Værsgo. Årets 20 mest læste artikler

Victoria Dahl Understrup,
Redaktionsassistent på Bureaubiz

For 11. gang ser vi tilbage på året, der gik. Fik du set reklamebranchens stærkeste kvinder, branchens kreative talenter og Cannes’ store vindere? Læs eller genlæs de artikler, som fik flest klik i 2019.

Traditionen tro bringer vi dig listen over årets mest læste historier. 20 af slagsen.

Listen er broget og indeholder lidt af hvert. Men en genganger er Cannes-festivalen – i år med sejren, Virtue hev hjem. Også Bureaubiz’ serie om branchens kreative talenter hitter på listen. Men øverst har vi reklamebranchens stærkeste kvinder.

1. Reklamebranchens stærke kvinder

I forbindelse med kvindernes internationale kampdag bad Bureaubiz ni markante brancheskikkelser af begge køn om at pege på særligt bemærkelsesværdige kvinder i og omkring reklamebranchen.

22 kvindelige brancheprofiler blev udpeget som særligt interessante og særligt dygtige. Nicoline Klareskov fra Kontrapunkt, Lotte Jakobsen fra Hjaltelin Stahl og Mona Juul fra Det Konservative Folkeparti og tidligere direktør for Envision blev blandt andre peget ud. Læs om de seje branchekvinder her.

2. Facebook er døende, men det tvinger dig til at blive kreativ igen

Heidi Keller, head of content hos Berú, erklærede død over Facebook. Det er et hidsigt indlæg, hvor Facebook kommer under skarp kritik. De unge har lugtet Facebooks undergang for længst, og derfor burde det ikke komme bag på nogen i kommunikationsbranchen, skriver Heidi Keller.

“Hvis jeg skal beskrive Instagram med ét ord er det: visuel, LinkedIn: professionel, Snapchat: spontan og Pinterest: inspiration. Facebook er… blah?”, som Heidi Keller udtrykker det.

Læs eller genlæs, hvad Heidi Keller spår og mener om Facebook og platformens fremtid.  

3. Ny jury offentliggjort til Creative Circle 2019

I år blev der budt velkommen til en helt ny jury med specielt fokus på fremtiden – Future Experience-juryen. 19 kvinder og 1 mand. Og også fra den helt unge ende af aldersspektret.

Artiklen blev udgivet d. 1 april – og som nogle kan gætte (og måske endda også huske), var det en aprilsnar. Creative Circle Award har med andre ord ikke nedsat en ny jury bestående af næsten udelukkende kvinder.

4. Hvad koster et bureau?

Henrik Jensen pegede i år på 2019 som et rekordår for danske bureauer. Men han proklamerer, at det er de færreste handler, hvor købsprisen egentligt afsløres, og det er derfor svært at sige, hvad et bureau egentligt koster.

Med det på plads er det dog en fordel at sætte sig ind bureauhandlens mange discipliner – uanset, om du agter at sælge eller ej. Henrik Jensen guider her til prissætning af danske bureauer.

5. Per Holm Henriksen: Disse kreative talenter er værd at følge

En genganger på listen er serien, hvor en række af branchens profiler sætter navn på de kreative talenter, man bør holde øje med.

Per Holm Henriksen står – sammen med Kaare Grundtvig – bag Reklamelinjen, der i årevis har trænet og tunet kreative talenter. Han har her udpeget nogle af dem, der vil tegne morgendagens kreative landskab.

… Og resten af de mest læste artikler på Bureaubiz kan du fange her.

6. Megatrendy liste over megatrendlister 2019 

7. To kreative chefer: Disse 5 tekst-talenter er værd at følge

8. Cannes Lions: Virtuel vinder Grand Prix

9. Har et Rolex nogen værdi i fremtiden?

10. Mød Kristina May Pries: Bureaudirektøren, der tager sin egen medicin

11. Søren Christensen: Disse kreative talenter er værd at følge

12. Marketingchefens learning fra Cannes

13. Fyre Festival Fiasko: Influencerstuntet, der snød alle

14. Jesper Hansen: Disse kreative talenter er værd at følge

15. Anmeldelse: Riskærs valgplakat er mere kreativitet end ideologi

16. Køb regnskabsrapporten nu

17. Årets mest omtalte bureauer

18. Anmeldelse: “Virtues Grand Prix-case giver mig åndenød”

19. Charlie Tango gør status efter fusion

20. Guldgraveri? Heiberg langer ud efter Cannes-ejer