Artikler

Klumme

Don’t let your memes be dreams

KLUMME: Memes har en levetid på måske en uge. Eller højst en måned. Og i den levetid opnår de så meget popularitet, at merchandise efterspørges. Ja, meme-merchandise.

19. november 2019
0 kommentarer
Klumme

Coop har succes med marketing gamification

KLUMME: Coop bruger marketing gamification med en klar målsætning om at forbedre deres kundeloyalitetet. LeadFamly forklarer, hvordan de har hjulpet Coop med at bruge gamification – og hvad du kan lære af Coops resultater.

19. november 2019
0 kommentarer
Klumme

Hipsterne slår Gillette ihjel

KLUMME: Gillette er i minus. Hvorfor? Fordi mænd har droppet barberingen. Det er blevet smart med moustache, bakkenbarter og fuldskæg. I det hele taget bare skæg.

19. november 2019
0 kommentarer
Klumme

BUT WHY-reklamer

KLUMME: Der var engang, hvor man fremstillede asfalt, fordi det er irriterende at køre på en grusvej. Så skulle alle virksomheder have et brand purpose, og så fremstillede vi asfalt, fordi det øger livskvaliteten. I dag skal vi et trin højere op af brand purpose-stigen – nu fremstiller vi asfalt, fordi det støtter ligestilling, verdensfreden og FN’s 17 verdensmål. Spørgsmålet er bare, om et altruistisk brand purpose nu også er effektivt til at sælge.

19. november 2019
0 kommentarer
Klumme

Antagelser om alder

KLUMME: Når vi taler om alder, er vi så åbne – og alligevel falder vi let ned i de samme antagelser. Jeg gør det også selv. Men måske vi skulle gøre op mod vores antagelser om alder.

15. november 2019
0 kommentarer
Klumme

Greta Thunberg til eftertanke

KLUMME: Der har været mange og stærkt følelsesladede reaktioner på Greta Thunberg. Hun har en helt særlig evne til at få voksne, besindige og veluddannede mennesker i affekt. Hvordan kan det være, at en lille pige, der bare vil verden det godt, kan få os helt op i det røde felt?

14. november 2019
0 kommentarer
Klumme

Hall of Shame – de værste reklamemissere

Morten Vammen fra blazar.dk indstiller værdige kandidater til reklamefilmens Hall of Shame.

13. november 2019
2 kommentarer
Klumme

Revideret medieforlig – set med annoncørøjne

KLUMME: Brancheforeninger lover at kæmpe for annoncemarkedets interesser i revideret medieforlig. Hvornår det forhandles er dog uklart.

8. november 2019
0 kommentarer
Klumme

CAPSLOCK FACEBOOK

I denne uge annoncerede Facebook, at virksomheden skifter logo. Fra nu af skal navnet skrives FACEBOOK. Forvirret? Det er der mange, der er, og det kan man også roligt være, for logoskiftet er en smule forvirrende. Facebook er nemlig både et firma, der hedder Facebook, og en platform, der hedder Facebook. Hvorfor nu det?

7. november 2019
0 kommentarer
Klumme

Har du sagt OK til en Boomer i dag?

Der er krig på internettet – generationskrig. Det begyndte på TikTok, da et klip af en gråhåret herre iført baseballkasket og lilla poloshirt gik viralt. I klippet siger han: “Millennials og Generation Z lider af Peter Pan-syndromet: De nægter at blive voksne.” Det affødte en storm af reaktioner, jokes og memes spundet omkring ordene: ”OK Boomer”.

7. november 2019
0 kommentarer
Klumme

M-list: Tak eller nej tak?

KLUMME: I denne tid ruller M-list-bølgen over os. En “liste”, der én gang om året kårer de 200 bedste marketingfolk i Danmark. En anerkendelse, man får for at råbe højt om sine resultater, mener Jacob Holst Mouritzen. Han indrømmer her, at han har det ambivalent med at være M-list-stemplet. 

7. november 2019
1 kommentar
Klumme

Hvordan influerer influencers?

KLUMME: Kernen i influencermarketing er hverken reach eller eksponeringer via sociale medier. En influencers vigtigste egenskab er, hvor godt de fungerer som formidler af det enkelte brands værdier og grundfortælling.

6. november 2019
0 kommentarer
Klumme

Gør dig klar til en ny datavirkelighed

KLUMME: Mediebureauer og annoncører har vænnet sig til at kunne målrette annoncering på baggrund af enorme mængder data. De tider ændrer sig nu. Strammere lovgivning på persondataområdet indvarsler på mange måder en tilbagevenden til de klassiske dyder.

6. november 2019
1 kommentar
Klumme

Hvad siger analysen af 597 logoer?

KLUMME: Gode logoer sælger. Men hvilke der er gode, er netop spørgsmålet. I en analyse af 597 logoer slås det fast, at de deskriptive logoer sælger bedst.

5. november 2019
0 kommentarer
Klumme

Influencer, i de blindes rige er den enøjede konge

KLUMME: For mange influencere spiller med fordækte kort, mener kommunikationsrådgiver Jacob Egevang, der i denne klumme svarer igen på influencerspecialist Karoline Boysens seneste forsvar for hendes fag.

4. november 2019
0 kommentarer