskellige kompetencer og erfaring, der bidrager til fornyet kreativitet.”

Holdet, der holder til i Kødbyen i København, består af en bassist, en radiovært og en kunstner, der alle er kreative, samt en sustainability- og CSR-specialist, som er ansvarlig for strategi. Dertil kommer to praktikanter, som er ved at falde på plads.

CSR og næste ansættelse
Ved sidste uges True Award var Seligemig på scenen konstant, idet bureauet står bag prisuddelingens visuelle identitet. Heartbeats har netop kørt en organdonations-kampagne, ’Gi’ noget’, hvor alle ansatte på mediet tog stilling til, hvad der skal ske med krop, organer og væv – en kampagne signeret af Seligemig.

Blandt bureauets øvrige kunder er tøjbrandet Mads Nørgaard. Her håndteres al CSR-kommunikation.

”Vi har virkelig travlt, så vi kommer nok til at vokse en del – uden at vi dog skal være meget større. Vores mest presserende behov lige nu er en projektleder, så det bliver givetvis den næste ansættelse,” siger Simon Engstrøm.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club