DK’s bedst omtalte brands: Lego bliver overhalet af norsk discount

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Lego har siddet solidt på tronen som Danmarks bedst omtalte brand i mange år, men i år må de se sig slået af den norske butikskæde Rema 1000 og af MobilePay, der brager ind på en andenplads.

Lego har ligget stabilt som nr. 1 på listen over de bedst omtalte brands 5 år i træk. I år er den bølge slut, og Lego må stille sig tilfreds med at have nået top 3 med 25,6 i Buzzscore.

Den norske butikskæde Rema 1000, der de forgående år også har ligget højt på listen, har i år nået listens top, hvor de bliver bedømt på kvalitet, generelt indtryk, værdi for pengene, anbefaling, omdømme og kundetilfredshed.

Betalingsservicen Mobilepay, der ellers ikke har været på top 10 før, brager direkte ind på listens 2. plads.

YouGov står bag målingen af listen, der viser, at nye brands på top-10 listen er Tryg, Samsung, Volkswagen – og så den førnævnte Mobilepay.

Her er Top 10 for 2018

 

Nykredit topper listen over den største positive stigning i omtale. I 2016 kom de ud med højere bidragssatser, og det gav dem megen negativ omtale. Rankingen her tyder på, at de er på vej op igen.

Også Volkswagen led af massiv negativ omtale i slut 2015-16 efter deres softwareskandale, men de er kommet godt tilbage i år, hvor de både har sneget sig ind på både top 10 over bedst omtalte brands, og samtidig kan de også kalde sig årets højdespringere.

 

 


YouGov BrandIndex sammenligner mere end 300 varemærker i Danmark for at vise, hvilke mærker der har fået mest positiv omtale (Buzz). Buzz-scoren beregnes ved, at man spørger respondenterne, om de i løbet af de seneste to uger har hørt noget positivt eller negativt om et bestemt varemærke gennem reklame, nyheder, mund-til-mund eller venner og familie. NetScoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser.