Bureauleder: Kommunikationsbureauer bliver vigtigere i fremtiden

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Marianne Hjaltelin mener, at kommunikationsbureauer har et større ansvar i krisetider, og hun spår, at virksomheder vil bruge kommunikationsbureauer endnu mere fremover. Dette er det fjerde interview i serien: Hvad optager bureaulederne i denne tid.

Kommunikationsbureauer har et større ansvar i krisetider. Det mener Marianne Hjaltelin, der i september blev adm. direktør i kommunikationsbureauet Lead Agency efter Søren Kaster. Hun fortæller i denne artikel, hvad der især optager hende i denne tid.

”Når kriser kradser – som fx nu med energikrise, inflationskrise og krig – kan det enten rykke os tættere sammen, eller vi kan som samfund blive mere polariseret. Derfor er kommunikationen ekstrem vigtig i sådanne situationer. Jeg tror på, at kommunikation kan flytte holdninger og handlinger, så derfor har vi som kommunikationsbureau et stort ansvar især i krisetider, hvor vi kan hjælpe med at navigere godt igennem og indgyde håb.”

Kommunikationsbureauer er faktisk blevet vigtigere for virksomhederne end tidligere. Det viser Bureaubiz’ rapport BureauTrends, hvor kommunikationsbureauerne er gået frem fra 3 pct. til 7 pct., når man spørger CMO’s om hvilke bureauer, der er bedst til at løse marketingudfordringerne.

Det er ikke kun krisen, der gør kommunikationsbureauerne vigtigere som samarbejdspartnere end hidtil, mener Marianne Hjaltelin. Hun spår, at virksomhederne vil ty endnu mere til kommunikationsbureauerne i fremtiden. 

”Kommunikation og marketing er ved at smelte sammen på det strategiske område, og emner om at tage ansvar for bl.a. bæredygtighed er blevet langt mere komplekse og forretningskritiske,” siger Marianne Hjaltelin.

Hun uddyber:

”Fortællingen til markedet er blevet mere vigtig for virksomhederne, for når det er så komplekst, er det nemt at træde ved siden af. Derfor gælder det virkelig om at have styr på strategien og værdierne, så man ved, hvad man skal agere efter samtidig med, at man skal have evnen til at være agil og handle hurtigt.”

Forbrugerne forventer i langt højere grad, at virksomheder tager ansvar for de udfordringer, der er i verden som netop klimakrisen, og det ansvar vil virksomhederne gerne påtage sig, mener Marianne Hjaltelin.

”Det ansvar bliver endnu vigtigere i krisetider. Det kan fx være om, man skal holde åbent eller lukket i butikker, når der er energikrise, eller om der skal være så stort et udvalg af mad i butikkerne, at det ender med madspild.”

Kreativitet er blevet en vigtig del hos kommunikationsbureauer
Som kommunikationsbureau skal man ikke blot hjælpe på det strategiske område. Kreativitet er blevet en vigtig del af kommunikationsbureauernes ydelser, siger Marianne Hjaltelin, der selv har en baggrund i den kreative del af branchen. Hun har bl.a. været ni år hos Accenture Song (dengang Hjaltelin Stahl).

Hos Lead Agency udvidede man allerede i 2018 med en kreativ afdeling, der i dag en består af 9 kreative medarbejdere.

”Kreativiteten i det strategiske budskab er vigtigt for at flytte holdninger og handlinger. Jeg synes, det arbejde, vi har lavet sammen med Ældre Sagen, er et godt eksempel på kreativitet i anvendelse på en kompleks kommunikationsudfordring. Ældre Sagen vil gerne sætte fokus på værdig ældrepleje og sikre, at det emne er top of mind hos politikerne, når de går i forhandlinger om fremtidens velfærd. Vores løsning blev bl.a. udvikling af et mobilt escape-room, der bl.a. har stået ved Christiansborg. Her har en række politikere og andre aktører været inde og under tidspres løst en række plejeopgaver samtidig med, de skulle møde den ældre medborger, vores svækkede ældre borger ’Vagn’, med værdighed og empati. Det gjorde indtryk på alle, der var gennem oplevelsen.