DSB’s nye bureau: “Vi viser nye måder at gå sammen på i branchen”

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Der er brug for nye samarbejdsformer, sagde Zupas CEO for nylig i en video på Bureaubiz. DSB’s nye bureaukonstellation er en af dem. Læs hvorfor Jan Køhler og Susanne Lund valgte en ny samarbejdsform og om, hvad opgaven går ud på.

I sidste uge blev det meldt ud, at det til lejligheden etablerede Togbureauet vandt DSB”s udbud.

Det stod også klart, at det er Konstellation & Republica sammen med Nordlið, der står bag bureauet.

Det er ikke usædvanligt, at flere bureauer går sammen i konstellationer ved nye udbud, men det er nok ikke helt almindeligt, at man i den forbindelse laver et helt nyt bureau.

Og det er Togbureauet. Det er en ny måde at tænke samarbejde på, mener både Jan Køhler, director of strategy, creativity and innovation hos Nordlið, og Susanne Lund, der er adm. direktør i Konstellation & Republica.

Først Susanne Lund:

”Det er faktisk et helt nyt bureau, vi laver med et eget cvr-nummer, en bundlinje og med kun en kunde. Det betyder, at vi bliver 100 procent committed på DSB og kan få et meget tæt samarbejde.”

Jan Køhler tilføjer:

”Det, at vi blev valgt, betyder, at vi har set rigtigt med det set-up, vi har lavet med Konstellation &Republica. Nemlig at vi tænker i eet bureau, og det viser nye måder at gå sammen på i branchen. Det er nødvendigt at gå sammen for at løse de opgaver, der er med integreret kommunikation på tværs af platforme, for det kan eet bureau sjældent løse alene. Vi har så opfundet en forretningsmodel, hvor vi altid kan stille det bedste hold, uden at der går økonomisk suboptimering i det, som man desværre ser i de fleste konsortier.”

Apropos nye former for samarbejder, talte Zupas adm. direktør, Petter Pablo Sommerfelt-Venegas, netop om nødvendigheden af dette i Bureaubiz’ Bureausnak i torsdags – videoen er kun tilgængelig for PRO-abonnenter.

Nordlið har selv for nylig vundet et udbud for Energistyrelsen, hvor man sammen med analysebureauet Wilke og konsulenthuset Viegand Maagøe har lavet Energibureauet. Energibureauet er ikke et bureau som sådan, men man arbejder tættere sammen, og det var faktisk det, der gav ideen til at lave Togbureauet som et selvstændigt bureau, fortæller Jan Køhler.

Flere medarbejdere
Det vides endnu ikke, om Togbureauet får adresse hos DSB eller hos et af de to bureauer i samarbejdet.

Men både Jan Køhler og Susanne Lund fortæller, at de skal ud at ansætte folk både til det nye bureau og til deres egne bureauer:

”Nogle få bliver ansat direkte i Togbureauet og andre bliver insourcet fra Nordlið og Republica & Konstellation,” fortæller Susanne Lund, og Jan Køhler tilføjer:

”Hos os ansætter vi i hvert fald en god håndfuld. Vi har over for DSB solgt os selv på de kompetencer, vi har, så selvfølgelig skal nogle af os være ressourcer i det nye bureau.”

Forbilledligt udbud
Forleden offentliggjorde Public Relations Branchen en medlemsundersøgelse, der viste, at PR-bureauerne var ret kritiske over for den måde, hvorpå der bliver afholdt offentlige udbud.

Til gengæld roser både Jan Køhler og Susanne Lund DSB’s udbud:

”Det er en kæmpe investering for os bureauer at gå i offentlige udbud. Men jeg synes, at DSB’s måde at gøre det på har været rigtig god. De holdt et informationsmøde, og så bad de før præ-kvalifikationen om materiale, der primært var baseret på cases, så bureauerne ikke skulle bruge ressourcer på at lave kreativt arbejde. Det betød, at vi gik til udbuddet med en mere strategisk tilgang, og det kræver alt andet lige færre mennesker,” siger Jan Køhler.

Susanne Lund påpeger, at det var en meget professionel proces, og at det var positivt, at DSB havde sparret med Kreativitet & Kommunikation om, hvordan forløbet skulle køre:

”DSB fik input til, hvordan man kører en proces. Ud over det åbne møde, var der også spørgerunder, og alle deadlines er blevet overholdt, ligesom der har været fuld transparens i hele forløbet. Det har være en ren fornøjelse.”

Opgaven
Om den opgave, Togbureauet står overfor, fortæller Jan Køhler:

”DSB står over for en del udfordringer, blandt andet en ellers fornuftig årelang opgradering af grundproduktet. Det betyder, at kunderne vil opleve afvigelser som en del af den langsigtede strategi om at levere den bedste offentlige transport til danskerne. Når grundproduktet har huller, skal det forklares, og alternativerne skal serveres på modtagers præmis – en slags udvidet og individuel service.”

Han fortsætter:

”Togbureauet skal hjælpe med at tage den enkelte kunde i hånden. Den store forskel fra før til nu bliver at skabe flere digitale løsninger, hvor individualiseret kommunikation sætter DSB i optimal kontekst. Hvordan vi bringer folk ikke bare fra station til station, men fra dørtrin til dørtrin.”

Jan Køhler tilføjer, at dette også inkluderer forslag til, hvordan man eksempelvis kan lave det helt rigtige tilbud med supplering af alternative transportformer som for eksempel delebiler.

“DSB’s omdømme er helt naturligt ikke i et perfekt leje, men det håber vi kan være med til at afhjælpe. Det skal ske gennem bevisførelse og ikke bare ved at råbe ud i markedet. Det, tror vi, til gengæld også kan lade sig gøre, for der er en latent kærlighed til DSB i samfundet,” siger Jan Køhler.

Togbureauet går i gang med arbejdet for DSB den 1. januar 2018.