Usikkerhed om prisen på Subsero

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Ét skidt år. Det kan have udgjort forskellen på, om Subsero-partnerne kunne indkassere et millionbeløb på et eller to cifre i forbindelse med salget til Brandhouse. Bureaubiz tager økonomibrillerne på og dykker ned Subsero-salget.

Som den seneste i rækken af aktuelle bureaukonsolideringer meddelte Brandhouse og Subsero i slutningen af september, at man havde slået pjalterne sammen.

Subsero fortsætter som et selvstændigt brand med de hidtidige partnere, men digitalbureauet er flyttet ind hos Brandhouse og er pr. 1. oktober 2018 en del af Brandhouse Gruppen, der også tæller designbureauet Bessermachen og Outhouse i Odense.

Opkøbet skal styrke Brandhouse digitalt, imens det for Subsero skal være med til opfylde drømmen om at blive mere full-service.

Forsøget på at opfylde den drøm kan dog have kostet Subsero-partnerne, der ud over den nu tidligere adm. direktør Stig Andersen tæller Martin Askhøj, Torben Rohde og Jacob Karne, millioner i forbindelse med salget.

Fejlslagen satsning
Hvor Subsero ellers årligt har præsteret fine regnskaber, var 2017 på bundlinjen lidt af et annus horribilis for bureauet.

Subseros 2017 blev kendetegnet af, hvad ledelsen selv betegnede som en ”fejlslagen satsning” på at blive full-service. Øgede omkostninger i form af en udvidet medarbejderstab fik et årsresultat på små to millioner i 2016 til at falde til et underskud på 832.000 kr. i 2017.

Selv om salget af 80 pct. af aktierne til Brandhouse kan hjælpe Subsero på ret køl, kan det dog også have haft en for Subsero-ejerne negativ indvirkning på salgsprisen.

Parterne ønsker ikke at oplyse prisen, men Bureaubiz har bedt en ekspert om at give et bud.

4 eller 11 millioner værd?
Henrik Jensen var i en årrække adm. direktør for Dentsu Aegis Network i Danmark og siden i Norden og står i dag bag rådgivningsvirksomheden Brandse & Co. De seneste tre år har han arbejdet på sin ph.d.-afhandling i Business Model Innovation.

Gennemsnittet af de seneste tre års resultater for Subsero viser et overskud før skat på 0,8 mio. Det peger Ifølge Henrik Jensens kalkule på en værdi på blot 4 mio. kr. ved en såkaldt multipel på 5.

I 2016 lavede Subsero et driftsresultat på 2,4 mio. kr., og gennemsnittet for de seneste tre år var dengang 1,9 mio. kr. Med en multipel på 6 ville værdiansættelsen da have været anderledes sjove 11,4 mio. kr.

Altså en anslået pris på mellem 4 og 11,4 mio. kr. for hele Subsero svarende til mellem 3,2 og 9,1 mio. kr. for 80 pct. af selskabet.

Tro på fremtiden
Prisen er beregnet på baggrund af bureauets overskud før skat og ganget med en multipel. Jo højere vækst og overskudsgrad, des højere multipel.

Det ringe 2017-resultat er således med til at mudre billedet gevaldigt, al den stund man i nogen grad har måttet forlade sig på forventninger til fremtiden.

”Subsero har tidligere vist gode resultater i form af tocifrede vækst- og overskudsgrader, men havde et finansielt hårdt år i 2017 med faldende bruttoavance og et negativt resultat. Det gør det svært at lave et estimat, som kommer tæt på den reelle købspris. Det handler nemlig om troen på bureauets fremtidige indtjeningsevne,” forklarer Henrik Jensen.

At Subsero flytter ind hos Brandhuse kan således have haft en gunstig indvirkning på prisen, da dette ifølge Henrik Jensen vil kunne drive synergier på både omkostnings- og indtægtssiden og dermed føre til et bedre resultat.

Ingen earn-out
Han hæfter sig ved, at Subsero fortsætter som selvstændigt brand og at de oprindelige partnere fortsætter som medejere.

”Det kunne tyde på, at prisen indeholder et earn-out-element, hvor prisen kan stige i takt med positive resultater i de kommende år.”

Dette afviser dog Stiig Binggeli, der er stifter og direktør for forretningsudvikling i Brandhouse og udtaler sig på vegne af begge selskaber:

”Der er ikke tale om en earn-out. Partnerne Jacob Karne, Martin Askhøj og Torben Rohde beholder 20 pct. og bliver i selskabet. Stig Andersen har solgt hele sin andel, men fortsætter som digital strateg.”

Gammel kærlighed…
Stiig Binggeli fortæller, at man har købt Subsero for at videreudvikle bureauet og gøre det til Brandhouse Gruppens specialbureau på digital udvikling og digitale kampagner.

Og ægteskabstankerne er faktisk ikke af nyere dato. Ifølge Stiig Binggeli har man haft dialogen ”igennem adskillige år” og var da også tæt på at gå sammen, inden Subsero på egen hånd forsøgte at udvide medarbejderstaben for at kunne dække en større del af kunderejsen.

Det var i 2017 og lykkedes som nævnt ikke, og i foråret genoptog Brandhouse og Subsero så dialogen om en konsolidering.

”Både vi og Subsero mente stadig, at det rigtige ville være at være bredere i vores approach. Det, besluttede vi så kort før sommerferien, ville være en supergod løsning for begge bureauer og ikke mindst for vores kunder,” fortæller Stiig Binggeli.

Ambitionen er klar:

”Vi vil gerne skabe en virksomhed, som kan kombinere det specialiserede bureaus snævre kompetence med leadbureauets overblik og sammenhæng på tværs af kontaktpunkter.”

Den eksakte pris må dog endnu stå hen i det uvisse, men den ligger altså sandsynligvis fra 3 mio. og opefter.

Nøgletal for Brandhouse Gruppen 2016-17 (2015-16)
Bruttofortjeneste: 39,02 mio. kr. (41,82)
Driftsresultat: 4,119 mio. kr. (6,659)
Årets resultat: 3,21 mio. kr. (5,209)
Gns. antal medarbejdere: 55 (56)

Nøgletal for Subsero 2017 (2016)
Bruttofortjeneste: 11,775 mio. kr. (13,177)
Driftsresultat: -1,049 mio. kr. (2,403)
Årets resultat: -831.855 kr. (1.864.023)
Gns. antal medarbejdere: 21 (18)