Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk
Ulrik Petersen

Dentsu har indført en ny organisation, der skal arbejde mere på tværs. Men troen på betydningen af stærke brands er intakt.

Ambitionerne for Dentsus brands er fuldt intakte i den nye organisation, som blev præsenteret for nylig.

Det siger adm. direktør Ulrik Petersen som svar på en klumme forleden, hvor Finn Graversen stillede spørgsmål ved Carats fremtid som et selvstændigt brand.

Finn Graversen skrev blandt andet:

“Carat er lige nu Danmarks næststærkeste mediabureaubrand, og det har længe været en del af nærmest et brand-duopol, hvor det har dystet tæt med OMD om at være Danmarks stærkeste brand. Spørgsmålet er, om den tid nu nærmer sig sin afslutning. Om Carat vil erodere som brand i de kommende år.”

Ulrik Petersen anerkender, at spørgsmålet bliver stillet, også fordi, at den organisationsændring han har foretaget indebærer, at der ikke mere er en overordnet chef for Carat og for hver af de øvrige brands. I steder er der nu en overordnet ansvarlig for de 3 mediabrands (Dentsu x, iProspect og Carat) i henholdsvis Aarhus og København. Det er Kristian Koch og Cecilia Jonasson, der har fået titel af CEO Dentsu media brands.

Ambitioner om at Carat skal være det stærkeste mediabureaubrand
Men det betyder ikke, at ambitionerne på vegne af Dentsus brands er mindre end de har været.

”Vi har absolut ambitioner om, at Carat igen skal være det stærkeste mediabureaubrand og dermed nr. 1 i Imageanalysen, og vi tror på, at vi bliver det,” siger Ulrik Petersen og fortsætter:

”Det er super vigtigt, at vi har fire stærke brands – Carat, Dentsu X, iProspect og Isobar – og at de har en klar positionering i markedet. Også selvom jeg tror, at når først et samarbejde er oppe at køre, er det ikke brandet, men om man evner at skabe værdi for kunden, der afgør om man har en succesfuld relation til en samarbejdspartner.”

Han tilføjer:

”Jeg tror ikke på, at vores brands vil blive eroderet, men jeg vil være ærlig og sige, at jeg da er opmærksom på det, så selvfølgelig har Finn Graversen en stærk pointe, men faktisk tror jeg på, at vores omstrukturering vil forstærke vores brands.”

Fællesskabsorienteret organisation
Med omstruktureringen lægger Ulrik Petersen vægt på en mere fællesskabsorienteret organisation, hvor forventningen er, at medarbejderne tager ansvar for, at der bliver skabt løsninger på tværs af Dentsu.

”Med de nye rammer skaber vi en kultur, hvor medarbejderne kan orientere sig mod andre services, end lige der, hvor de selv sidder. Vi skaber rammerne, men det er menneskene, der skal fylde dem ud, så det står og falder med, hvordan vi som ansatte i Dentsu agerer i de rammer, der er sat,” siger Ulrik Petersen.

Selvom der ikke som tidligere er en bureaudirektør for hvert brand, er der stadig nogle, der har ansvaret for at synliggøre de enkelte brands, fortæller Ulrik Petersen:

”Vi ønsker ikke at have bureaudirektører, men de opgaver, de sad med, forsvinder jo ikke. Derfor er det de kundeansvarlige, som jo er tæt på kunderne, der skal løse nogle af de opgaver. Det er f.eks. at følge op på kundetilfredsheden, kunderentabiliteten og at synliggøre de enkelte brands.”

Ydermere har man udvalgt en, der har det overordnede ansvar for de enkelte brands:

”Vi har en facilitator blandt de kundeansvarlige – lidt lige som en ordførende direktør, som man kender det fra Jyske Bank – der skal sikre samarbejdet og koordineringen af opgaver og som har ansvaret for det enkelte brand, men som organisatorisk er på linje med de andre kundeansvarlige.”

De kundeansvarlige hedder executive directors, og dem er der fire af for Carat, fire for iProspect og tre for Dentsu X i henholdsvis København og Århus .

Ingen planer om at flytte sammen
Isobar, som bor sammen med de andre brands i Aarhus, men for sig selv i København, er også en del af de fælles løsningsmuligheder, som de kundeansvarlige skal have på paletten. Men der er ikke planer om en fælles adresse, fortæller Ulrik Petersen:

”Vi bor på to virkelig gode adresser i København, og pladsmæssigt ville der være en udfordring med at flytte sammen, så det er der ingen planer om.”

Afslutningsvis siger Ulrik Petersen:

”Vi tror naturligvis på denne her nye struktur. Vi har taget et valg på baggrund af de data vi har, og tiden vil vise om det er det rigtige valg.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club