Disse unge skal afsted til Young Lions

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Otte danske unge blandt 117 deltagende teams skal med til Young Lions Film i Cannes og dyste med andre unge fra hele verden.

Creative Circle og TV 2 har fundet de fire teams – alle under 30 år – der skal repræsentere Danmark ved Young Lions ved Cannes Lions inden for henholdsvis print, film, digital og design:

Print: Niklas Hultquist og Frederik Voetman, Robert/Boisen & Like-minded

Niklas Hultquist (til venstre) og Frederik Voetman (til højre). 

Film: Jesper Sichlau og Andreas Arnaa, fra Mediacom Beyond Advertising

Andreas Arnaa (til venstre) og Jesper Sichlau (til højre).

Digital: Thorbjørn Kragh og Christine Jensen fra Grey London

Thorbjørn Kragh (til venstre) og Christine Jensen (til højre).

Design: Cecilie Jelstrup og Marie Frederiksen fra Uncle Grey

Ingen af de fire teams er ubeskrevede blade. F.eks. var Niklas Hultquist og og Frederik Voetman i efteråret til EM i reklame: Eurobest’s ungdomskonkurrence i London. Se artiklen her

Allerede da de i 2016 blev ansat på Robert/Boisen, havde de 5 shortlister i bagagen. Se her

Også Jesper Sichlau og Andreas Arnaa, der begge siden foråret 2017 har været ansat hos Mediacom Beyond Advertising, har tidligere sammen været shortlistet til YCCA.

Desuden har de sammen med Christina Anaya vundet en blyant ved D&AD. Desuden var de vinderholdet ved Zulu Awards for Mediacom Beyond Advertising med Pakkeposten for Volkswagen.

Thorbjørn Kragh Liljegren og Christine Jensen, der netop er blevet ansat som et team hos Grey London, havde både en shortliste og vandt en YCCA sidste år. Desuden blev de udvalgt til have blandt de 20 bedste mapper af Cream, som headhunterfirmaet The Talent Business står bag samt vandt en D&AD sidste år. Forrige år var de shortlistet til AKQAs konkurrence for studerende: Future Lions.

Marie Christine Frederiksen og Cecilie Jelstrup Larsen blev for et år siden kåret til månedens vinder i Young Creatives: Ansigt til ansigt med bureauerne.

De har desuden været shortlistet til YCCA Digital i 2016 og er blevet udvalgt til at have blandt de 20 bedste mapper af Cream.

Konkurrencen
I Young Lions Film bliver de nationale teams briefet af kunden – velgørende eller non-profit organisation – dagen før konkurrencen begynder. Herefter har deltagerne 48 timer til at udtænke en idé, filme og redigere en 60 sek. reklame.

Derfor er det i høj grad også tilgangen, der kan finpudses, inden man står i festivalpalæet fortæller Andreas Arnaa og Jesper Sichlau:

“Hos Mediacom Beyond Advertising har vi fra begyndelsen fået tildelt ansvar – også dengang, vi var praktikanter på bureauet. På den måde – og med denne kreative frihed – er vi hurtigt vokset med opgaven,” siger Andreas Arnaa.

Jesper Sichlau supplerer:

“Vi skal både som personer og som en enhed i Mediacom kæmpe for at bevise vores kreative værd – og det er ikke kun en fed og spændende rejse, det er også den kampånd, vi tager med os ned til Cannes Lions.”

Det vindende team i hver kategori modtager en Young Creative Circle Award og bliver hyldet på scenen ved årets prisuddeling af Creative Circle Award den 25. maj 2018.