884 annoncører bedømmer mediabureauer: Dentsu-bureau blander sig i toppen

Finn Graversen,
journalist

MyImage Bureau: Nr. 1 og 2 har i en årrække været et duopol i den årlige imagemåling. Men et nyere Dentsu-bureau er rykket godt frem.

Kigger man alene på placeringerne, så forekommer stabilitet mere end noget andet at præge årets MyImage Bureau blandt mediabureauerne. Nr 1. og 2 er som de foregående to år henholdsvis OMD og Carat. I 2019 havde de byttet plads, men det er disse to bureauer, der i årevis har kæmpet om de to øverste pladser, og det har været svært at få øje på, hvem der skulle kunne blande sig i denne topstrid.

Men kigger man på de underliggende scores, så er der faktisk sket en del, idet en række bureauer har scoret bedre. Det gælder også OMD og Carat, mens et bureau som Orchestra med kun en stabil score er faldet tilbage fra en 4. til en 6. plads.

Højdespringeren blandt mediabureauerne er Dentsu X. Det er et nyere bureau i Dentsu-gruppen, som siden sidste år er blevet fusioneret med et andet Dentsu-brand Vizeum. I år har Dentsu X så forbedret sig så markant, at bureauet går fra en 5. til en 3. plads.

“Dentsu X er et relativt nyt brand, og årets resultat viser, at de har held med at bygge kendskab op. Samtidig lykkes det dem at forbedre deres Brand Position. D.v.s. at der er flere, der har lært dem at kende og lært dem at kende for noget godt. Det er en ganske flot præstation og årsagen til fremgang i MyImage Bureau,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

Der er både et par nye bureauer og et par nyskabelser i årets analyse. De nye bureauer er det helt nystartede Calibrate samt Hilmar & Høgsberg. Samlet lander de begge i den nederste halvdel, men de gør sig gældende på en af nyskabelserne.

Blandt de kvalitative udsagn er der nemlig i år indføjet en parameter, der lyder ‘Uvildige og transparente’. Her topper Calibrate, der således på rekordtid har gjort sig bemærket på denne position, som Orchestra i sin tid ellers også slog sig op på.

Orchestra er blevet henvist til 2. pladsen, mens Hilmar & Høgsberg er landet på 3. pladsen. Det er således tre lokale danske bureauer, der topper på denne parameter.

“Når vi kigger på kriterier for valg af bureau, så er transparens noget, der har en vis betydning, så det er interessant, at det er de lokale bureauer, der markerer sig her. Men det er nok også en parameter, man skal passe på med at overvurdere, for når man kigger på den økonomiske udvikling, så har de store internationale grupper fortsat ret godt fat i markedet,” siger Mogens Østergaard.

En anden nyskabelse er, at ‘Kreativt stærke’ nu også er med som kvalitativ parameter hos mediabureauerne. Her topper PHD.

“Men niveauerne er ret lave, så der er ikke noget, der tyder på, at kreativitet i nævneværdig grad fylder hos annoncørerne, når de skal vurdere mediabureauer,” siger Mogens Østergaard.

MyImage Bureau

BrandPower, Mediabureauer (sidste år i parentes)

  1. (1) OMD
  2. (2) Carat
  3. (5) Dentsu X
  4. (3) MediaCom
  5. (7) Wavemaker

Brand Position. kvalitative udsagn

God forståelse for kundernes forretning

  1. (3) OMD
  2. (ny) Calibrate
  3. (8) Mediacom

Gode til at skabe resultater

  1. (3) OMD
  2. (2) Wavemaker
  3. (11) Carat

Strategisk stærke

  1. (1) OMD
  2. (ny) Hearts & Science
  3. (ny) Calibrate

Gode til at analysere og anvende data

  1. (ny) Hearts & Science
  2. (1) m/Six
  3. (2) OMD

Gode digitale kompetencer

  1. (1) Wavemaker
  2. (ny) Hearts & Science
  3. (4) m/Six

Gode til at forhandle priser/vilkår

  1. (1) OMD
  2. (Ny) Hearts & Science
  3. (2) Wavemaker

Kreativ stærke (ny)

  1. PHD
  2. Dentsu X
  3. Hearts & Science

Uvildige og Transparente (ny)

  1. Calibrate
  2. Orchestra
  3. Hilmar & Høgsberg

Fleksible og agile (ny)

  1. Hilmar & Høgsberg
  2. Wavemaker
  3. Orchestra

 

MyImage Bureau produceres af MyResearch, som desuden producerer en række tilsvarende imageanalyser på andre brancher.

884 annoncører har svaret, hvilket giver en svarprocent på 30

Den samlede imagescore (Brand Power) fremkommer gennem en kombination af kvantitative og kvalitative parametre. De kvantitative (Brand Strength) bygger bl.a. på kendskab og på hvor mange, der angiver at ville invitere bureauet til en pitch, mens de kvalitative (Brand Position) bygger på 9 udsagn, som respondenterne bliver bedt om at bedømme bureauer op mod.