Clara Prior-Knock: Den ville jeg ønske, jeg havde lavet

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Løft blikket, lyder det fra Clara Prior-Knock, der peger på Mobilepay som et eksempel storydoing frem for storytelling.

Clara Prior-Knock er senior copywriter i DDB Copenhagen

”Danske Bank. Mobilepay. Et lidt funktionelt valg, ville nogen sige, andre ville måske kalde det kedeligt. Specielt når man som tekstforfatter kan vælge mellem fantastisk håndværk for Heinz Ketchup, rørende og succesfuldt arbejde som DNA Journey eller noget andet fantastisk kommunikation udført af dygtige danske håndværkere i nyere tid. Kommunikation, der gør, at man ikke er flov over at sige, at man er reklamedame.

Men lad mig lige tale ud. For Mobilepay er i den grad et stykke dansk kommunikation, jeg gerne ville have liggende på side ét i mit portfolio.

Tillad mig at spole tiden tilbage til rumkapløbet i 50’erne og 60’erne. Dengang, amerikanerne skulle i rummet, fandt de efter sigende ud af, at kuglepenne kun virkede med tyngdekraft. De brugte vanvittigt meget tid og endnu flere penge på at komme frem til noget, der virkede. Og russerne? De tog en blyant med.

Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men det er sgu en god historie og et perfekt eksempel på, hvordan man kan undgå at se den rigtige løsning, fordi man kigger det forkerte sted hen.

Hvis briefen er at løse en TVC, så ender man ofte med en TVC. Men hvis man bliver ved med at spørge ind og finde frem til det rigtige problem, så åbner der sig mange nye muligheder for at angribe det helt anderledes, at produktudvikle, at fokusere på kundeoplevelsen i butikken, at skabe en event, et community eller en onlinefilm, der får en målgruppe til at se verden og deres virkelighed på en ny måde.

Og hvis opgaven er at løse et imageproblem, ja, så kan man forhåbentlig ende et sted, der minder om Mobilepay. Mit yndlingseksempel på storydoing i stedet for storytelling og et virkelig godt eksempel på, hvordan en løsning – en rigtig løsning – kan rykke et brand.

Så måske vi en gang imellem skulle starte en andet sted? Og så kan svaret jo nogle gange godt være den fantastiske TVC, som er en fornøjelse at nyde, når den løser de rigtige problemer.”