Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Partnerne i Lead Agency fra venstre: Torsten Jansen, Eva Svavars, Peter Albæk, Søren Kaster, Anita Baun Hørdum, Lars Volle og Barbara Saitta Bregendal Foto: Rune Lundø

Kresten Schultz Jørgensens afgang fra Lead Agency kommer ikke til at trække økonomien i en negativ retning. Det er meldingen fra bureauet oven på et flot 2017-afrapportering.

2018 er ikke År 0 efter Kresten Schultz Jørgensen. Det er business as usual.

Sådan lyder meldingen fra adm. direktør Søren Kaster, efter at Lead Agency i forbindelse med aflæggelsen af årsregnskabet for 2017 præsenterer store ambitioner for 2018.

Efter ti år tog stifteren Kresten Schultz Jørgensen ved årsskiftet sin afsked med bureauet i, hvad han siden over for Bureaubiz betegnede som ”en nødvendig skilsmisse”.

Kresten Schultz Jørgensen afviste, at bruddet skulle skyldes interne uoverensstemmelser med blandt andre Søren Kaster og trak sig efter eget udsagn ”for at lade folk passe deres arbejde” og udleve drømmen om personlig rådgivning i sit nye bureau Oxymoron.

Vækst i top og bund
I mellemtiden har de tilbageværende partnere i Lead Agency lagt sidste hånd på årsregnskabet for 2017 – et flot et af slagsen med vækst i både top og bund som et resultat af navnlig en række større kampagner.

Omsætningen er øget, og bruttoresultatet udgør næsten 25 mio. kr. mod det foregående års 21 mio. Driftsresultatet er næsten fordoblet til små 2 mio. kr., og årets resultat lander på 677.000 kr. for det 34 mand store bureau.

”Samlet set er resultatet for 2017 tilfredsstillende, og forventningerne til 2018 er store. Et særligt indsatsområde er det digitale, hvor vi allerede har godt fat og er klar med en række nye, stærke ydelser,” lyder meldingen fra Søren Kaster.

”Interessant kundetilgang”
Sammen med den digitale indsats skal fortsat fokus på kampagner, PR, Public Affairs og Corporate Branding sikre bureauet positionen som ”et af Nordens mest toneangivende kommunikationshuse”.

Målet er desuden at øge indtjeningen yderligere, og ifølge Søren Kaster er forudsætningerne herfor til stede:

”Vi har fået tre nye partnere i 2. halvår 2017, vi har med ansættelsen af en ny CFO fået endnu mere styr på forretningen, og vi oplever en interessant kundetilgang. På den baggrund har vi store ambitioner for 2018,” uddyber han over for Bureaubiz.

Fortsætter som hidtil
Nye kunder som Siemens, diverse pharma-selskaber, Microsoft og et par ministerier var med til at sikre både et godt 2017 og selvtillid i forhold til 2018, fortæller Søren Kaster.

Han afviser, at de kunder, Kresten Schultz Jørgensen som led i sin fratrædelsesaftale fik med over i sin nye virksomhed, kommer til at påvirke Lead negativt.

”Samlet set kommer det ikke til at trække i en negativ retning, blandt andet for vi har fået nye kunder og tre nye partnere. Vi (Lead og Kasters, red.) blev fusioneret den 1. januar 2016, men mange af medarbejderne har jo været her længere, og vi fortsætter som hidtil.”

Leads partnergruppe består i dag foruden Søren Kaster af Torsten Jansen, Peter Albæk, Lars Volle, Anita Baun Hørdum, Eva Svavars og Barbara Saitta Bregendal.

Ledelsen udgøres af Søren Kaster, Anita Baun Hørdum, Eva Svavars, Nathalie C. Larsen (digital chef) og CFO Farshad Shirmohamamdi.

Nøgletal for 2017 (i parentes 2016)
Nettoomsætning: 36,973 mio. kr. (33,818)
Bruttoresultat 24,998 mio. kr. (20,970)
Driftsresultat: 1,952 mio. kr. (0,938)
Årets resultat: 677.000 kr. (141.000)
Antal medarbejdere: 34 (28)

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ daglige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev