Den største udfordring for bureauledere for 2022 er rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. Uanset bureautype. Kigger man specifikt på de digitale bureauledere, så er de mere udfordret på manglen på arbejdskraft end bureauledere fra andre typer bureauer.
Hele 79 pct. af de digitale bureauledere bliver holdt vågen om natten fordi de ikke kan ansætte tilstrækkeligt med kvalificerede medarbejdere. Det sagde de allerede tilbage i foråret 2021 ifølge Bureaudirektør trendanalysen, som er en del af Bureautrends.
Grunden til, at de digitale bureauer er hårdere ramt end de øvrige bureautyper, er at de i høj grad har pilen peget mod vækst – både i Danmark og i udlandet.
F.eks. lyder det sådan fra Impacts CEO, Kasper Holst:
”Vi ser ind i en fremtid, der er mere globaliseret. Ikke kun fordi vi tror på, at danske og skandinaviske virksomheder i meget højere grad skal sælge globalt, men også fordi vi som bureau har en klar målsætning om at komme endnu mere ud i Europa. For at realisere den internationale ambition kommer vi til at intensivere vores tilstedeværelse og salgsindsats på en række nye markeder i 2022.”
Kasper Holst
Og Allan Damborg, CEO i Generaxion, peger også på global ekspansion som en fokus-område:
”Vi er en nordisk digital bureaugruppe spredt over tre lande (Danmark, Sverige, Finland). I 2022 har vi en ambition om at række bredere ud i Nordeuropa og etablere os globalt.”
Allan Damborg
Ny teknologi er et fokusområde
Men manglen på arbejdskraft kædet sammen med vækst, gør det ikke nemmere. Det er de digitale bureauledere, der har deltaget i Bureaubiz’ rundspørge enige om.
Fx lyder det fra Michael Krogh-Schlichter, CEO i Valtech:
”Den største hæmsko for vækst i 2022 bliver, om vi kan finde folkene til at levere hurtigt nok på den enorme efterspørgsel, vi ser nu. Ikke kun i Danmark, men i særdeleshed i resten af verden.”
Michael Krogh-Schlichter
En anden udfordring for 2022, som bliver nævnt af flere digitale bureauledere er teknologien, der er blevet mere og mere kompleks.
Rikke Frelle, CEO i Adapt, mener, at vi befinder os i en brydningstid rent teknologisk, og derfor er ny teknologi et af de vigtigste fokusområder som digitalt bureau:
”Monolitternes død er nært forestående (monolitisk system er et system, der er baseret på data i een database, red.), og måske har begravelsen allerede fundet sted. I suiternes sted er microservices (med microservices har hver applikation sin egen database og kan skaleres, red.) trådt ind på scenen. Den såkaldte MACH-tilgang er fremtiden. Det giver virksomhederne mulighed for agilt at skræddersy deres digitale tilstedeværelse, hvor man med en monolit ofte ender med at tilpasse virksomheden til monolittens begrænsninger.”
Rikke Frelle
Og når det digitale landskab bliver mere komplekst, giver det også udfordringer i forhold til kunderne, mener Henrik Stenmann, CEO i IIH Nordic:
”Det handler om at arbejde sammen med kunder, der er ambitiøse og digitalt modne eller har mål om at blive det. Kunder, hvor man kan udvikle produkter og services sammen og løfte deres digitale niveau til næste niveau som et partnerskab. Vi ser desværre mange, der investerer i dyre MarTech-løsninger, men undervurderer vigtigheden i at uddanne medarbejdere og finde den rigtige digitale partner.”
Henrik Stenmann
Bureaubiz spurgte 30 bureauledere i uge 49 om, hvad de tre største udfordringer for 2022 er. 20 bureauledere vendte tilbage. De er fra følgende bureauer: Creative Zoo, &Co., Envision, Yellow Umwelt, McCann, Adtention, Advance, Frankly, PL & Partners, Adapt, Generaxion, IIH, Valtech, Impact, Orchestra, Hilmar&Høgsberg, OMG, Off-Road, Mediabrands, Trekronor Media.
Tidligere artikler fra rundspørgen er:
20 bureauledere: Her er den allerstørste udfordring for 2022