Økonomisk usikkerhed og teknologiske fremskridt udfordrer ideen om et værdigt arbejde, og medarbejdere kvitterer med dalende engagement. Vores fjerde Life Trend The Dignity of Work udforsker, hvorfor virksomheder må værne endnu mere om menneskeligheden i en tid præget af effektivisering og AI.
En del af vores identitet knytter sig til vores job og den mening, vi finder i at gøre vores arbejde – og forhåbentlig gøre en forskel. Når vi oplever at få menneskelig anerkendelse, skaber det en følelse af værdighed. Data fra vores globale Life Trends rapport viser imidlertid et skred på flere fronter, som udfordrer den værdighed, der knytter sig til arbejde.
Medarbejdere i mange virksomheder verden over oplever nemlig at arbejdsmiljøet er blevet mere transaktionelt. I en periode med global økonomisk usikkerhed og konstante forandringer har virksomheder haft et naturligt fokus på optimering, effektivisering og performance KPIer, ofte på bekostning af menneskelige relationer, udvikling og tillid. I vores undersøgelse siger kun 29% af medarbejdere at de har tillid til, at deres virksomhedsledere har deres bedste interesser for øje.
Mere kontrol, mindre uddannelse
F.eks. bruger 60% af store virksomheder nu overvågningsværktøjer til at spore deres medarbejderes aktivitet, selvom forskning viser at autonomi øger jobtilfredshed, motivation og kreativitet. Samtidig har inflation og høje renter tvunget virksomheder til at nedprioritere investering i udvikling af deres medarbejdere. På den anden side af Nordsøen, er investeringerne i uddannelse blandt britiske virksomheder faldet 28% siden 2005. Imidlertid nævner 32% af medarbejdere, at træning og udvikling er nøglen til at øge deres engagement på arbejdet.
Metaltræthed og følelsesmæssig distance
Set i det lys, er det ikke overraskende, at metaltrætheden synes at have krøbet sig ind blandt medarbejdere i mange virksomheder. Ifølge Forrester Research faldt det globale medarbejderengagement fra 41% i 2022 til 37% i 2023, og det forventes at falde yderligere. Et mindre signal på denne udvikling er også, at 53% af medarbejderne valgte ikke at deltage i deres virksomheds årsafslutningsfest i 2023. Et udtryk for, at medarbejdere bevidst distancerer sig emotionelt fra arbejdspladsen.
Den samme følelsesmæssige distancering til arbejdet, så vi i det forgangne år med fænomenet quiet quitting, hvor flere medarbejdere traf det aktive valg kun at levere et absolut minimum, deres job kræver, uden ekstra indsats eller synligt engagement. Og senest er begrebet acting your wage boblet frem – en strategi, hvor medarbejdere undgår at tage ekstra opgaver ud over deres formelle jobbeskrivelse som en reaktion på fyringer og ansættelsesstop.
De-humanisering og technostress
Noget af det, der kendetegner Diginity of Work-tendensen, er oplevelsen af en ‘de-humanisering’ i mange store organisationer, hvor stadig flere medarbejdere oplever, at de bliver set som ressourcer snarere end mennesker. Ifølge Gartner mener 82% af medarbejderne, at det er vigtigt, at deres organisation ser dem som mennesker, mens kun 45% føler sig reelt behandlet med empati og menneskelighed.
Samtidig medfører den evige bølge af digitalisering og opdatering af IT-systemer, som skylder ind over virksomheder, at medarbejdere oplever ‘technostress’ – et pres for konstant at skulle forholde sig til nye teknologier, samtidig med at gamle systemer sjældent pensioneres. Det slider negativt på både energi og motivation.
Og AI’s indtog i arbejdslivet kan meget vel sætte turbo på technostressen. I vores globale undersøgelse ser 37% af ledere AI som en potentiel stressfaktor, mens tallet er 60% blandt medarbejdere. Stressen forstærkes af, at mange virksomheder endnu ikke en klar strategi for, hvordan generativ AI skal integreres på arbejdspladsen og i de daglige arbejdsprocesser.
Det store potentiale i AI risikerer samtidig at udfordre den værdighed, vi knytter til arbejde, netop fordi AI skaber tvivl om, hvori den menneskelige værdiskabelse egentlig ligger i fremtiden. Zooms CEO og grundlægger Eric Yuan, ser for sig, at man fremover vil sende sin digitale AI-tvilling i møder, så man i princippet kan være flere steder én gang og dermed øge sin produktivitet. Spørgsmålet er, hvordan man som medarbejder oplever det at sidde i møde med direktørens AI-agent og få feedback på sit arbejde af en robot? Hvad vil det betyde det for vores motivation og arbejdsglæde, hvis kritiske beslutninger og ledelsesmæssige opgaver varetages af AI-agenter?
Vigtigheden af kultur og værdier
En drivkraft hos medarbejdere er at arbejde for en virksomhed, som har et tydeligt formål og hvis værdier, som man kan spejle sig selv i. Også på denne arena er arbejdets værdighed under pres: Forrester Research forudser, at organisatoriske DEI-investeringer (Diversity, Equity, Inclusion) vil falde fra 33 % i 2022 til 20% i 2024. Og nu hvor Trump har erklæret åben krig mod DEI i amerikanske institutioner og virksomheder vil dette formentlig falde yderligere. Det markerer et stemningsskift, som udfordrer virksomheders værdimæssige standpunkter både udad- og indadtil.
Stærke virksomhedsbrands kommer ofte ud af en stærk kultur, hvor de ansatte vil gå den ekstra mil for virksomheden og dens kunder. Men når værdigheden i arbejdet svækkes, går det udover medarbejdermotivationen – og det rammer den virksomhedskultur, som i sidste ende er afgørende for at levere førsteklasses produkter, tjenester og kundeoplevelser.
Tendensen Dignity of Work kræver derfor ledelse med bevidst fokus på menneskelige relationer, tillid og empati. Ledelse med energi og engagement, hvor medarbejdere føler sig set og værdsat for deres bidrag, som de kan knytte til virksomhedens værdier og formål. Samtidig vil organisationer, der formår fortsat at investere i medarbejdertrivsel og kreativitet – og ikke kun ensidigt fokusere på effektivisering – stå endnu stærkere.
Dyk ned i Dignity of Work
Hvis du har lyst til at dykke yderligere ned i emnet, kan vi anbefale denne 20 minutters samtale mellem vores egen Mark Curtis fra Accenture Song og medforfatter til vores Life Trends og Karalee Close, Global Lead Talent & Organisation fra Accenture: