Ignorerede dobbelt-up på usikkerhed og stiftede bureau

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Økonomisk risiko og afhængighed af fast indkomst er de største barrierer for at stifte eget bureau. To stiftere tog dobbelt risiko og ingen fast indkomst – og er kommet godt fra start.

Der er barrierer ved at stifte sit eget bureau. For de to stiftere af marketingbureauet Skru Op blev barriererne lagt oven op på hinanden. 

Bureaubiz-undersøgelsen for nylig med 294 bureau-ansatte og -ejere viste, at ‘afhængighed af fast indkomst’ og ‘økonomisk risiko’ er de største barrierer for bureaustiftere-in-spe.

Den dobbelte barriere for Skru Op-stifterne skyldtes, at de også privat danner par. Det var således hele husholdningens økonomi, der blev bragt i spil i jagten på at starte eget, uafhængigt bureau, da ægteparret Sanne Carøe og Andreas Hansen stiftede Skru Op i 2021.

Afhængigheden af fast indkomst blev også udfordret af, at snoren til bureauet blev klippet under en corona-nedlukning uden mulighed for at holde fysiske kundemøder. Derudover skulle barslen med parrets tredje barn også flettes ind i bureauets opstart.

”Vi blev enige om, at det værste, der kunne ske, var, at vi måtte lukke ned igen og skulle tilbage på det almindelige arbejdsmarked,” siger Sanne Carøe og berører det punkt, som både bureauejere og potentielle bureaustiftere rangerer lavt: Risikoen for at tabe ansigt.

Sanne Carøe tilføjer, at de håndterede bekymringerne ved at tage sig tiden til ”de vigtige snakke om økonomi og risici”.

Netværk og gode referencer

Hun har tidligere arbejdet med kommunikation og bæredygtighed hos bl.a. Bestseller, Grundfos og Vestas og var gået freelance et år forinden. Disse erfaringer kunne der bygges videre på, og de satte dertil deres lid til, at Andreas Hansens mangeårige erfaring på mediabureau-siden – senest som managing director for Carat i Aarhus – ville være et solidt udgangspunkt.

”Vi var bekymret for, om der kunne skaffes kunder nok og hurtigt nok til at få økonomien til at hænge sammen. Vores bekymringer blev dog hurtigt gjort til skamme. Kunderne er lige fra start af kommet til via netværk og gode referencer, og vi er vokset stille og roligt sammen med dem,” siger Andreas Hansen.

Skru Op – navnet refererer bl.a. til at skrue op for ambitionerne og for de ting, der gør en positiv forskel – kalder sig et marketing-managementbureau og arbejder med at udvikle kundernes forretning ‘i krydsfelterne mellem medier, strategi, kommunikation og bæredygtighed’.

To år og syv medarbejdere

Når stifterne tør gøre status, skyldes det, at bureauet netop har rundet to år. Der er løbende kommet kunder til, og endnu har man ikke oplevet en kunde sige farvel. 

Kundeporteføljen spænder fra små iværksættervirksomheder til store danske annoncører og BtB-kunder – bl.a. det danske audio brand Miiego, hvor bureauet stod bag en kampagne med håndboldstjernen Rasmus Lauge

”Vi sidder med følelsen af, at høj faglighed, ærlighed og ordentlighed ikke er commodities, men derimod er blevet vores vigtigste USP’er. Det kan lyde banalt, men vi oplever med disse værdier en høj grad af tillid til hinanden i vores samarbejde med kunderne og internt i bureauet”, siger Andreas Hansen.

Skru Op tæller nu syv personer på kontoret i Aarhus-forstaden Brabrand.