Danske reklamekvinder tager sagen i egen hånd

Emil Malte Simonsen,
medredaktør på Bureaubiz

Kan 2020 medføre positive ændringer for reklamekvinder i Danmark? Hvis det nyoprettede Ministeriet for Kreative Reklamekvinder har noget at skulle have sagt, bliver svaret et eftertrykkeligt JA! Vi har talt med stifterne om, hvordan initiativet er kommet fra land, og hvad fremtiden skal bringe.

Ministeriet for Kreative Reklamekvinder (eller bare Ministeriet, som medlemmerne kalder det) har endnu ikke et år på bagen, men har tårnhøje ambitioner om at tackle Danmarks mangel på kvinder i alt fra kreative afdelinger og bureauledelser til kreative juryer og som undervisere på de kreative uddannelser.

Mens resten af verden har bevæget sig hurtigt frem i det forgange årti, har Danmarks statistikker ikke ændret sig markant. Derfor blev Ministeriet grundlagt i april 2019 af Clara Prior-Knock, ACD hos Uncle Grey, og Clare McNally, CD hos McNally Unlimited©, med hjælp fra art director Cathrine Understrup.

Ifølge Clare McNally kom ideen til Ministeriet ud fra en erkendelse af, at nogen måtte sætte skub i tingene: Vi ser konstant bureauer, der er ivrige efter at ændre og forbedre sociale problemer for kunder. Men når det gælder vores egen branche, sker der ikke mange ændringer – i bureauer såvel som brancheorganisationer. Folk jokede i stedet om det og syntes at tro, det magisk ville ordne sig af sig selv. Hverken Clara eller jeg havde personligt oprettet ‘aktivistiske’ grupper eller startet bevægelser før, men vi var nødt til at gøre noget. For vi vidste, det ikke kunne fortsætte.”

Brug for flere rollemodeller
Ministeriet er en online platform med events og talks, der tilbyder støtte, inspiration og uddannelse til kvindelige kreative i Danmark. Det nuværende antal medlemmer er omkring 100 – bestående af folk fra kreative skoler, bureauer og uafhængige kreative i en Facebook-gruppe – men ambitionen er også at blive en mere offentlig platform.

“Vi opfordrer altid kvinder til at være ambitiøse, indtage deres plads ved bordet, vinde priser og tage credit for det arbejde, de har udført. Vi har nogle få bemærkelsesværdige kvindelige kreative talenter. De underviser på DMJX, vinder Guldløver, kører afdelinger … Men vi har bare brug for flere rollemodeller.” – Clara Prior-Knock

Medlemskab er gratis, og det eneste krav er, at du er en kvinde, der arbejder som kreativ i reklamebranchen, og at du ønsker at deltage og tage sagen i egen hånd. For der er brug for flere kvinder, der kan lede vejen, mener Clara Prior-Knock:

”Vi opfordrer altid kvinder til at være ambitiøse, indtage deres plads ved bordet, vinde priser og tage credit for det arbejde, de har udført. Vi har nogle få bemærkelsesværdige kvindelige kreative talenter. De underviser på DMJX, vinder Guldløver, kører afdelinger … Men vi har bare brug for flere rollemodeller.”  

Aktivisme skal skabe forandring
Målet har derfor i første omgang været at skabe synlighed og kendskab til Ministeriet. I 2019 afholdt Ministeriet derfor tre arrangementer, hvor bureauer – som Uncle Grey og Brandhouse – tilbød deres støtte ved at lægge lokaler til.

Temaerne har indtil videre omfattet en ‘Networking Night’ med indledende diskussioner og information om emnet ligestilling; en ‘Speaker Night’ med foredrag om forbilleder, holdt af Birthe Nielsen, freelance tekstforfatter, Morten Grubak, ECD hos Vice / Virtue og Farah Dib, ECD hos Belong; og en mere afslappet “Not working/Networking”-aften, for at holde forbindelserne ved lige.

Clare McNally og Clara Prior-Knock repræsenterede også Ministeriet hos Young Creatives Danmarks første YCDK Creative Talks, ”Kvinder i fokus”, hvor de var inviteret til at tale om deres karriere og ligestilling mellem kønnene i reklame- og marketingbranchen.

Som kreative ser Ministeriet også altid på historiefortælling eller aktivisme som en måde at skabe forandring på. En metode, de selv har praktiseret gennem tiltag som artiklen om den ”omvendte jury”, der blev annonceret den første april sidste år for at fremhæve det absurd lave antal kvinder i danske reklamejuryer.

Ny jury offentliggjort til Creative Circle 2019

En tilgang, der bl.a. har været med til at skabe opmærksomhed om Ministeriet, men også viste sig som et effektivt trækplaster for emnet, da artiklen om den nye jury blev den tredjemest læste artikel i 2019 her på Bureaubiz.

At gøre op med status quo
Reaktionerne på Ministeriet har da også været overvejende positive, fortæller Clara Prior-Knock og Clare McNally. Flere har tilkendegivet, at de føler, at deres stemmer endelig bliver hørt. Klara Vilshammer, der er medlem af Ministeriet, udtaler: 

Ministeriet har givet kvindelige kreative et trygt rum, hvor vi endelig tages alvorligt i vores fælles frustration over den manglende repræsentation i branchen. Det er især inspirerende at være i kontakt med så mange dygtige kreative, der alle lytter til og støtter op om hinanden. Dog er der stadig mange uden for Ministeriet, som endnu ikke tager os alvorligt, og som misforstår vores intentioner, så vi har lang vej endnu. Heldigvis har Ministeriet sørget for, at vi nu er mange, der er sammen om det.

Også de unge kvinder, der kommer ind i branchen, nyder støtten. Emma Søgaard, der går på tredje år på Kreativ Kommunikation, siger: ”Jeg synes, det er cool, at nogen ud over os selv tager kvindelige kreative seriøst.”

Forandring sker dog aldrig uden modstand. Fx fortæller Clare McNally, at nogle af kommentarerne har været i stil med: ”Typisk kvinder, der mødes for at klage. De skulle holde op med at brokke sig og vinde nogle priser” samt sarkastiske bemærkninger som: “Hvad ville der ske, hvis mænd mødtes og dannede et ministerie?”

“Vi er her for at repræsentere og styrke ligestilling – ikke for at svække mænd. Og heldigvis har mænd faktisk ikke brug for deres eget ministerium for at kæmpe for repræsentation […] De har allerede deres eget ministerium, hvor de kan mødes og støtte hinanden næsten dagligt. Det kaldes ‘Den danske reklamebranche’” – Clare McNally

Og det er lige præcis den type kommentarer, Ministeriet forsøger at gøre op med, for de dækker over en holdning, der er med til at fastholde status quo i branchen, mener Clara Prior-Knock: ”Folk har kommenteret mere på farven af vores logo og drøftet, om det falske jurybillede var en sjov aprilsnar eller ej. Og det ærgrer mig virkelig, at vi taler mere om, hvorvidt lyserød er den rigtige farve til vores logo, end om, hvordan vi gør plads til flere kvinder i reklamebranchen.”

Ministeriets design, da de lancerede initiativet.

Derfor er Ministeriet ifølge Clare McNally uhyre opmærksomme på ikke kun at tale om problemer, men de forsøger at forvalte deres rolle, så den bliver løsnings- og handlingsorienteret.

Samtidig føler de, at de skal understrege, at de ikke på nogen måde er anti-mænd. ”Vi er her for at repræsentere og styrke ligestilling – ikke for at svække mænd. Og heldigvis har mænd faktisk ikke brug for deres eget ministerium for at kæmpe for repræsentation. De udgør langt størstedelen af ​​juryer, kreative afdelinger, beslutningstagere, undervisere og til arrangementer. De har allerede deres eget ministerium, hvor de kan mødes og støtte hinanden næsten dagligt. Det kaldes ‘Den danske reklamebranche’,” udtaler Clare McNally.

Fremtiden ser lys ud
Ministeriet har ifølge stifterne allerede medført konkrete, positive ændringer, siden det startede. I juni 2019 blev to medlemmer, Clara Prior-Knock og Trine Qvistgaard, ACD ved Vice/Virtue, valgt til bestyrelsen for Creative Circle, hvilket betyder, at bestyrelsen for Creative Circle nu har næsten 50 % kvinder.

Ministeriet blev også for nylig bedt om at indgå en alliance med Kreativ Kommunikation ved DMJX for at fungere som en ressource for flere kvindelige kreative lærere. En type samarbejde, som Ministeriet gerne ser flere af med fx recruitere og kunder, der ønsker at øge antallet af kreative kvinder i branchen.

I 2020 skyder Ministeriet efter at afholde fem events, og de har allerede nu mødt opbakning fra flere bureauer, der er ivrige for at støtte – blandt andet Advice, DDB og Sylvester Hvid & Co., hvor den næste speaker-aften afholdes den 20. februar.

“Vi kan løse dette, men alle er nødt til at bidrage, tage ansvar, tale om det og være modige nok – og så kan vi helt sikkert få det til at ske” – Clara Prior-Knock

Her er målet at diskutere spørgsmålet om at balancere børn, barsel og familie med en vellykket kreativ karriere. Selvom det er et problem i alle brancher, påvirkes reklamebranchen ifølge Clare McNally især på grund af lange arbejdsdage og kontinuerlige pitches.

”Bureau-støtte og fleksible arbejdsforhold er derfor afgørende for at skabe bedre miljøer for mødre på arbejdet, ligesom fædrenes rolle skal adresseres – for de skal være med til at forbedre den aktuelle ubalance,” siger Clare McNally.

Et oplyst grundlag
Det er også et problem, som Ministeriet forsøger at adressere – at der ikke bliver lavet mere research på området, så diskussioner altid er konstruktive, og forbedringer faktisk kan måles. Vi vil meget gerne have, at der var mere research på køns- og mangfoldighedsspørgsmål, både kvalitative og kvantitative, fra reklamebureauer i Danmark. Alt, hvad vi hidtil har set, er en journalistisk undersøgelse i Bureaubiz, der blev kritiseret for ikke at være statistisk robust. Geelmuyden Kiese Danmark var en del af denne kritik og talte om at foretage en bedre undersøgelse, men der er ikke sket noget, siger Clare McNally.

”Generelt har spørgsmålet om ligestilling mellem kønnene i den kreative del af reklamebranchen behov for mere synlighed og støtte – både inden for forskning og statistik, i pressen, hos brancheorganer, til arrangementer og på bureauer. På menneskeligt plan er mænd og kvinder nødt til at tale mere om det og virkelig lytte til hinanden for at finde løsninger. Benægtelse, forsvar og nedgørende vittigheder om ligestilling vil bare sikre, at vi fortsat hænger bag resten af ​​verden,” siger Clare McNally.

”Vi kan løse dette, men alle er nødt til at bidrage, tage ansvar, tale om det og være modige nok – og så kan vi helt sikkert få det til at ske,” slutter Clara Prior-Knock.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.