
Compliance eller bøder – den svære jura i markedsføringen kan blive overskuelig
Klumme: Det kan være svært at finde ud af, om man overholder lovgivningen, når man kontakter sine kunder. Her giver advokat Torsten Hylleberg en række gode råd til, hvordan man undgår at få bøder i forbindelse med markedsføring.
TV2’s Toppen af poppen burde være pensum for alle reklamefolk
Klumme: Det handler om personlighedens betydning for det kreative output. Det handler om at undersøge det sted, hvor tingene ikke er under kontrol, men heller ikke totalt kaos. Det ved professor i sociologi Hartmut Rosa noget om, skriver Hanne Feldthus i denne klumme.
They don’t want to buy the brand – they want to join it!
Fremtidens forbrugere er ligeglade med, hvad brands siger. De interesserer sig kun for, hvad brands gør. Fremtidens CMO og bureau skal tænke og agere som aktivister. Mikkel Hagedorn skriver i denne klumme om den næste transformation. Nemlig den etiske. Og den er her allerede.
Et nys er mere skamfuldt end en prut
Klumme: Skam er en vild følelse og definerer vores fremtid. Vi har brug for en kommunikationsindsats, der fjerner skammen ved Covid19 – ellers kryber de smittede i flyverskjul, og smittekæderne breder sig.
Indspark til bureauets 2021 budget
Klumme: Henrik Jensen, der er tidligere mediabureaudirektør og ph.d. i innovation af forretningsmodeller inden for medier og bureauer, beskriver her, hvad bureaudirektørerne bør tage højde for i deres budgetplanlægning for 2021.
20 år gammel Mussetrusse-filmen spøger stadig hos Topdanmark
Klumme: Topdanmark har ikke massekommunikeret i 20 år, så på den led virker det historisk, at man nu er gået ud i en stor kampagne. Men måske er skiftet alligevel ikke et opgør med tidligere holdninger til markedsføring.
”Vi er i al beskedenhed ret godt tilfredse”
Klumme: Creative Club står bag Bureaubiz og i denne klumme fortæller formanden for Creative Club lidt om, hvordan det er gået siden starten af Creative Club for 18 måneder siden.
Dit produkt er dit brand og dit brand er dit produkt
Klumme: Det lyder som reklamenonsens, men faktisk er det en fornem læresætning med en sandhed, som alt for ofte bliver ignoreret. Marketing overser ofte værdien af selve produktet på trods af, at produktet er det, som kunden køber og tager fysisk med sig. Produktet ender som en distraktion, i stedet for en hyldest.
Me too og de store kanoner
Klumme: Det er svært at tro på, at bureauchefen fyrer sit største talent, selvom talentet har krænket en kvindelig ansat. Hanne Feldthus analyserer dilemmaerne i me too-debatten.
Der er hårdt brug for en ny annoncørforening
Der er fortsat brug for en annoncørforening efter nedlukningen af Dansk Annoncørforening. Det mener bureaudirektøren i en af Danmarks største mediabureauer.
Vi kan ikke længere være os selv nærmest
Klumme: Vi står efter en corona-krise, som har mindet os om to vigtige ting: At alt i verden er forbundet, og at det, vi hver især gør, gør en forskel. Med andre ord har vi alle et medansvar for helheden.
Oscar for bedste billedbehandling går til…..
Klumme: Der kommer til at mangle kvalificerede og kreative billedbehandlere, måske var det derfor en ide at gøre billedbehandling til et fag og uddannelse? Og hvorfor ikke også give awards til billedbehandling, spørger Michall Cadovius fra Wetouch Imagework i denne klumme.
Thomas Kolster er faldet i konsulentfælden – en helt særlig hero trap
Klumme: Hanne Feldthus kommenterer på Kolsters klumme, hvor han gør op med den purposebranding, han selv engang var talsmand for.
Hvilken mand siger nej til oralsex?
Klumme: Hanne Feldthus føler sig ikke provokeret af JBS, der med bureauets ord tør lave reklamer, der vækker opsigt. Reklamen kommer bare flere årtier for sent, mener hun.
Du sælger løbesko, du redder ikke verden!
Klumme: Thomas Kolster blev med sin bog Goodvertising en af de største forkæmpere for purpose marketing. Nu har han fået et nyt ‘purpose’: at stoppe brands fra at hoppe i heltefælden – og i stedet hjælpe forbrugerne med deres problemer.